02-10-2013

Keltisch zout en Solé!


Zout
Zout is een enorme smaakmaker in gerechten. Zonder zout zit er vaak maar weinig smaak aan onze voeding. Pakjes en zakjes zitten niet alleen vol smaakstoffen en conserveringsmiddelen, maar ze staan vooral bol van het zout.

Als je gaat koken zonder pakjes en zakjes hoor ik vaak heel verbaasd, gaat er echt zóveel zout in? Dat is toch niet gezond? Nee, inderdaad, en als je dus een pakje gebruikt dan doe je er nog veel meel zout in, alleen heb je dat helemaal niet in de gaten. Ruim de helft van een pakje of zakje bestaat uit zout. Eet smakelijk!

Gewoon wit (zout) is bewerkt zout. Als zout uit de zee wordt gehaald is het natuurlijk niet zo mooi wit. Dit wordt gebleekt met chloor en bewerkt met antiklontermiddelen waardoor er nog maar weinig mineralen overblijven en het helaas veel nadelen heeft om gewone zout te gebruiken.

Keltisch Zeezout
Om bovenstaande redenen gebruik ik al ongeveer een jaar Keltisch zeezout oftewel Sel Gris de Guérande. Keltisch zeezout is zout wat direct uit de zee is geschept en geen bewerking heeft ondergaan. Het is dus vochtig, het klontert en het ziet grijs ;-) Het is dus even wennen om er mee om te gaan.

Maar in tegenstelling tot gewoon 'keuken en zee-zout' bevat dit Keltisch zeezout nog alle (84!!) mineralen die ons lichaam nodig heeft. Dit zout is rijk aan magnesium en van nature natriumarm.

Solé
Dit zout is dus een fantastisch en natuurlijk mineralen-complex! Daarom maak ik van dit Keltisch zeezout een Solé. Dit is heel simpel. Je pakt een jampot, vult deze met een paar eetlepels Keltisch zeezout. De bodem moet ongeveer 1,5 cm bedekt zijn met het zout. Vul de jampot aan met water. Schud een paar keer goed en bewaar de Solé op een droge donkere plek (niet in de koelkast). Drink elke ochtend op je nuchtere maag en elke avond voordat je gaat slapen een glas water met 1 theelepel van deze Solé. Door het drinken van dit zout wordt het beter opgenomen in je lichaam dan door het toevoegen in je voeding.

Je kunt het zout ook gewoon gebruiken als smaakmaker. In warme gerechten of soep voeg ik het gewoon zo toe, de grove korrels smelten wel door de warmte. Wil ik fijn zout dan maal ik het fijn in mijn vijzel en heb ik gewoon fijn keukenzout. Deze tip kreeg ik van iemand die mijn workshop volgde!! Super bedankt nog ;-) Het werkt fantastisch.

Ook je planten kun je 'bemesten' met je Solé. Meer info hierover kun je vinden op google, maar ze schijnen het er fantastisch op te doen ;-)

Bevat Keltisch zeezout ook Jodium?
Ja, Keltisch zeezout bevat jodium, net als alles wat uit de zee komt. Denk aan vis, zeewieren en dus ook keltisch zeezout. Dit is een natuurlijke vorm van jodium wat je lichaam dus beter opneemt dan de synthetische jodium die wordt toegevoegd aan jozo.

Toch is het aan te raden om je jodiumgehalte in de gaten te houden als je vrijwel geen brood meer eet en geen jozo zout gebruikt. Zorg dat je voldoende natuurlijk bronnen hebt van jodium, bijv. witte vis, zeewieren (bijv.nori), kelpnoodles, keltisch zout etc. Als je dit niet vaak of nooit eet, dan is het aan te raden je jodiumgehalte te laten nakijken en evt. een aanvullend jodiumtablet te slikken. Overleg dit altijd met je (natuur)arts!

Keltisch Zeezout koop je in de natuurwinkel. Let op, want de prijzen kunnen enorm variëren (van een paar euro per kilo tot gerust 10 euro). Ik heb zelf zout met het label Nature Progres voor biologisch, natuurlijk en echt Keltisch zout. Deze heb ik voor ongeveer 2 euro per kilo bij onze Natuurwinkel.

Fijne dag!

Liefs, Williene
 

Deel via social media

 
Print recept

40 Reacties

  • Anonymous
    Anonymous zaterdag 14 dec 2013 om 19:54
    Als je wel eens in Frankrijk komt kun je het zout gewoon goedkoop in de supermarkten kopen. Het zijn zakken van 1 kilo voor nog geen 3 euro uit de Guérande. Gaat je bloeddruk niet omhoog van Solé drinken, ik heb namelijk last van hoge bloeddruk?
    • Smakelijck E-nummer vrij! maandag 16 dec 2013 om 09:47
      Dat klopt inderdaad! Daar ligt het zelfs in hele grote zakken ;-) Als het goed is blijft je bloeddruk stabiel van Keltisch zout, en verhoogd deze, in tegenstelling tot keukenzout, je bloeddruk niet.

  • Sibilla
    Sibilla donderdag 21 nov 2013 om 14:13
    Ik heb sinds kort zeezout in huis en een sole gemaakt.
    Nu wilde ik het drinken, maar o wat vind ik het vies!!!
    Maar goed ik geloof dat het goed voor je is dus ik heb het echt geprobeert maar krijg het niet weg. bah
    Kan je dit ook lekkerder maken door bijvoorbeeld het sap van een halve sinasappel erdoor te doen?? Of verliest het dan zijn werking??
    • Smakelijck E-nummer vrij! vrijdag 22 nov 2013 om 18:27
      Dat er nog wat op de bodem blijft liggen klopt inderdaad. Ik zou eens beginnen met een theelepeltje, misschien vind je dat beter vol te houden ;-)

      Succes!
    • Sibilla
      Sibilla vrijdag 22 nov 2013 om 11:25
      ja ik heb keltisch zeezout in huis en volgens mij goed verdunt.
      op de bodem ligt ook nog een beetje van het zout. dus misschien er te veel in gedaan???
      ik zal proberen om het door te zetten.
    • Smakelijck E-nummer vrij! donderdag 21 nov 2013 om 21:01
      Ha,

      Heb je keltisch zeezout? En heb je het in de goede verhouding verdund? Dus een grote jampot, bodem bedekken met zout, rest aanvullen met water? Goed schudden en dan een eetlepel in een groot glas water?

      Dan proef je bijna geen zout. Als je het dan nog niet te drinken vind, kun je beginnen met een theelepel. In een groot glas proef je daar niets van terug, en dan kun je daarvan meerdere glazen per dag drinken.

      Succes!

      Groetjes, Williene
  • Corien
    Corien woensdag 02 okt 2013 om 21:12
    Ha Williene,
    Goed verhaal! Die Sole is echt heel goed voor je. Ik gebruik het nu ongeveer 1,5 jaar en kreeg zelfs van de kapper de vraag waar ik m'n haar mee verf. En ik verf het dus helemaal niet, maar er ligt een mooie glans over :) Dat is niet altijd zo geweest. Een aanvulling wat betreft Himalayazout: de mineralen van dat zout zijn op zich goed, maar passen meer bij de mensen in het Himalayagebergte dan bij ons. Zo heeft iemand het mij een keer uitgelegd. Voor mezelf heb ik toen de conclusie getrokken dat Keltisch zeezout dus het beste bij ons pas en ook beter opgenomen wordt.
    • Smakelijck E-nummer vrij! donderdag 03 okt 2013 om 09:41
      Wauw, dat is inderdaad leuk zeg! Ik krijg die opmerking ook regelmatig, maar ik had het nog nooit in die hoek gezocht ;-) Bedankt voor je aanvulling over het himalayazout! Zo had ik het nog niet bekeken, en daar zit inderdaad wat in! Dank je voor je aanvulling!

      Groetjes, Williene
  • Anonymous
    Anonymous woensdag 02 okt 2013 om 20:27
    ja dat klopt, ik heb van mezelf ook een lage lichaamstemperatuur, 36.8. Als ik een temperatuur heb van 37.3 is dat voor mij al verhoging!
    • Smakelijck E-nummer vrij! woensdag 02 okt 2013 om 20:33
      Klopt inderdaad, het is persoonsafhankelijk. Bij een ochtendtemperatuur is 36.6 - 36.8 heel normaal.
      • Karina
        Karina zaterdag 19 dec 2020 om 15:09
        Mijn normale lichaamstemperatuur is 34.8 tot 35.3 max. wanneer ik 36 graden heb, heb ik dus verhoging. Toen ik in het ziekenhuis lag lieten ze mij naar huis gaan met een temperatuur van rond 38. Ik zei dat ik koorts had. Nee hoor mevrouw, dit is slechts een lichte verhoging, dus niets aan de hand, aldus de arts.......
  • Anonymous
    Anonymous woensdag 02 okt 2013 om 20:17
    Klopt het dat Himalayazout hetzelfde werkt als Keltisch zout? Of is er een verschil?

    En over die lichaamstemperatuur: zouden álle verschillen in lichaamstemperatuur aan een eventueel Jodiumtekort te wijten zijn? Kun je niet 'gewoon' een lage basistemperatuur hebben?

    Groeten,
    Johanneke
    • Smakelijck E-nummer vrij! vrijdag 04 okt 2013 om 11:34
      Klopt inderdaad, temperaturen voordat je uit bed stapt. Je temperatuur wisselt inderdaad best wel tijdens je cyclus, maar als je temperatuur steeds onder de 36.4 duikt dan kun je er wel vanuit gaan dat je een tekort hebt.
    • Anonymous
      Anonymous donderdag 03 okt 2013 om 20:56
      Dank voor jullie reacties.

      Je temperatuur gaat mét je eisprong ongeveer een halve graad omhoog en dat blijft zo tot het moment van je menstruatie. Als je jezelf wilt temperaturen kun je dat overigens altijd het beste doen vóór je 's morgens je bed uitstapt, omdat je dan echt je basistemperatuur hebt. En dan is het óók nog weer zo dat onder je oksel meten redelijk onzuiver is. Beter is het om bijvoorbeeld dan onder je tong vijf minuten lang (!) te meten. De temperatuur loopt meestal nog best wat op nadat de meter gepiept heeft. Maar dat allemaal terzijde ;) Inderdaad, niet zelf mee gaan spelen lijkt me het beste!
    • Smakelijck E-nummer vrij! donderdag 03 okt 2013 om 20:10
      Klopt, daarom las ik ook ergens dat je moet temperaturen de 2e en 3e dag van je menstruatie. Dan is je temp. hoger dan normaal. Als het dan nog rond de 36.4 is dan heb je grote kans dat je jodiumtekort hebt. Maar inderdaad, eerst naar een arts ;-)
    • Anonymous
      Anonymous donderdag 03 okt 2013 om 14:28
      je temp als vrouw kan ook wisselen zeker rond je ei sprong. Sommige vrouwen gebruiken dit als natuurlijke voorbehoedsmiddel. Dus idd beter naar een arts gaan.
    • Smakelijck E-nummer vrij! woensdag 02 okt 2013 om 20:32
      Ik weet er niet het fijne van, maar Himalayazout is ook een goed zout, ook vaak onbewerkt etc. maar Keltisch zout is bij mijn weten uniek in de hoeveelheid mineralen die het bevat.

      Ik geloof zeker dat je temperatuur kan verschillen per persoon. Daarom raad ik ook aan om niet zelf te gaan rommelen maar hier echt een (natuur)arts voor te raadplegen.

      Succes!
  • Nelleke
    Nelleke woensdag 02 okt 2013 om 16:48
    Hoi Williene,

    Van mijn vader heb ik een zakje keltisch zeezout gekregen ook van Nature Progres, maar dat is Sel Fin de Guérande. Dit is dus al in fijnere korreltjes.
    Is dit minder goed dan sel Gris? Weet je of dit alleen is fijngemalen of dat er ook nog een verdere bewerking in zit. Het is dus fijn zout, wat er nog steeds grijs uit ziet en als je er sole van maakt dan ligt er op de bodem ook een grijs/groen laagje (klei?)
    Ben na de workshop dit gaan gebruiken in de vorm van Solé en het voelt wel goed. Als je een nacht slecht hebt geslapen helpt het echt om op gang te komen.
    Groeten, Nelleke
    • Smakelijck E-nummer vrij! woensdag 02 okt 2013 om 20:23
      Fijngemalen lijkt me geen probleem, als het maar wel nog vochtig is en niet gedroogd. Gedroogd zout is een groot gedeelte van de mineralen kwijt, zoals Annemieke zegt. Dus om er dan een Solé van te drinken mis je wel veel en zou ik persoonlijk zonde vinden.
      Dus dat is goed om even op te letten.

      Succes!
    • Annemieke
      Annemieke woensdag 02 okt 2013 om 18:57
      Die fijne variant is gemalen en vaak ook gedroogd (waardoor je 'm ook in een molen enzo kan doen). Dan ben je wel wat mineralen kwijt, maar het is altijd nog vele malen gezonder dan het keukenzout.
      Kijk bijv. bij de site: gekruid.nl, daar leggen ze dat verschil ook uit (gedroogd en ongedroogd).
  • Anonymous
    Anonymous woensdag 02 okt 2013 om 14:02
    Hoi,

    Slik je zelf ook jodium tabletten dan? Wanneer weet je of je tekort aan jodium hebt? Ik eet 1 keer per week witte vis en gebruik best veel keltisch zeezout (in mn draaimolen, maalt het goed fijn en gebruik het dus overal voor). Zou dat voldoende jodium bevatten?

    Groetjes Elise
    • Smakelijck E-nummer vrij! woensdag 02 okt 2013 om 19:08
      Een arts kan dit meten of via bloedonderzoek kijken of je tekort hebt. Ik heb het bij mezelf gemeten. Hiervoor moet je een week lang jezelf temperaturen onder je oksel. Een temperatuur van 36.6 is goed, 36.4 of lager is niet goed en kan wijzen op een te laag jodiumgehalte. Maar ik zou adviseren om dit bij een arts te onderzoeken en niet zelf mee te gaan 'spelen'. Zelf slik ik kelptabletjes (in kelp zit heel veel jodium en is een zeewier) omdat ik niet elke week zeewieren e.d. eet, al ben ik dol op sushi ;-) Daarnaast drink ik thee van Iers mos en eet ik ook wel kelpnoodles, maar toch blijft m'n temperatuur laag. Met de kelp tabletjes probeer ik het op gewoon niveau te krijgen zeg maar.
      Het ligt natuurlijk ook aan jezelf hoeveel je opneemt, schildklierproblemen hebt, etc. Dus ik zou het zeker even met een arts overleggen.

      Succes!
  • Anonymous
    Anonymous woensdag 02 okt 2013 om 12:52
    Hoi Williene,

    Zit er in speltbrood ook jodiumhoudend zout?

    Groetjes Esther
    • Smakelijck E-nummer vrij! woensdag 02 okt 2013 om 18:58
      Ja, ik denk het wel. Voor brood gebruikt men bakkerszout waar Jodium is toegevoegd. Als je dus brood bij de bakker koopt dan zit dit er gewoon in.
  • Cuin
    Cuin dinsdag 07 okt 2014 om 14:31
    Ik heb Grof Zeezout van La Baleine bij de Jumbo gekocht ,is die goed ,er staat nl. niets op over Keltisch zeezout. Vriendelijke groeten Cuin.
    • Smakelijck dinsdag 07 okt 2014 om 18:22
      Staat erop dat hij uit de Guerlande streek komt? Dan is 't Keltisch!
  • Cuinera
    Cuinera dinsdag 02 dec 2014 om 18:53
    Haha,ik lees dit vorige bericht,denk ,ik heb ook zout van de Jumbo ,eens kijken of het het goede zout is ,zie ik dat het een berichtje van mijzelf is
  • Gea
    Gea donderdag 04 jun 2015 om 14:36
    Ik gebruik sinds 2 weken sole van Keltisch zeezout (pit&pit;) en heb vrij veel hoofdpijn én een snelle pols, boven de 100 per minuut, ik gebruikte de sole s'avonds maar ben nu overgegaan op s'morgens en het blijft zo. Is dit iets wat anderen ook herkennen en wat gaat afnemen?
    • Smakelijck donderdag 04 jun 2015 om 16:47
      Ik herken het niet, maar wie weet anderen wel? Ik zou even stoppen met het drinken van solé. Heb je normaal ook snel last als je teveel zout eet? Heb je een te hoog geconcentreerde solé gemaakt?
  • Annemieke
    Annemieke maandag 29 jul 2019 om 20:34
    Kun je Keltisch zeezout in je gewone zoutmolen doen of werkt dat niet? Het ziet er nogal plakkerig uit namelijk. En voordat ik mijn molen verknoei...
    • Smakelijck dinsdag 30 jul 2019 om 13:53
      Bij sommige molens kan dit wel. Maar lang niet in allemaal. Je kunt het wel drogen (bijvoorbeeld nu in de zon en dan in je molen doen! Succes!
    • Marjolein Bos
      Marjolein Bos woensdag 17 mrt 2021 om 09:50
      Waarom mag je Sole niet in de koelkast bewaren?
      • Elselina
        Elselina maandag 22 mrt 2021 om 20:55
        Ja daar ben ik ook benieuwd naar, want op internet lees je wel dat de sole in de koelkast moet.
        • Smakelijck dinsdag 23 mrt 2021 om 11:45
          Dat was, destijds toen ik deze blog schreef, een advies. Wellicht dat dit inmiddels weer achterhaald is, er verandert nogal eens wat door de jaren heen :-)
    • Annemieke
      Annemieke vrijdag 25 feb 2022 om 12:41
      Wat is de reden dat je een sole maakt? Je kunt toch ook eenderde theelepel keltisch zout oplossen in een glas water? Of geeft dat een ander effect?
      • Smakelijck maandag 28 feb 2022 om 10:59
        Om de concentratie lager te maken. Anders gebruik je veel te veel zout.
    • Roos winne
      Roos winne maandag 22 aug 2022 om 12:30
      Beste ,mag je sole drinken als je een traag werkende schildklier hebt ? Grts Roos
      • Smakelijck maandag 22 aug 2022 om 13:49
        Daarvoor zou ik even overleg plegen met je arts.
    • Inge
      Inge donderdag 11 mei 2023 om 20:30
      Loop je met een solé niet de kans dat je bloeddruk nog hoger wordt bij hoge bloeddruk?
      • Smakelijck maandag 22 mei 2023 om 14:34
        Teveel zout is niet de oorzaak van een hoge bloeddruk. Keltisch zout is het meest natriumarme zout. Bij een hoge bloeddruk moet je kijken naar de totale leefstijl: Geen bewerkte voeding, geen suikers, veel bewegen, veel groenten (minimaal 500-750 gram per dag), gezonde vetten etc.
Laat een bericht achter!
251