Quinoa-repen!

 

Op zoek naar een gezond, voedzaam én lekker tussendoortje? Dan zijn deze repen een absolute aanrader. Boordevol gezonde voedingsstoffen die energie geven om er weer even tegen aan te kunnen op je werk, op school of gewoon als lekker tussendoortje thuis of op vakantie! 

Quinoa-repen - glutenvrij, suikervrij, zuivelvrij

Ingrediënten:

90 gram (evt. glutenvrije) havermout, 35 gram zonnebloempitten, 35 gram gehakte amandelen, 30 gram kokosrasp of kokosvlokken, 30 gram gepofte quinoa, 10 gram lijnzaad, 30 gram rozijnen of goji-bessen, 3 eetlepels cacao-nibs (eventueel), 180 gram roomboter of kokosolie, 3 eetlepels biologische honing, 2 eetlepels suikervrije appelstroop

Bereiding:

Verwarm de oven voor op 170 graden.

Meng de havermout met de zonnebloempitten, gehakte amandelen op een bakplaat, en laat 5-7 minuten roosteren in de oven. Schep af en toe even om. Laat afkoelen.

Verwarm de boter of kokosolie samen met de honing en appelstroop in een pan, op laag vuur, en roer tot de boter is gesmolten. Meng ondertussen alle andere ingrediënten in een ruime kom. Giet het boter-honing-stroop mengsel over de ingrediënten en roer dit goed door elkaar.

Bekleed een bakblik of ovenschaal van 20x20 cm met bakpapier. Verdeel het mengsel in het bakblik en druk stevig aan met een lepel. De koek mag ongeveer 1,5-2 cm dik zijn. Strooi wat kokosrasp over de koek en laat in de koelkast opstijven voor minimaal 4 uur. Snijd in repen en serveer. Bewaar de repen in de koelkast.

Tip:

*Door met de zaden, pitten, noten en gedroogde vruchten te varieren kun je elke keer een nét iets andere reep maken. Zolang je de hoeveelheden maar hetzelfde houdt kan er niets fout gaan! 

Fijne dag!

Liefs, Williene

Suikervrij ijs!

IJs! Met dit weer kunnen ze er geen genoeg van krijgen. En als je ijs maakt van vers fruit, dan is daar ook hélemaal niets mis mee!

Om jullie te helpen aan ideetjes zet ik 3 blogs op een rijtje van voorgaande jaren. Genoeg ideetjes om lekker mee te experimenteren! 

Mango-ijsjes

Hoe maak ik simpel en gemakkelijk e-vrij én suikervrij ijs

En nog meer ijs-ideetjes! 

Veel succes en een fijn weekend!

Liefs, Williene

Hazelnootpasta!

Het recept van chocoladepasta wat op deze site staat was al flink verouderd. Ik gebruikte daarin gecondenseerde melk, wat veel suiker bevat. Nu kun je gecondenseerde melk, met bijv. honing,  ook zelf maken, maar dat is weer vrij bewerkelijk. In het kookboek Smakelijck, Gezond & Gevarieerd staat wél een recept voor suikervrije chocoladepasta. En dit recept is weer een ándere variant, helemaal suikervrij, ook zonder natuurlijke s

Sperzieboontjes met pasta!

  In sommige delen van het land is het inmiddels zomervakantie! Onze regio moet nog één weekje naar school en dan zijn we ook heerlijk 6 weken vrij. De zomervakantie is een heerlijke tijd om het even wat rustiger aan te doen en lekker te ontspannen. Daar horen ook makkelijke, zomerse maaltijden bij. Maaltijden die snel op tafel staan, of dat nu thuis is of op de camping! Deze sperziebonensalade is hier bij de kinderen hee

Energierepen!

Dit keer geen recept van zelfgemaakte energie-repen maar van kant en klare ;-) Als je E-nummervrij en/of suikervrij gaat eten blijft er helaas maar weinig kant en klaars over. Wil je dan iets meegeven met je kinderen naar school, of zelf naar je werk of bij een dagje uit, dan zul je dus zelf eerst de keuken in 'moeten' om iets verantwoords mee te geven of nemen. Dat is voor veel mensen en ook voor mezelf soms best lastig. Soms overva
186