Bosbessen-Kruimeltaart!

P1010397

In het weekend bak ik altijd iets lekkers. Dit kan een cake zijn, een taart of koekjes, soms zelfs allebei ;-) Natuurlijk zonder toevoegingen en geraffineerde suikers. Mijn stelregel is: Door-de-week gebruik ik geen suikervervangers, dus ook geen kokosbloesemsuiker en honing alleen bij rauw gebruik zoals een lepeltje over de kwark of door de notenrepen. Die regel bevalt me prima, en dat houdt de kosten ook in de hand. Op deze manier is het gebruik van natuurlijke suikers ook niet zo prijzig, omdat je er maar 1x per week mee bakt en je doet je lichaam er een plezier mee door gewoon puur en suikervrij te leven!

Voor dit weekend een heerlijke kruimeltaart om van te genieten! Suikervrij, glutenvrij, zuivelvrij en eivrij!

Bosbessen-kruimeltaart

Ingrediënten:

Voor de vulling: 300 gram bosbessen (uit de diepvries), 1 eetlepel honing

Voor het deeg: 100 gram amandelmeel, 60 gram havermout, 75 gram biologische honing, 1 theelepel wijnsteenbakpoeder, snufje zout, 60 gram kokosolie, handje pecannoten en wat amandelschaafsel, evt. citroenrasp

Bereiding:

Verwarm de oven voor op 160 graden.

Meng de bosbessen met de honing. Zet aan de kant.

Mix alle ingrediënten voor het deeg in een grote kom, m.u.v. de pecans en het amandelschaafsel. Prak de kokosolie met behulp van een vork door het meel tot je een kruimelig beslag krijgt. Verdeel 2/3 van het kruimeldeeg in een bakvorm en duw stevig aan. Verdeel de bosbessen over de bodem en kruimel de rest van het deeg over de bessen. Verdeel de pecans en het amandelschaafsel over de taart en rasp er eventueel wat citroenrasp overheen. Schuif de taart voor 40-45 minuten in de oven.

Fijn weekend!

Liefs, Williene

Appel-kaneelpannenkoekjes!

P1010393

Op zoek naar een lekker ontbijt, een lunchgerecht of een tussendoortje? Met deze pannenkoekjes zit je altijd goed. Met het boekweitmeel zijn de pannenkoekjes glutenvrij, maar je kunt natuurlijk ook speltmeel (niet glutenvrij) gebruiken als je dat in huis hebt.

Appel-kaneel pannenkoekjes!

Ingrediënten:

120 gram boekweitmeel (of speltmeel), 140 gram Griekse yoghurt, 150 milliliter ongezoete amandelmelk of water, 1 theelepel baksoda, 1 ei, 1 eetlepel biologische honing, 1 theelepel kaneelpoeder, 1 appel

Bereiding:

Rasp de appel. Meng alle ingrediënten door elkaar tot een beslag. Voeg de geraspte appel toe. Smelt wat boter of kokosolie in een koekenpan en bak 3 kleine pannenkoekjes per keer in de pan. Draai ze voorzichtig om. Serveer de pannenkoekjes met wat amandelschaafsel, honing en kaneel.

Eet Smakelijck!

Liefs, Williene

Pindasoep!

P1010228

Een lekkere pittige maaltijdsoep. Past uitstekend bij de rijsttafel-gerechten die al eerder zijn verschenen op Smakelijck. Deze gerechten kun je hier vinden. Maar ook als lunchgerecht is deze soep erg lekker en er zitten lekker veel groenten in! Een aanrader dus. Is het jou niet snel pittig genoeg? Doe er dan gerust wat sambal bij ;-)

Pindasoep!

Ingrediënten: 1 teentje knoflook, 1 ui, 1 theelepel gemberpoeder of 1 cm vers geraspte gember, 150 gram pindakaas, 1 liter groentebouillon (zelfgetrokken of met bijv. biologische bouillon), 2 eetlepels tamari (Yakso), 2 theelepels sambal (Yakso), 125 milliliter kokosmelk, 1 kleine paksoi, 5 kastanjechampignons, 100 gram taugé, cashewnoten

Bereiding:

Smelt wat boter of kokosolie in de pan. Snipper de ui, knoflook en eventueel de gember als je verse gember gebruikt. Fruit deze drie ingrediënten in de boter op laag vuur. Voeg de pindakaas, tamari, sambal en bouillon toe en roer tot de pindakaas is opgelost in de bouillon.

Verwarm een andere pan op het vuur en verhit hierin wat kokosolie. Snijd de champignons in plakjes en de paksoi in reepjes. Bak de champignons en paksoi 5 minuutjes aan en voeg de taugé toe. Bak de taugé nog hooguit een minuut mee. Voeg de groenten toe aan de soep samen met de kokosmelk. Laat de soep nog even een paar minuten doorkoken.

Rooster de cashews in een droge koekenpan en serveer de soep met de cashewnoten. Eet smakelijck!

Tip: In plaats van Tamari kun je ook Ketjap Manis gebruiken. Hier zit wel een beetje rietsuiker in (Yakso).

Fijne dag!

Liefs, Williene

#Filmpje: Witlofsalade

Een hele gemakkelijke salade om te maken voor de lunch. Lekker, fris en je hebt zo weer een portie groenten binnen! Natuurlijk ook lekker als bijgerecht bij je avondmaaltijd.

Frisse witlofsalade voor 2 personen:

Ingrediënten: Salade: 2 stronkjes witlof, 1 appel met schil, 1 handsinaasappel, handje walnootjes, rucola-sla

Dressing: 1 theelepel mayonaise, 1 eetlepel yoghurt, zout en peper, ½ theelepeltje peterselie, kneepje citroensap

Bereiding:

Schik de witlofblaadjes op een bord. Snijd of schaaf de appel in reepjes of blokjes en verdeel over de witlof. Schil de sinaasappel dik en snijd het vruchtvlees uit de vliesjes en verdeel deze over de salade. Maak de salade af met wat rucola en de walnoten. Klop voor de dressing de ingrediënten door elkaar en druppel wat van de dressing over de salade. Eet Smakelijck!

Fijne dag!

Liefs, Williene

Nieuwe workshops + data!

Er is erg veel vraag naar: Workshops! Nu staan er op de site even geen actuele data, maar dat betekent niet dat ze niet gegeven worden. Er zijn veel groepen die zich opgeven, vandaar dat workshops op inschrijving er nog tussendoor moeten en dat valt niet altijd mee met volle agenda's ;-) De informatieve workshop wordt nog steeds geboekt, maar er zijn ook nieuwe workshops te boeken, namelijk de High Tea - workshop en de Tapas - workshop!
186