Frisdrank & omstreden E-nummers in de ban!

ah-stopt-met-verkoop-omstreden-e-nummers

Deze week 2 bijzondere nieuwsitems. Omdat het de moeite van het delen waard is, vandaag in deze blog! 

Cardiologen doen frisdrank in de ban, was gisteren groot nieuws: 

Frisdranken met suiker alsmede de lightversies daarvan stonden al op de zwarte lijst van de diëtisten. Na een vijfdaags congres hebben nu ook de Europese cardiologen zich bij de critici aangesloten. Limonade met suiker is ronduit slecht voor het hart, vinden ze.

Jaarlijks sterven in Europa naar schatting 133.000 mensen aan diabetes, 45.000 mensen aan een hartaandoening en 6450 mensen aan kanker waarvan de gesuikerde limonade volgens de European Society of Cardiology aantoonbaar een oorzaak is. 

Zo raakt de frisdrank steeds verder in het nauw. Onlangs stelden wetenschappers namelijk vast dat de lightversie van frisdranken een ware belasting voor de taille van de mens is. Wie ze dagelijks consumeert, ontwikkelt liefst drie keer zo veel vet dan degenen die het drankje laten staan.

In de Verenigde Staten toonden farmaceuten in juni na onderzoek aan dat niet gebrek aan beweging de grote boosdoener achter het massaal voorkomen van overgewicht in het land is, maar het consumeren van frisdrank. (BRON: NU.NL)

Maar ook dit bericht was in het nieuws, begin deze week:

AH stopt met verkoop omstreden E-nummers! 

Supermarktketen Albert Heijn stopt eind volgend jaar met de verkoop van producten voor kinderen waar omstreden kleurstoffen in zitten. 

Consumentenorganisatie Foodwatch voert sinds vorige maand actie tegen producten waar deze zogenoemde 'Southampton Six' kleurstoffen in zitten.

Op deze producten moet sinds 2010 al een veiligheidswaarschuwing staan, waarin wordt gewaarschuwd dat het de activiteit of oplettendheid van kinderen nadelig kan beïnvloeden. Foodwatch vindt echter dat deze kleurstoffen - E102, E104, E110, E122, E124 of E129 - helemaal niet in voedsel thuishoren.

De stoffen zitten in bijvoorbeeld frisdrank, dressing en koekjes. Albert Heijn was in 2010 al gestopt met het gebruik van de kleurstoffen in producten van het eigen merk voor kinderen. Het is de bedoeling dat eind volgend jaar ook geen A-merken meer verkocht worden met deze E-nummers erin.

Hyperactiviteit

De E-nummers worden de 'Southampton Six' genoemd omdat wetenschappers van de Universiteit van Southampton erachter kwamen dat ze hyperactiviteit bij kinderen kunnen veroorzaken. (BRON: NU.NL)

Ook Jumbo stopt binnenkort met bovenstaande E-nummers in hun producten. Het blijkt dus wel dat een gezonde leefstijl zeker geen hype is, zoals velen geloven. Steeds meer mensen worden zich gelukkig bewust van wat voeding met je lichaam kan doen. Als dit ook bijval krijgt van artsen en supermarkten hun productlijn gaan aanpassen dan zijn we goed op weg!

Fijne dag,

Liefs, Williene

Kerrie-Hummus!

P1030192

Kikkererwten zijn bijzonder populair. Ze zitten boordevol mineralen maar ook met vezels en antioxidanten. Kikkererwten zijn ook een goede vleesvervanger. Niet verkeerd dus om vaker op het menu te zetten. 

Kikkererwten zijn een belangrijk ingrediënt van bijvoorbeeld falafel en hummus. Deze beide gerechten zijn zeer populair in Mediterrane keukens. Veel Nederlanders moeten echter erg wennen aan de smaak van de kikkererwt. Jammer, want naast gezond is het ook gewoon heel erg lekker. Om het een beetje gemakkelijker te maken heb ik de volgende dip bedacht. In mijn kookboek Gezond & Gevarieerd staat het basisrecept voor hummus. Ook erg lekker, maar wil je wennen aan de smaak van kikkererwten of gewoon een lekkere verrassende dip voor op brood op bij de borrel? Probeer dan deze eens:

Kerrie-Hummus!

Ingrediënten: 

230 gram kikkererwten (glazen pot - demeter), snuf Keltisch zout, flinke snuf cayennepeper, 1 eetlepel Tahin (sesampasta), 1 theelepel kurkuma, 2 theelepels kerriepoeder, flinke scheut sesam olie, 1 teen knoflook, olijfolie (extra vierge)

Bereiding:

Doe alle ingrediënten in een keukenmachine. Maal tot een fijne pasta. Voeg net zoveel olijfolie toe tot je een lekkere smeuige en smeerbare dip hebt. 

Deze hummus is heerlijk op brood of met een toastje!

Fijne dag,

Liefs, Williene

Het leuke schaaltje van bovenstaande foto komt van bordenenzo.nl

Handige voorraadlijst!

De vakantie is voorbij, de zomer nadert zijn einde en voor velen zijn dit soort momenten weer de gelegenheid om 'opnieuw' te beginnen. In de vakantie wat minder streng geweest en nu weer alle puntjes op de i! 

Voor diegenen die net beginnen is een handige voorraadlijst wel gemakkelijk. Wat in huis te halen voor een goede start? Nu heb ik in de FAQ al een aardig opzetje gegeven, maar ik wil er toch ook eens een blog aan wijden.

Ten eerste, begin niet met een lijst producten die je weleens ergens hebt gelezen of die wel heel gezond zouden zijn, aan te schaffen. Over het algemeen belanden deze ergens onderin het keukenkastje omdat je geen idee hebt wat je er mee moet maken ;-) 

Ik adviseer eigenlijk altijd: schrijf de boodschappen op die je nodig hebt voor het recept wat je wilt gaan maken. Zo gebruik je de producten direct en heb je ze ook echt nodig. Op die manier bouw je geleidelijk aan een hele mooie voorraad op die je waarschijnlijk ook goed gaat hergebruiken. Bovendien verspreidt je zo ook de kosten. 

Maar er zijn altijd handige voorraadproducten die je in vrijwel iedere gezonde keuken wel gebruikt. Bij deze een lijst:

Meel: Zelf gebruik ik veel speltmeel of boekweitmeel. Probeer zoveel mogelijk af te wisselen. Gebruik eens volkorenmeel, speltmeel, boekweitmeel, amandelmeel, rijstmeel, kokosmeel, etc. Maar om te beginnen zou ik een pak speltmeel handig vinden om op voorraad te hebben en eventueel amandelmeel.

Kruiden: Wat in elke keuken handig is om te gebruiken is paprikapoeder, kerriepoeder, biologische knoflookpoeder, laurier, kruidnagel, gemberpoeder, kaneel, kurkuma, kerrie-masala, chilipoeder of cayennepeper, gedroogde peterselie, gedroogde bieslook

Zout: Keltisch zout is ideaal om sole van te maken en te gebruiken ter vervanging van gewoon zout. 

Bouillonblokjes: Lastig om te vinden zonder E-nummers, maar zeker zonder suikers. Van Naturcompagnie heeft de kruidenbouillon geen toegevoegde suikers en e-nummers, blijf goed opletten, want de meeste varianten hebben inmiddels wel toegevoegde suiker(maltodextrine). Rapunzel heeft ook een bouillonvariant zonder toevoegingen en suiker.

Noten: Amandelen, cashewnoten, hazelnoten, paranoten, pijnboompitjes, walnoten, pecannoten, allemaal fijn om op voorraad te hebben en lekker om tussendoor te knabbelen of over een salade te strooien.

Zaden en pitten: Om te starten vind ik lijnzaad, pompoenpitten en zonnebloempitten wel erg handig. Je kunt ze over een salade strooien, toevoegen aan je smoothie etc. Bovendien zijn deze bovenste 3 waardevol voor je gezondheid!

Gedroogd fruit: Cranberry's (gezoet met appeldiksap), dadels en rozijnen heb ik hier altijd wel op voorraad. 

Houdbare producten: Handig is bijvoorbeeld kokosmelk (GoTan of Aroy-D), Amandelmelk (Provamel). Verder maak ik veel zelf, maar een voorraad is toch wel erg handig voor snel gebruik: (bio) pesto, mosterd (basic bio, natuurwinkel) Soya (Yakso, natuurwinkel), Tamari (Manna, natuurwinkel), balsamicoazijn, mayonaise (Ton's Belze Majoneis), zongedroogde tomaten,

Vetten en olie: Ook hierin wissel ik veel af. Ik braad in roomboter, dit heb ik dus altijd op voorraad in de koelkast. Verder roerbak ik in olijfolie (biologisch, natuurwinkel) en wok ik in kokosolie (biologisch, glazen pot, extra vierge). Voor rauw gebruik zoals in salades gebruik ik veel olijfolie extra vierge. Verder heb ik nog lijnzaadolie en hennepzaadolie wat ik door mijn smoothies meng.

Bakbenodigdheden: Wijnsteenbakpoeder (It's Amazing), Baksoda (pit-pit.com), Vanillestokjes of vanillepoeder (Cook)

Natuurlijke suikervervangers: Zoals ik vaker heb geschreven hou ik het qua suikervervangers op 2 soorten. Dit is makkelijk in aanschaf en ik weet zeker dat ze mijn lichaam niet belasten. Dit zijn kokosbloesemsuiker (eventueel te vervangen door palmsuiker van Arenga of Mattison) en biologische honing (imker of natuurwinkel). Je kunt ook zoeten met dadels of bijvoorbeeld banaan.

Hopelijk heb je hiermee een goede lijst om van start te gaan! In mijn kookboeken vind je nog meer unieke Smakelijcke recepten waarin je deze ingredienten ook weer tegen komt. De boeken zijn hier te bestellen.

Ik wens je veel succes en bij vragen, stel ze gerust via de reactiemogelijkheid of via mail.

Fijne dag!

Liefs, Williene

Wil je elke week de nieuwsbrief ontvangen van Smakelijck? Vul dan je mailadres is aan de rechterkant van de site ---> 

#Winactie: Malsovit!

Malsovit banner Smakelijck

De vakantie is weer bijna voorbij: Tijd voor een leuke winactie. De oplettende lezer heeft vast wel de nieuwe advertentie aan de rechterkant van de site gezien. Malsovit maakt een vezelrijke muesli zonder toevoegingen en zonder suiker en met 100% natuurlijke ingredienten. Lijkt het je leuk om dit eens te proberen? Doe dan mee met de winactie:

Wat geven we weg?

Een leuke bamboe serviesset zoals afgebeeld op bovenstaande foto plus daarbij 2 pakken Malsovit muesli. Van deze pakketjes zijn er 2 beschikbaar. Kans maken? Lees dan snel wat je hiervoor moet doen.

Wat moet je doen?

Stuur voor maandagochtend 24 augustus 10 uur een mail naar: info@smakelijck.nl met je volledige adresgegevens. Hiermee maak je kans op het weg te geven pakketje. De winnaars worden maandagochtend persoonlijk gemaild. Adresgegevens worden na de actie direct verwijderd en worden verder niet gebruikt voor commerciele doeleinden.

Fijne dag!

Liefs, Williene

Bramen-powersmoothie!

Wat een heerlijk seizoen is dit toch. Groenten en fruit in overvloed, vers uit de tuin, of zelf te plukken op diverse plekken in Nederland. En ken je deze al? De wildplukwijzer ? Hierop kun je zien waar je in jouw buurt bramen, bessen, noten of wat dan ook kunt plukken. Aanrader! En deze smoothie is ook een echte aanrader. Boordevol vitaminen en mineralen zoals calcium, magnesium en ijzer.  Bramen-powersmoothie! Ingredien
186