No waste #3 Paardenbloemen!

 

Paardenbloemen, wie kent ze niet? In de lente kleurt menig grasland geel van de paardenbloemen. Maar dat paardenbloem ook heel goed gegeten kan worden en heel geneeskrachtig is, dat is niet heel bekend.

Net als brandnetel werkt paardenbloem ook bloedzuiverend en ontgiftend. Ook is paardenbloem een kruid wat gal en lever reinigt. Vanaf de 16e eeuw is de paardenbloem ook een officieel geneesmiddel voor leverziekten en andere kwalen. Langdurig gebruik van paardenbloem kan bijvoorbeeld galstenen voorkomen. De wortel is daarbij geneeskrachtiger dan de rest van de plant. Bovendien bevatten de jongste blaadjes meer voedingswaarde dan de grote, wat oudere bladeren. Deze laatste zijn ook wat bitterder.

Paardenbloemen bevatten vitamine A, B, C en verschillende mineralen zoals ijzer, calcium en magnesium. En dat groeit zomaar in de natuur en kunnen we vrijuit gebruik van maken! Let wel op dat je niet langs drukke wegen plukt (uitlaatgassen of hondenpoep)…

Wat kun je allemaal doen met de paardenbloem?

*De bladeren van de paardenbloem zijn lekker in een salade, op een broodje met wat kaas of een gebakken eitje. En sommigen voegen de bladeren toe aan de soep!

*Van de wortels van de paardenbloem kun je thee zetten. Een theelepel van de wortel de hele nacht laten trekken in 250 ml. water. De volgende dag dit vocht koken of aanvullen met kokend water en langzaam opdrinken.

*De bloem kun je ook eten en is leuk om als garnering voor een salade te gebruiken!

*Het melk wat uit de stengel komt kan worden gebruikt voor wratjes. Stip de wratten in met de melk en herhaal dit regelmatig. De wrat zal dan vanzelf verdwijnen!

Fijne dag!

Liefs, Williene

Pruimenchutney!

IMG_6024

Het is echt pruimentijd! In verschillende tuinen zie je prachtige, bomvolle bomen met veel pruimen! Wat een rijke oogst, dit jaar! 

Van verschillende kanten kreeg ik (veel) pruimen! Een grote hoeveelheid wordt zo weggesnoept, maar er bleef nog genoeg over om wat lekkers van te maken. Onder andere deze heerlijke chutney. Lekker bij een vleesgerecht, bij een blokje kaas of op een toastje brie! 

Pruimenchutney!

Ingredienten:

1,5 kilo ontpitte pruimen, 4 rode uien, 2 tenen knoflook, 350 milliliter rode wijn, 100 gram rozijnen, 150 gram palm- of kokosbloesemsuiker, sap van een halve citroen, 1/4 stukje rode peper (of meer naar smaak), snufje kruidnagelpoeder, 4 theelepels gemberpoeder, snufje zout en peper, flinke scheut balsamicoazijn

Bereiding: 

Snijd de pruimen in kwarten, de uien in halve ringen en snipper de knoflook en rode peper. Doe alle inredienten in een ruime pan, uitgezonderd de balsamicoazijn. Breng de chutney aan de kook en laat op laag vuur zo'n 30 tot 45 minuten inkoken. Als er teveel vocht verdampt kun je wat wijn toevoegen. 5 a 10 minuten voordat de chutney klaar is roer je er nog een scheut balsamico door. Schep de chutney heet in schone jampotten en sluit goed af. Zet de potten minimaal 15 minuten op hun kop op een schone doek. 

Eenmaal geopend bewaren in de koelkast! 

Fijne dag!

Liefs, Williene

Quinoa-repen!

  Op zoek naar een gezond, voedzaam én lekker tussendoortje? Dan zijn deze repen een absolute aanrader. Boordevol gezonde voedingsstoffen die energie geven om er weer even tegen aan te kunnen op je werk, op school of gewoon als lekker tussendoortje thuis of op vakantie!  Quinoa-repen - glutenvrij, suikervrij, zuivelvrij Ingrediënten: 90 gram (evt. glutenvrije) havermout, 35 gram

Suikervrij ijs!

IJs! Met dit weer kunnen ze er geen genoeg van krijgen. En als je ijs maakt van vers fruit, dan is daar ook hélemaal niets mis mee! Om jullie te helpen aan ideetjes zet ik 3 blogs op een rijtje van voorgaande jaren. Genoeg ideetjes om lekker mee te experimenteren!  Mango-ijsjes Hoe maak ik simpel en gemakkelijk e-vrij én suikervrij ijs En nog meer ijs-ideetjes!  Veel succes en een fijn weekend! Li
186