09-04-2014

Tros Radar: Suiker is suiker!


Afgelopen maandagavond kwam in het TV-programma Radar Dr. M. Katan en Dr. A.J. van der Lelij aan het woord over suikers. Een programma wat duidelijkheid wil geven over gezonde suikers en gewone witte suiker. Want wat is nu gezond?

Zij stelden dat gezonde suiker niet bestaat. Alle suikers zijn suiker en zeker niet gezond. Veel mensen werden door deze uitzending helaas weer op het verkeerde been gezet. Maar volg je eigen weg en laat de 'experts' in deze maar kletsen.

Suiker is suiker, dat klopt, daarin hebben ze gelijk. Suiker werkt verslavend en je wilt daarvan meer en meer. Het is dus raadzaam om suiker uit te bannen en af te kicken van je suikerverslaving.

We zijn teveel gewend geraakt om bij elk rustmomentje, 's ochtends, 's middags én 's avonds bij de koffie of thee een koekje, chocolaadje, of iets ander lekker zoets te nuttigen. Dit is natuurlijk nergens voor nodig en zelfs overbelastend voor ons lichaam. Al deze suikers moeten worden verwerkt, het jaagt je bloedsuikerspiegel keer op keer omhoog zodat je trek blijft houden en je steeds opnieuw de koektrommel induikt. En dan heb ik het nog niet over de toegevoegde suikers in brood, ketchup, kant en klaarmaaltijden, bouillon, crackers, beschuit, broodbeleg, vlees etc. Dit allemaal bij elkaar zorgt ervoor dat we zoveel suiker binnenkrijgen dat we verslaafd zijn geworden.

In een eerdere blog  heb ik geschreven over palmsuiker, kokosbloesemsuiker en bijvoorbeeld biologische honing. Voor mij zijn dit de beste, natuurlijke suikervervangers. Als je de uitzending van gisteravond hebt bekeken zie je dat de bovengenoemde artsen vinden dat deze suikers zeker niet gezonder zijn dan witte suiker maar gewoon dezelfde suikers zijn.

Zoals ik hierboven al uitleg moeten we af van alle zoete verwenmomentjes op een dag. We moeten afkicken van suikers. Mijn stelregel is dus: doordeweeks suikervrij. Ook vrij van palmsuiker of kokosbloesemsuiker. In het weekend, dán is het tijd voor een verwenmomentje en dan bak ik iets lekkers met kokosbloesemsuiker of palmsuiker.

Want ook al zijn deze beide suikers zeker wel suiker er is wél degelijk verschil met witte, geraffineerde suiker. Geraffineerde suikers zijn slechte suikers voor ons lichaam. Geraffineerde suikers zijn witte suiker, rietsuiker, witte stevia (zeker i.c.m. maltodextrine), agavesiroop, ahornsiroop, druivensuiker e.d. Deze suikers belasten ons lichaam en roven onze mineralenvoorraad waardoor we vitaminetekorten oplopen. Bovendien maakt teveel suiker ons dik omdat alle suiker die teveel ons lichaam inkomt omgezet wordt in vet. Suiker is o.a. de boosdoener van ziektes als kanker, obesitas, hart- en vaatziekten, diabetes type 2, etc.

Kokosbloesem en palmsuiker scoren echter laag in de Glycemische index, vele malen lager dan gewone suikers. Zij houden dus onze bloedsuikerspiegels stabiel, zodat we geen energiedips krijgen, ze bevatten nog veel mineralen en vitaminen waardoor ze zeker voordelen hebben ten opzichte van gewone suikers. Helaas hoorde je de artsen daar niet over. Ook niet zo gek, van dr. Katan is namelijk bekend dat hij wordt betaald door de grote merken in de Voedingsindustrie. Unilever, Nestlé en Campina.

Het meest merkwaardige aan de uitzending, en dat maakte wat mij betreft beide mannen totaal ongeloofwaardig, was hun laatste toevoeging. Beide artsen waren het er over eens dat er maar één gezonde suiker was. Een zoetstof welteverstaan. Een zoetstof waarvan bewezen was dat deze geen kwaad kon en zeer veilig was in gebruik. Aspartaam. Juist.

Dan hebben beide artsen de onafhankelijke onderzoeken toch echt gemist. Jammer!

Liefs Williene

Deel via social media

 
Print recept

27 Reacties

  • Corinde's Creations
    Corinde's Creations zaterdag 03 mei 2014 om 18:48
    Jammer dat ik deze uitzending gemist heb. Zelf ben ik 2 jaar zonder suiker vanwegen mijn Fructose intolerantie. Inmiddels zou ik ook niet anders meer willen en heb ik ook geen behoefte meer aan suiker. Taart bakken doe ik met Fructosevrije rijstsiroop (dit koop ik bij www.frusano.com), zij hebben inmiddels ook een suiker uit Bio-Mais. Voor informatie kan je op hun site kijken.

    Heel goed dat je aan dit onderwerp aandacht besteed.

    Corinde.
  • Anonymous
    Anonymous dinsdag 15 apr 2014 om 16:54
    Hoi,

    Heel mooi dat je zelf kritisch na blijft denken en dat je dit ook deelt met anderen. Boven water staat dat te veel suiker slecht voor je is. Ik erger me wel een beetje aan de wijze waarop je de wetenschap aan de kant schuift. Veel producten die wij als consument gebruiken zijn in de ontwikkelfase gefinancierd door bedrijven of belangenorganisaties. Dit geldt voor medicijnen, operatiemethoden, voedsel en zelfs geestelijke gezondheidszorg. Het is goed om te bedenken hoe je belangen als consument zich verhouden tot de belangen van bedrijven.

    Jouw punt: bedrijven betalen wetenschappers om consumenten te doen geloven dat er geen verschillen zijn tussen soorten suiker. Waarom denk je dat ‘de grote bedrijven’ dit zouden willen? Zodat wij als consument weer gewone goedkope witte suiker gaan kopen? Hiermee zijn de bedrijven helemaal niet gebaat. Een stelregel in het verdienmodel van alle belanghebbenden bij de productie van consumer goods is diversificatie. Dit houdt in dat je een zelfde product op zo veel mogelijk verschillende manieren moet aanpassen in portie, verpakking, naam en ga zo maar door. Elk verschil in een product rechtvaardigt variatie in prijs.

    Conclusie: Grote bedrijven zijn gebaat bij zoveel mogelijk verschillende soorten suiker. Op deze manier kunnen ze geld verdienen met een product wat jaren lang een goedkoop product was met lage marges. Denk maar niet dat de ‘gezonde’ suikers alleen geproduceerd worden door kleine en eerlijke bedrijfjes die de suiker rechtstreeks bij de boeren opkoopt. Als er ergens geld valt te verdienen zijn de analysten van de multinationals er als eerste bij en suiker is voor deze mensen een buitenkans.

    Bart
  • Anonymous
    Anonymous maandag 14 apr 2014 om 22:04
    Hallo Williene,

    Aangezien ik binnenkort (geraffineerd) suikervrij wil gaan eten, vroeg ik mij af of maïszetmeel ook geraffineerd suiker is? Op mijn lijstje staat het namelijk niet, maar ik las vandaag een artikeltje in de krant waarbij het wel stond..

    Alvast bedankt!
    Susanne
    • Anonymous
      Anonymous dinsdag 15 apr 2014 om 14:07
      Oké, dat is duidelijk. Hartelijk bedankt!
    • Smakelijck E-nummer vrij! dinsdag 15 apr 2014 om 13:44
      Ha,

      Bedankt voor je reactie. Zetmeel wordt in je lichaam omgezet in glucose, suiker dus. Maar dit geldt ook voor witmeel, witte pasta, witte rijst, etc. Ik zelf vermijd maisproducten sowieso omdat deze veel gemanipuleerd worden. Biologische mais heb ik geen problemen mee. Ik zou dit, in biologische vorm en in een product wel door de vingers zien.

      Succes!
  • Smakelijck E-nummer vrij! maandag 14 apr 2014 om 16:05
    Bedankt voor je reactie 'anoniem'.

    Mijn eerste uitspraak die je citeert heb ik van jonge artsen in opleiding. Zij geven zelf aan dat er heel veel informatie, zoals bijv. voedingsadvies e.d. niet aan bod komen in hun studie. Zij geven zelf aan dat hun studie wat dat betreft enorme steken laat vallen. Er zijn genoeg boekjes van artsen verschenen die dit beamen. (Denk aan David Serban Schreiber, Kris Verburgh e.d.)

    Ik ben het niet eens met de uitspraak 'overal waar te voor staat', etc. Natuurlijk zit er een kern van waarheid in. Maar suiker is bijvoorbeeld gewoon gif. Niets gezonds aan, ook niet als je het met mate eet. Als je er toch voor kiest omdat je het lekker vindt is dit uiteraard je goed recht, maar gezond is het nooit. En zo zijn er veel meer voedingsmiddelen die niet goed voor je zijn. Roken bijvoorbeeld is met mate ook niet oké, en ga zo maar door. De uitspraak wordt wel vaak gebruikt door mensen om hun eetgedrag goed te praten.

    Sinds ik mijn voedingspatroon 'drastisch' heb omgegooid voel ik mijzelf stukken beter, heb veel meer energie, heb geen buikklachten meer, geen eczeem, geen hoofdpijn, etc. Het voelt voor mij dus niet als een keurslijf maar al een uitkomst! En zo hoor ik veel meer mensen die enorm veel baat hebben bij deze manier van eten.

    Verder kan ik mijzelf heel goed beheersen, maar de drang naar zoet blijft, als ik een keer zoet eet. Dat wil niet zeggen dat ik eraan toegeef, maar ik heb wel de hele tijd trek in meer.

    Verder ben ik de laatste die zegt de 'waarheid in pacht' te hebben. Als je mijn blog goed leest, dan lees je dat regelmatig terug. Ik wil echter wel dat mensen zelf blijven nadenken en niet klakkeloos het advies van anderen opvolgen. Ook niet als dat advies van een zgn. arts is. Uiteindelijk is je eigen lichaam de beste graadmeter. Als je daarnaar leert luisteren verteld deze precies waar je wel tegen kunt en niet. En ik ben ervan overtuigd dat de beste voeding puur en onbewerkt is. Gelukkig ondersteunen de laatste onderzoeken dit steeds meer, zodat steeds meer mensen ervaren wat voeding met je kan doen! Want één ding is zeker. Terug naar het eten van de 'gemiddelde' westerling, met suiker, e-nummers, bewerkingen e.d. wil ik nooit meer.

  • Anonymous
    Anonymous maandag 14 apr 2014 om 14:43
    "Bedenk je wel dat artsen ook mensen zijn en waarschijnlijk hen het verkeerde is geleerd. Duik maar eens in wat artsen leren..."
    Dit vind ik nogal een uitspraak. En waarom zou jij het wel bij het rechte eind hebben?

    Zal de beste weg niet gewoon zijn, zoals de bekende uitspraak zegt: 'overal waar 'te' voor staat is niet goed'. Af en toe suiker, met mate, kan echt geen kwaad. Tuurlijk, het zal negatieve effecten hebben, maar uiteindelijk heeft alles wat wij eten wel iets tot gevolg wat niet zo goed is.
    Natuurlijk pleit ik niet voor overdreven zoet eten, ongezond en vet eten. Helemaal niet. Ik let ook op E-nummers, geen varkensvlaas, zo weinig mogelijk suiker, rietsuiker ipv gewone suiker, biologisch, enz. Maar zo drastisch als jij het schrijft, is niet nodig. Je perst jezelf in een keurslijf wat veel te strak zit. Tuurlijk moeten we op onze voeding letten, graag zelf, maar ga daarin niet te ver...

    "Bovendien heb ik mijn eigen lichaam als graadmeter gelukkig. Als ik witte suiker eet, eet ik de hele dag door. Dan wil ik meer koek, meer snoep, meer zoet." Ik geloof zeker dat er verschil zal zijn, maar ergens gaan het ook over discipline en zelfbeheersing. Als jij je lichaam gewoon niet meer geeft dan x keer per dag/week suiker, dan zal het op een gegeven moment ook niet om meer vragen. En dan krijg je misschien wel eens suiker binnen, maar so what: zoals ik al zei, in alles zit wel iets dat niet goed is.
  • Janet woort
    Janet woort vrijdag 11 apr 2014 om 11:02
    Ik was te snel, ik bedoel natuurlijk dat er te weinig aandacht aan gezonde voeding wordt geschonken binnen de opleiding vz en vp

    Janet
    • Smakelijck E-nummer vrij! zaterdag 12 apr 2014 om 13:51
      Ja, dat is inderdaad heel erg jammer, Janet! Hopelijk komt daar nog een keer verandering in, want er is zoveel te bereiken met voeding!
  • Janet woort
    Janet woort vrijdag 11 apr 2014 om 11:00
    Ik wil er graag aan toevoegen dat er binnen de opleiding tot verzorgenden en verpleegkundigen ook heel weinig aandacht wordt geschonken, zelf ben ik werkzaam binnen deze opleiding en zou heel graag hier verandering in aan willen brengen. groetjes van Janet
  • Corien
    Corien donderdag 10 apr 2014 om 09:54
    Bedankt voor je heldere woorden in het stukje hierboven Williene!
    Het zijn idd artsen.......maar jammer dat half Nederland denkt dat artsen altijd weten wat goed voor je is!
    Zelf werk ik als doktersassistente in het ziekenhuis en ik hoor en zie daar veel.......
    Heel tegenstrijdig soms ook!
    Maar breng mijn visie naar buiten wat betreft voeding en ook andere zaken.
    Gelukkig mag iedereen zijn/haar eigen mening hebben.
    Soms wordt je door collega's aangekeken alsof ze water zien branden.
    Heb veel aan je blog!
    Ga zo door........
    Liefs,
    Corien
    • Smakelijck E-nummer vrij! donderdag 10 apr 2014 om 19:51
      Bedankt voor je reactie, Corien!

      We hebben gelukkig in Nederland hele goede artsen, maar helaas wordt er tijdens hun studie uitzonderlijk weinig aandacht besteed aan voeding. Daardoor wéten ze helaas daar erg weinig over. Daarbij willen heel veel Nederlanders het ook helemaal niet horen. Als ze ziek zijn willen ze gewoon een pilletje en geen voedingsadviezen. Gelukkig worden wel steeds meer mensen wakker, maar het is nog een veel te klein aantal...
  • Charlotte
    Charlotte donderdag 10 apr 2014 om 08:06
    Wat me vooral opviel aan de uitzending was het ontbreken van enige nuance. Er werd gesproken over 'liters naar binnen gieten' of 'kilo's eten' van een product. Daar gaat het toch helemaal niet om! Het gaat erom dat mensen zich bewust zijn van de negatieve effecten van gewone suiker en dat ze op zoek zijn gegaan naar alternatieven om met mate (!) te gebruiken als alternatief. En dan blijven veel van de alternatieven als kokosbloesemsuiker en stevia in mijn ogen een gezondere keuze. Niet om kilo's van weg te eten (volgens mij doet sowieso niemand dat die er bewust mee bezig is), maar om op die paar momenten dat je een suiker-alternatief gebruikt te kunnen eten. Oh, en niet om 'gezonder' te worden door die alternatieven te eten, zoals de heren uit het programma zeiden, maar hoogstens om 'gezonder' te worden door geen gewone suiker te eten.
    • Smakelijck E-nummer vrij! donderdag 10 apr 2014 om 19:49
      Klopt, alsof gezondheidsgoeroes kilo's kokosbloesemsuiker per dag eten ;-) Mensen die zo bewust met voeding omgaan eten sowieso al veel minder suiker. Ze kunnen hun pijlen beter richten op de voedingsmiddelen industrie die het nodig vindt om overal 'kilo's' geraffineerde suiker aan hun producten toe te voegen ;-)
  • Joli LoveBeautyLifeStyle
    Joli LoveBeautyLifeStyle woensdag 09 apr 2014 om 23:26
    Die uitzending ga ik zeker even terugkijken.
    Aspartaam goed? Wauw! Ongelooflijk!
    • Smakelijck E-nummer vrij! donderdag 10 apr 2014 om 19:47
      Haha, inderdaad ;-)
  • Anonymous
    Anonymous woensdag 09 apr 2014 om 20:35
    Fijn om dit stukje van jou te lezen Williene, zo verhelderend! Ik maakte me ook al zorgen....
    Gr. Agnes
    • Smakelijck E-nummer vrij! donderdag 10 apr 2014 om 19:47
      Appelstroop kun je inderdaad goed gebruiken als suikervervanger, alleen dan wel suikervrije appelstroop en die is vrij lastig te vinden. Geloof dat de natuurwinkel wel zoiets heeft en de Lidl ook, alleen wordt die enkel in de 'Holland'weken verkocht, en dat is 1 of 2x per jaar.
      Basmati bevat veel vezels en daarom anders dan witte rijst. Zelf gebruik ik ook vaak basmati omdat deze je bloedsuiker veel minder laat pieken. Er is volgens mij ook bruine basmati te koop.

      Succes!
    • Anonymous
      Anonymous woensdag 09 apr 2014 om 21:33
      ha williene,

      bedankt voor je stukje.
      ik hoorde pas ook van iemand, palm suiker is ook suiker, en dan denk je toch wel even, zou ik echt zoveerl geld aan palmsuiker uitgeven terwijl het ook slecht is.
      maar ja, door de week suikervrij en in het weekend bak ik met palm suiker, de prijs valt wel mee, bij de jumbo idd 2 euro voor 250 gram, bij ekoplaza kost het zefde pakje, 2.69!!!.
      dus op naar de jumbo.


      en ik merk ook, dat ik gewoon geen behoeft heb aan suiker, het is echt een aanwensel, dat zoet eten. Kids raken er ook al aan gewend.

      Nog een vraagje, ik heb een recept voor koek, daar moet je appelstroop in doen als ipv suiker, is dat wat??? of zeg je liever er ook palmsuiker er in te doen?
      en is zilvervliesrijst gezonder dan basmatti rijst? wij vinden die laatste zo lekker, of is het eigenlijk ook gewoon een witte rijst? dan ga ik toch weer voor de zilvervlies!

      bedankt alvast, groetjes marjan
    • Smakelijck E-nummer vrij! woensdag 09 apr 2014 om 21:13
      Dankjewel voor je reactie, fijn dat het je wat heeft gerustgesteld ;-)
  • Lisa
    Lisa woensdag 09 apr 2014 om 20:07
    Ik zie in je stukje staan dat je agavesiroop ook onder de geraffineerde suikers zet. Is dit net zo slecht voor je lichaam als de gewone witte suiker? Ik dacht namelijk dat je agave goed kunt gebruiken als suikervervanger.
    • Smakelijck E-nummer vrij! woensdag 09 apr 2014 om 20:24
      Dat klopt. Ik dacht eerst ook dat agave een prima suikervervanger was. Dit komt ook omdat de GI van agave heel gunstig is. Agave is echter erg bewerkt én bevat erg veel fructose. Daarom vind ik dit inmiddels geen goede vervanging van suiker.
  • Smakelijck E-nummer vrij! woensdag 09 apr 2014 om 19:18
    De goede suiker is wat duurder, dat klopt zeker. Alhoewel, palmsuiker is voor 250 gram iets van 2 euro. Kokosbloesem is wel flink duurder. Maar tel uit je winst: Geen frisdrank, snoep, koek, suikerbevattende prodructen, je kunt het allemaal laten waar het is... Dat is een énorme besparing! Die enkele keer in de week die je dus met een suikervervanger bakt is dus alsnog geldbesparend!

  • Smakelijck E-nummer vrij! woensdag 09 apr 2014 om 19:15
    Op zich was het wel goed dat ze melden dat suiker niet oké was. Voor niemand. Dus dat is al heel wat voor Nederland ;-) Verder heb je niets gemist...
  • Smakelijck E-nummer vrij! woensdag 09 apr 2014 om 19:15
    Fijn om te lezen dat je er blij mee bent, Femke ;-)
  • Annemieke
    Annemieke donderdag 18 feb 2016 om 19:21
    Ik heb in een natuurwinkel rietsuiker gekocht van het merk Haagland Reform CV. Het is donkerbruin van kleur. Op het etiket staat: Bevat nog alle vitaminen en mineralen eigen aan ongeraffineerde ruwe rietsuiker. Ik weet niet wat ik ervan denken moet. Gezond zal het niet zijn. Wat denk jij hiervan?
    • Smakelijck vrijdag 19 feb 2016 om 10:00
      Het zal allicht beter zijn dan de gewone rietsuiker. Alleen laat rietsuiker ook je bloedsuikerspiegel nog behoorlijk stijgen. Maar als je het maar heel af en toe gebruikt?
Laat een bericht achter!
252