• Home
  • Gezond eetpatroon

Gezond eetpatroon

Mensen vinden het moeilijk om een gezond eetpatroon te vinden. Dat is niet zo gek want het wordt ons ook niet gemakkelijk gemaakt.
Fabrikanten doen er alles aan om hun etiketten een zo gezond mogelijk imago te geven. 

Om een paar voorbeelden te geven: Het 'ik kies bewust' logo. Waar staat het niet op? Op bijvoorbeeld Optimel, met aspartaam, en ga zo maar door. Niets 'bewust' aan dus. Het logo wat Knorr op z'n verpakking zet: 'smaak uit de natuur' terwijl je nog steeds een pakje hebt vol zout en aroma's, runderknakworsten van Unox waar amper rundvlees, maar wel kalkoen in zit. Al het voorberwerkte voedsel vol zout, suiker, E-nummers etc.

Inmiddels zijn we compleet de draad kwijt. Want wat is nu gezond? En wat kun je nog wel eten? Vetten zijn bij veel mensen verbannen want daar word je dik van. Terwijl ons lichaam juist vet hard nodig heeft. Vooral voor jonge kinderen zijn vetten enorm belangrijk. En dan niet de vetten uit margarine, plantaardige boters en de braadboter in spuitflessen. Deze hebben niets maar dan ook niets met boter te maken. Als je af wilt vallen gebruik dan wel roomboter of olijfolie maar laat suiker en bewerkt voedsel staan. Want dat is (o.a.) de reden van de extra kilo's!

Met een gezond eet en leefpatroon voorkom je veel ongemakken. Je zult merken dat je je fitter voelt, meer energie hebt en je beter voelt. Als je je aan dit eetpatroon houdt dan is je E-nummer inname ook heel beperkt, omdat je zoveel mogelijk vers en onbewerkt voedsel eet. 

*Veel groenten, ook rauw en kiemzaden.
*Veel fruit 
*Zaden zoals lijnzaad, chiazaad, pompoenpitten, zonnebloempitten etc.
*Kwark of karnemelk, liefst biologisch
*Matig vlees, liefst geen varkensvlees en bij voorkeur biologisch. Geen vleeswaren/bewerkt vlees als worst e.d.
*Eet vette vis, bij voorkeur makreel, haring, zalm, ansjovis, sardienes etc.
*Noten, zoals amandelen, walnoten, hazelnoten, paranoten etc. (ongebrand en ongezouten).
*Water drinken, 8-10 glazen op een dag
*Kruidenthee, en bijvoorbeeld groene of witte thee
*Gezonde vetten zoals olijfolie (liefst koud gebruik), kokosolie en roomboter
*Laat bewerkte suikers als witte suiker en rietsuiker staan. Gebruik palmsuiker/kokosbloesemsuiker of biologische/imker honing. Wel zeer matig, bijvoorbeeld alleen in het weekend of op een feestdag.
*Gebruik voedsel zo vers mogelijk 
*Gebruik zo min mogelijk bewerkt voedsel
*Maak geen gebruik van een magnetron
*Neem tijd om het voedsel goed te kauwen
*Elke dag minimaal een half uur beweging
*Stress en negativiteit vermijden

Ik voel de reacties al aankomen... Eet je dan helemaal geen koekjes en chips meer? Wat geef je je kinderen dan tussendoor?
Als tussendoortje eten we vaak fruit, groenteknabbels met bijvoorbeeld humus, rijst of boekweitwafels met kaas, gedroogde cranberry's of rozijntjes, stukje pure chocolade, handje noten, gekookt eitje, smoothie, zelfgemaakte gezonde lekkernijen zoals energierepen etc.
In het weekend eten we heel af en toe wat naturelchips met een dipsausje, en vaak iets lekkers wat we zelf bakken. 

Via de receptenindex vind je bij Informatieve blogs ook veel informatie over gezonde voeding en gezond leven.

90 Reacties

  • Gerda
    Gerda vrijdag 06 jan 2012 om 14:37
    Ziek zittend te zijn op de bank, lees ik veel op je weblog. Wow wat heb je er veel op staan. En nu nog aan het uitproberen..... kun je niet af en toe aan een klein groepje een kookworkshopje geven? Om er handigheid in te krijgen en nieuwe dingen uit te proberen?
    Ik ga binnenkort echt eens wat uitproberen. Sinds deze zomer eet ik E-nummervrije nasis en macaroni.... eindelijk... gelukt. De satésaus van Wijko vinden we superlekker, k had net 3 potten in de aanbieding gekocht.... maar hij 'barst' van de E-nummers. Ik ga dit recept maar eens uitproberen. Ik zal ook eens kijken of je lasagne op deze site hebt staan... dat heb ik al lang niet meer gegeten, maar daar ben ik eigenlijk ook dol op!
    Echt superleuk dat je al deze recepten deelt!

    Groetjes,
    Gerda
  • Smakelijck E-nummer vrij! vrijdag 06 jan 2012 om 14:48
    Hoi Gerda,

    Dankjewel voor je reactie. Het is inderdaad even een omschakeling, maar al doende leer je er veel van. Je wordt steeds creatiever. Er staat zeker een recept voor lasagne op, je kunt kijken in de recepten index, dan heb je alle recepten op een rij!

    Kookworkshops zou ik erg leuk vinden, geef namelijk ook taarten en cupcake workshops, maar de ruimte is een beetje lastig. Maar wie weet ga ik daar ooit mee beginnen! Dan zal ik het hier zeker laten weten!

    Beterschap, en succes met uitproberen!

    Groetjes, Williene
  • ange klerx
    ange klerx maandag 07 mei 2012 om 08:23
    Ha Williene,

    Even nog een vraagje,Wat doe jij bij je kids op brood?
    EN waar haal je biologische vleeswaren.
    We hebben gisteren serieus even gekeken in onze kasten,maar we moeten hard gaan opruimen,om depri van te worden haha,maar die troep zit werkelijk overal in .

    groetjes,
    Ange
  • Smakelijck E-nummer vrij! maandag 07 mei 2012 om 18:38
    Hoi Ange!

    Vreselijk he?! Vooral het begin is lastig, daarna is de knop snel om. De kinderen krijgen pindakaas op brood, pure hagelslag, kaas, jam o.i.d. Vleeswaren heb ik zelden in huis, omdat deze vaak toch bewerkt zijn. Als ik het koop koop ik het bij de biologische slager bij ons in het dorp.

    Succes met je zoektocht!

    Groetjes, Williene
    • Mari
      Mari maandag 04 sep 2023 om 16:26
      en dat vind je wel gezond Williene ? pindakaas vol transvetten, jam en hagelslag vol suikers ! lachen !
      • Smakelijck maandag 04 sep 2023 om 17:27
        Wat een vooroordelen, maar fijn dat je het zo grappig vindt? Je hebt 100% pindakaas. Je hebt suikervrije jam zoals bijvoorbeeld fior di frutta, of je maakt het zelf, en hele pure hagelslag met een klein beetje suiker inderdaad vind ik voor af en toe ook niet erg.
  • ange
    ange woensdag 09 mei 2012 om 08:50
    Ha Williene,

    Heb je ook biologische kaas,en waar haal je dit?

    groetjes Ange
  • Smakelijck E-nummer vrij! woensdag 09 mei 2012 om 18:11
    Ha,

    Ja dat heb je zeker. Sowieso bij natuurwinkels maar ook bij AH, en kaasspeciaalzaken. Remekerkaas, uit Lunteren is bijv. een hele lekkere biologische kaas. Kun je ook rechtstreeks bij hen kopen in de boerderijwinkel onder aan de snelweg bij de A30, afslag Lunteren.Maar deze kaas wordt ook door het hele land in speciaalzaken verkocht. http://www.remeker.nl/verkooppunten/

    Groetjes, Williene
  • Mamanon
    Mamanon zondag 27 mei 2012 om 23:55
    O o o, ik blijf maar hangen op dit blog. Wil er alles van weten, schrik elke keer weer van de feiten, ben echt een groentje wat E nummers betreft maar ik wil zo graag. Ik kom je volgen, duik mijn bedje in om later terug te komen en ook de E-nummertjes te gaan laten vervallen. Bedankt alvast voor je inspiratie! Manon
  • Smakelijck E-nummer vrij! maandag 28 mei 2012 om 10:31
    ;-) Welkom, leuk dat je me volgt!
    Ervaring leert dat je het ook niet zomaar 1, 2, 3 hebt omgegooid, daar heb je wel een paar weken/maanden voor nodig.

    Succes ermee en als je vragen hebt, stel ze gerust!

    Groetjes, Williene
  • Aline
    Aline woensdag 06 jun 2012 om 14:29
    Hee Williene
    Wat een geweldig blog. We (mijn vriendje&ik) zijn allebei al langere tijd overtuigt dat we minder rotzooi willen eten,en zijn begonnen enkele producten zelf te maken (zoals Pesto,tomatensaus&soepen) Maar als student heb je vaak niet zo veel geld over voor eten en neem je niet echt de tijd om te zoeken naar de juiste producten,zodat je toch snel kiloknallers en het hele assortiment van de Aldi in huis haalt.Maar uit jou blog haal ik heel veel inspiratie om er echt weer intensiveer mee bezig te gaan.
    Hartelijk dank daarvoor.
    Groetjes Aline
  • Smakelijck E-nummer vrij! woensdag 06 jun 2012 om 18:25
    Hoi Aline!

    Leuk dat jullie je zo bewust zijn van wat jullie eten. En vaak hoeft gezond eten echt niet duur te zijn! Succes met de recepten, en als je vragen hebt, stel ze gerust!

    Groetjes, Williene
  • Anoniem
    Anoniem maandag 01 okt 2012 om 12:31
    Wji open de kaas ook bij Remeker, als je het er zelf haalt kun je de dieren zien en hoe ze gehouden worden, goed voor de dieren! Ook kun je via hen biologisch vlees en groenten bestellen. Hebben we zelf nog niet gedaan, maar willen we wel doen. Dat het wat duurder is klopt op zich, maar er zijn nog genoeg dingen waar we op kunnen bezuinigen. Nu eten we tenminste echt lekker, de pure smaak en niet de algemene industriesmaak, waarbij alle smaak nep is.

    Groet, Alex
  • Gerdien Lindblad
    Gerdien Lindblad maandag 01 okt 2012 om 14:32
    Hallo Williene,

    Je hebt een stukje over dat eten uit de magnetron niet goed is, maar inductiekoken schijnt hetzelfde effect te hebben, ook dat is erg slecht.
    We leren en lezen steeds meer, ik schrok daar wel van, een vriendin van mij die al erg ziek is, heeft net zo'n duur apparaat gekocht, ik ga het ook niet zeggen, ik vond het wel heel erg schrikken, gelukkig kook ik zelf op gas.

    Groetjes Gerdien
  • Smakelijck E-nummer vrij! maandag 01 okt 2012 om 19:54
    Ha Alex,

    Toevallig ben ik er vorige week geweest! Was erg leuk en de dieren staan er inderdaad prachtig bij. En je hebt helemaal gelijk ;-)

    Groetjes, Williene
  • Smakelijck E-nummer vrij! maandag 01 okt 2012 om 19:56
    Ha Gerdien,

    Oh echt waar? Hier ook gas, maar daar had ik nog nooit over gehoord? Heb je daar een artikel of iets van, dan wil ik dat wel graag eens lezen! Ik hoor het wel van je!

    Groetjes, Williene
  • Gerdien Lindblad
    Gerdien Lindblad dinsdag 02 okt 2012 om 00:23
    Hallo Williene,

    Hierbij een link naar het artikel, ik weet niet of het echt zo is, en heb er zelf dan ook geen last van, maar schrok toch vanwege andere mensen die wel zo'n inductie kooktoestel hebben.

    http://annawaterkristal.mijnwebadres.nl/homepage/show/pagina.php?paginaid=150369
  • Smakelijck E-nummer vrij! woensdag 03 okt 2012 om 19:19
    Ha, dankjewel! Ik zal het eens lezen!
  • Smakelijck E-nummer vrij! woensdag 03 okt 2012 om 19:28
    Pfoe! Dat is niet mis zeg! Dat het zo erg was wist ik niet. Blij dat ik beide niet heb ;-)
  • Janneke
    Janneke donderdag 04 okt 2012 om 14:11
    En deze link dan : gezondheid.be/inductiekookplaatongevaarlijk.

    Ik kook al 12 jaar met inductie en wij alle 6 zijn gelukkig gezond..
    In onze familie's zijn ernstig tot ongeneeslijke zieken geweest die allemaal op GAS kookten..
    Wat ik hiermee bedoel te zeggen,iedereen kan onverwachts iets krijgen.
    Met alle respect voor degenen die op gas koken..
    Met inductie is algemeen bekend dat je groenten in kortere tijd koken,en de vitaminen meer behouden blijven.
    Het is maar net wat je goed/slecht vindt,en wat je "voor en tegens" zijn..
    Radio's ,laptops mobieltjes enz moeten we dan ook maar opruimen?
    Dan is het einde zoek..
    Zo,nu stop ik even ik krijg kramp in m'n vingers..haha!!
    grtjs

  • Gerdien Lindblad
    Gerdien Lindblad donderdag 04 okt 2012 om 15:02
    Hallo,

    Weet het soms ook niet meer hoor, en je moet inderdaad kijken wie wat geschreven heeft, maar ik ben wel blij dat ik het niet heb, hoef ik me er geen zorgen om te maken.
    Heb net nieuwe pannen aangeschaft omdat de teflon pannen niet goed zijn, dus een nieuw kooktoestel zou ik niet fijn vinden.
    Denk dat iedereen wel eens de weg totaal kwijt is, met al dat gezoek, we kunnen niet meer dan ons best doen.

    groetjes Gerdien
  • Smakelijck E-nummer vrij! donderdag 04 okt 2012 om 22:26
    Het is inderdaad heel erg moeilijk om het 'goed' te doen. 100% gezond leven op een 'zieke', vervuilde aarde vol straling, gifstoffen e.d. gaat ons niet lukken. Je moet keuzes maken terwijl het ene (soms wetenschappelijke) onderzoek het andere tegenspreekt. Doe waar je jezelf goed bij voelt, maak keuzes voor jezelf, dat is vaak de beste graadmeter. Als het je heel veel stress kost dan is het ook niet oke, stress is gevaarlijker voor je gezondheid dan ongezonde voeding.

    Succes ermee!

    Groetjes, Williene
  • Amanda
    Amanda maandag 15 okt 2012 om 09:48
    Hallo!!
    We zijn nu al een tijdje bezig met gezonder eten en e-nummer vrij.
    Gister was onze dochter bij oma aan het logeren en we wouden even zondigen... Mac Donalds!!!!!!

    Eenmaal eraan begonnen vonden we het niet eens lekker meer... Flinke tegenvaller dus! Volgende keer bakken we zelf wel een frietje!
  • Smakelijck E-nummer vrij! maandag 15 okt 2012 om 15:43
    Ha!

    Ik moet erg om je reactie lachen ;-) En ik herken het maar al te goed. Soms heb je zo'n zin ergens in (in iets ongezonds dus) en dan heb je het op en dan heb ik spijt, want buikpijn o.i.d. Erg herkenbaar dus.

    Succes met alles!

    Groetjes, Williene
  • Marie Louise
    Marie Louise donderdag 27 dec 2012 om 12:44
    Leuk wat je hier schrijft over gezonde voeding.Ik ben ergens begin dit jaar m'n eetgewoonten gaan veranderen. Dus ook zoveel mogelijk zonder allerlei toevoegingen en/of suiker.Bijna geen koekjes meer maar inderdaad noten,fruit en dergelijke. Bevalt supergoed. Mijn man doet niet met me mee helaas maar goed, hij is voor zijn eigen lijf verantwoordelijk natuurlijk.

    Groet,Marga
  • Smakelijck E-nummer vrij! donderdag 27 dec 2012 om 20:05
    Fijn dat gezonde voeding je goed bevalt! Ik heb ook absoluut geen spijt van mijn overstap. En als je je er beter bij voelt dan heb je het er ook voor over.

    Succes met alles!

    Groetjes, Williene
  • Anoniem
    Anoniem zondag 06 jan 2013 om 21:31
    Hoi Williene,

    Ik ben sinds een paar dagen in anraking gekomen met e-vrij leven, jeetje wat komt er veel op me af!
    Gelukkig steunt mijn man me.

    Ik zal je nog veel vragen stellen ben ik bang, je hebt een fijn site! Heb je nog tips voor beginnelingen zoals ik:)

    Alvast bedankt.

    Groetjes thamar
  • Smakelijck E-nummer vrij! maandag 07 jan 2013 om 19:58
    Hoi Thamar,

    Welkom bij de club ;-) En stel je vragen gerust, hier of via mail!

    Voor tips kun je hier terecht of elders op het www. Begin niet te rigoureus, over het algemeen duurt het wel een aantal maanden voordat je alles onder de knie hebt.

    Dit is een handige site als je producten zoekt zonder E-nummers : http://www.moween.eu/evrij/

    Succes, en stel je vragen gerust!

    Groetjes, Williene
  • Wilma
    Wilma maandag 21 jan 2013 om 13:45
    Hallo Williene,

    ook wij zijn (na het lezen van het boek van Amber Albarda) in elk geval begonnen met e-nummer en (toegevoegde) suikers vrij eten. Ben alleen wel benieuwd of veel mensen ook inderdaad geen brood, kaas en melk meer nuttigen ? Lijkt me zo'n saai geheel worden en mensen eten dit toch al sinds mensenheugenis ? Zou het echt zo slecht zijn ?
    groetjes,
    Wilma
  • Smakelijck E-nummer vrij! maandag 21 jan 2013 om 14:29
    Hoi Wilma,

    Zelf eet ik geen brood meer en praktisch geen melk. Kaas heb ik dan zelf minder moeite mee dan Amber. Ik mis het eten van brood en melk absoluut niet, maar dat ligt er ook erg aan of je het erg lekker vindt of niet.

    Heb je mijn blog en de reacties gelezen over het niet eten van brood? Daarin staat onder andere waarom we hier beter mee kunnen minderen.

    Groetjes, Williene
  • Anoniem
    Anoniem dinsdag 19 feb 2013 om 12:58
    Williene,

    Ik heb een heerlijk recept voor notenbrood.
    Heb het vanochtend gebakken, echt heerlijk.

    Gr.
    Evelien
  • Smakelijck E-nummer vrij! dinsdag 19 feb 2013 om 14:01
    Wat leuk, wil je hem delen? Dan mag je 'm wel naar me mailen?

    Groetjes, Williene
  • Anoniem
    Anoniem dinsdag 19 feb 2013 om 16:03
    Ik zal vanavond even kijken of ik tijd/energie heb om het over te typen. Je krijgt het zeker te weten.

    Groetjes,
    Evelien
  • Smakelijck E-nummer vrij! woensdag 20 feb 2013 om 19:03
    Oh, doe rustig aan hoor! Het heeft geen haast, ik zie het wel een keer verschijnen ;-)
  • Evelien
    Evelien woensdag 27 feb 2013 om 19:15
    Het is hier een chaos.... maar je krijgt hem zeker nog gestuurd.

  • Evelien
    Evelien woensdag 27 feb 2013 om 19:39
    Even een tip... bij De Tuinen hebben ze vaak van die aanbiedingen: 3 halen 2 betalen. En zo heb ik pas bij De Tuinen (online) amandelmeel gekocht. Het is idd. erg duur. Ongebrande noten koop ik op de markt (maar ook bij De Tuinen hebben ze ook van die acties soms).

  • Smakelijck E-nummer vrij! woensdag 27 feb 2013 om 20:47
    Super, dankjewel voor de tip! Heeft de Tuinen ook een online shop?
  • Evelien
    Evelien woensdag 27 feb 2013 om 21:02
    Ja.. www.detuinen.nl (t/m 3 maart is die actie nog van 3 halen 2 betalen).
  • Smakelijck E-nummer vrij! woensdag 27 feb 2013 om 21:08
    Oh, super!! Dankjewel!
  • Rozenvlinders
    Rozenvlinders vrijdag 03 mei 2013 om 22:05
    Hoi

    Vandaag toevallig op je blog terecht gekomen. Ik ben sindskort begonnen met een gezond eetpatroon en dat met name vanwege het feit dat mijn zoon ADHD heeft en dus beteraf is zonder E nummers.

    Een hoop dingen die jij benoemd doe ik al. Enige wat mij niet lukt is om brood te laten staan (ik werk 4 dagen en moet lunch meenemen, geen koelkast of magnetron aanwezig). Verder eten wij eigenlijk te weinig vis (ik weet niet echt wat ik er allemaal mee kan).

    Als je iets bakt, kan je dan de suiker gewoon vervangen door palmsuiker, 1 op 1?

    In ieder geval bedankt voor je site en ik ga verder neuzen ;-)

    Roos
  • Smakelijck E-nummer vrij! zaterdag 04 mei 2013 om 20:54
    Hoi Roos,

    Bedankt voor je reactie en welkom op mijn blog!

    Als je echt wilt minderen met brood kun je bijv. ook roggebrood meenemen of speltbrood. Dit is al beter dan gewoon tarwebrood.

    Je kunt suiker inderdaad vervangen door palmsuiker, meestal minder ik de hoeveelheid. Vooral als je gewend bent aan suikervrij is alles snel te zoet. Dus dan kan er best wat minder in. En het 'nadeel' van palmsuiker is dat het donker van kleur is, dus een cake kleurt bruin als je 'm met palmsuiker bakt. Voor dat soort dingen gebruik ik honing of andere zoetmiddelen.

    Succes, en als je vragen hebt, stel ze gerust!

    Groetjes, Williene
  • Rozenvlinders
    Rozenvlinders maandag 06 mei 2013 om 07:23
    Hoi Williene,

    Bedankt voor je reactie. Deze week maar roggebrood of speltbrood kopen ;-)

    Als ik voor suiker honing wil gebruiken, welke hoeveelheid moet ik dan gebruiken (ongeveer)?

    Vanmiddag gaan we jouw pizzadeeg zonder gist uitproberen, ben enorm benieuwd.

    Groetjes
    Roos
  • Smakelijck E-nummer vrij! maandag 06 mei 2013 om 20:12
    Hoi,

    Graag gedaan!

    Suiker kun je niet zomaar vervangen door honing. Dat is heel verschillend per recept en het kan ook niet bij elk recept. Het is een kwestie van uitproberen en helaas gaat het dan wel eens mis. Honing is wel zoeter dan suiker, dus in ieder geval niet zomaar 1 op 1 gebruiken.

    Succes!

    Groetjes, Williene

  • gezinsleven
    gezinsleven donderdag 16 mei 2013 om 17:44
    Hoi williene,
    I, heb al langer het voornemen om e nummer vrij te gaan koken. Toch komt het niet echt goed van de grond. Ik ben blij dat ik je blog gevonden heb! Volgens mij woon je ook nog in de buurt, of niet? Ik woon in Veenendaal. Bedankt voor al je tips!
    Groetjes,
    Helma
  • Smakelijck E-nummer vrij! donderdag 16 mei 2013 om 21:43
    Ha,

    Wat leuk, welkom op mijn site!
    Ik woon in Putten, dus dat is inderdaad redelijk in de buurt ;-)

    Graag gedaan en bedankt voor je reactie! Succes met E-vrij koken en als je vragen hebt, stel ze gerust!

    Groetjes, Williene
  • Michelle Breuer
    Michelle Breuer woensdag 07 aug 2013 om 11:33
    Hoi williene,

    ben je ook bekend met oerzoet ipv suiker en zo ja wat vind je daarvan? Ben er wel benieuwd naar omdat ik laatst in de natuurwinkel zag liggen.

    Groetjes Michelle
  • Smakelijck E-nummer vrij! woensdag 07 aug 2013 om 19:23
    Ha Michelle,

    Oerzoet is ongeraffineerde rietsuiker. Het bevat daarom dus nog wel voedingsstoffen maar het laat wel je bloedsuikerspiegel schommelen. Ik gebruik het dus niet, maar het is absoluut een betere keuze dan gewone suiker en gewone rietsuiker. Maar als je het wilt gebruiken, gebruik het dan wel zeer matig vanwege je bloedsuikerspiegel!

    Succes!

    Groetjes, Williene
  • Michelle Breuer
    Michelle Breuer donderdag 08 aug 2013 om 12:36
    oke bedankt voor je reactie!
  • Anoniem
    Anoniem dinsdag 27 aug 2013 om 10:30
    Hoe eet je E nummers vrij? het zit overal in. En de letters op verpakkingen zijn zo klein dat ik het niet kan lezen. Ik ben mei 2012 bijna overleden aan pancreatitis { oorzaak stenen}. En poog altijd gezond te eten. Door gezond eten weeg ik nu 83 kilo met 1,60 lengte. Dus VEEL te zwaar. Ik ben gestopt met brood eten. Ipv van brood eet ik nu havermout met water, tussendoor rauwe ui op een dun plakje vlees omdat ik de ui anders te scherp vind. Fruit en groente at ik al veel. Ik hoop zonder brood eindelijk eens van mijn zware vetschort af te komen.Ik hoop op deze site veel te vinden over maaltijden zonder gif.Monique
  • Smakelijck E-nummer vrij! dinsdag 27 aug 2013 om 20:05
    Het zit inderdaad overal in! Gelukkig heb je ook groene E-nummers, kijk hiervoor bij het tabje E-nummers.

    Wat een heftig verhaal zeg, zo in een paar zinnen! Stoppen met brood is inderdaad een hele goede zet. Eet je rauwe ui ergens speciaal voor? Ik ben nu een interessant boek aan het lezen van een Amerikaanse arts: Broodbuik. Over het eten van brood/tarwe. Zoek het maar eens op google. Misschien ook wel wat voor je! Ik zal, als ik 'm uit heb, 'm op deze site recenseren.

    Ik zou in jouw geval veel groenten en fruit blijven eten, noten, zaden en zo veel mogelijk puur en onbewerkt!

    Heel veel sterkte en succes!

    En als je vragen hebt, stel ze gerust, hier of via mail!

    Groetjes, Williene
  • Clarinda
    Clarinda donderdag 29 aug 2013 om 08:26
    Hoi Williene, mijn moeder wees mij op je blog, nadat ze je boek heeft gekocht. Ze is een dorpsgenoot van je ;)

    Anyway, wat een heerlijke berg goede informatie. Langzaam maar zeker ben ik/zijn wij bezig ons eetpatroon aan te passen. Meer zelf gemaakt, minder e-nummers, alleen 'gezonde' suikers en zo veel mogelijk vers. Ik loop soms wel tegen lastige kwesties aan, bijvoorbeeld het gist wat ik gebruik voor mijn brood bevat weer een rood e-nummer, maar ik heb nog geen ander gist gevonden waar dat niet in zit.

    Ik ga je zeker volgen en je blog verder uitpluizen!

    Groeten, Clarinda
  • Smakelijck E-nummer vrij! donderdag 29 aug 2013 om 14:44
    Ha Clarinda,

    Dankjewel voor je reactie! Leuk dat je op die manier op mijn blog bent gekomen en welkom natuurlijk ;-)

    Gist is inderdaad lastig, droge gist is zelden zonder rood e-nummer. Velen nemen dit dus voor lief of bakken met zuurdesem of verse gist. Verse gist kun je kopen bij de bakker en soms bij een natuurwinkel (hier in Putten bijv. op bestelling).

    Succes, en bij vragen, stel ze gerust!

    Groetjes, Williene
  • Clarinda
    Clarinda vrijdag 30 aug 2013 om 09:21
    Hoi Willens,

    Goed om te weten, ik kom regelmatig bij de natuurwinkel in Putten, dus ik zal het eens vragen. Ik maak wel eerst mijn pakje Brugmans op, we eten gelukkig niet dagelijks brood.

    Ik zag iemand een reactie geven over de tuinen, amandelmeel ging dat over. Zijn de producten van de tuinen ook biologisch, of is dat misschien waarom het zoveel goedkoper is? Ik vind trouwens de prijs van de grote zakken amandelmeel bij de natuurwinkel in Putten nog redelijk te doen is. Gelukkig gebruik je amandelmeel niet met kg's tegelijk :)

  • Smakelijck E-nummer vrij! vrijdag 30 aug 2013 om 17:27
    Ha,

    Volgens mij is de amandelmeel van de Tuinen niet biologisch. Maar zeker weten doe ik dat niet. In Putten bij de Halm is het inderdaad in verhouding heel voordelig. Dus ben blij dat ik het daar kan halen ;-)

    Succes !
  • Anoniem
    Anoniem woensdag 25 sep 2013 om 15:24
    Beste Williene,

    Wat een leuke blog en goed om al je tips te lezen. Ik zie in je aanbevelingen met name kwark en karnemelk terug, zelf eet ik elke dag na de avondmaaltijd magere yoghurt met lijnzaad. Is dat even gezond als kwark? Alvast bedankt.

    Gr.
  • Smakelijck E-nummer vrij! woensdag 25 sep 2013 om 21:55
    Ha, bedankt voor je reactie!

    Kwark en karnemelk zijn de zgn. gefermenteerde melkproducten. Deze bevatten melkzuurbacteriën die goed zijn voor onze darmen. Aan Biologische Griekse yoghurt en bijv. biogarde yoghurt zijn deze bacteriën ook vaak toegevoegd. Deze zijn dus beter dan gewone yoghurt. Maar ik eet het ook nog wel eens hoor!

    Succes!

    Groetjes, Williene
  • Anoniem
    Anoniem donderdag 26 sep 2013 om 10:46
    Ha Williene,

    Bedankt voor je antwoord. OK, dus dat is misschien beter, maar zijn kwark en Griekse yoghurt niet slechter voor de lijn? :)
  • Smakelijck E-nummer vrij! donderdag 26 sep 2013 om 19:07
    Nee hoor, als je verder gewoon gezond eet, dan heb je gezonde en goede vetten echt heel hard nodig. Je wordt niet dik van gezonde vetten (noten, roomboter, kwark, avocado's e.d.). Wel van transvetten en van suikers.

    Succes!
  • Aonir
    Aonir woensdag 06 nov 2013 om 14:31
    is er verschil tussen rietsuiker en kristal suiker in (on)gezondheid
  • Smakelijck E-nummer vrij! woensdag 06 nov 2013 om 16:57
    Nee, niet echt. Rietsuiker is soms wat minder geraffineerd, maar voor een paar procent. Bovendien is er ook met stroop gekleurde suiker wat voor rietsuiker wordt verkocht. Voor je lichaam maken beiden niets uit, werking is hetzelfde.

    Succes!
  • Nel
    Nel woensdag 11 dec 2013 om 10:44
    Hoi,

    Zou het best willen gaan proberen, alleen hebben wij hier alleen een mcd, een natuurwinkel is min 25 km verderop. Dat is geen optie voor ons. Een markt hebben we ook niet voor verse noten e.d. Voor mijn gevoel is er zo geen beginnen aan........
    Heb je soms nog tips?
  • Smakelijck E-nummer vrij! woensdag 11 dec 2013 om 12:03
    Bedankt voor je reactie!

    Het is altijd mogelijk om je eetpatroon aan te passen. Ook al heb je enkel een supermarkt in de buurt. Het gaat erom dat je zoveel mogelijk puur en onbewerkt koopt. Dus groenten, fruit, noten zaden, etc. Supermarkten beginnen dit ook steeds meer aan te bieden. Denk bijv. aan het Zonnatura schap etc.
    En dan zijn er nog tal van zaken die hun waar via internet aanbieden: zie hiervoor de advertentiekolom links op mijn blog. Bijv. de weegschaal of vitatheek. Hier zou je bijv. 1x in de zoveel tijd een bestelling kunnen plaatsen met lang houdbare, basisproducten.

    Op de site: moween.eu/evrij vind je alle voedingsmiddelen die je in de supermarkt E-vrij kunt kopen.

    Succes hoor!
  • Lydia
    Lydia dinsdag 31 dec 2013 om 07:45
    Ook ik ben sinds 1 week E nummervrij en suikervrij aan het eten. Loop 5x per week 6 a 7 km (wandelen).
    Ik voel me nog niet echt beter, maar hoop dat dit komt omdat alle stoffen nog uit mijn lichaam moeten. Eczeem is bijv nog nooit zo erg geweest, ben echt erg moe en het ergste vind ik dat ik ruim 1,5 kg ben aangekomen afgelopen week terwijl ik alle suiker laat staan en gezond en niet te veel eet. Weeg al jaren hetzelfde ook was ik een enorme zoetekauw dus snoepte veel en sporten deed ik niet.
    Mijn motivatie is hierdoor wel beetje weg en ik hoop dat dit er allemaal bij hoort bij het proces. Klopt dit?
  • Smakelijck E-nummer vrij! dinsdag 31 dec 2013 om 19:17
    Ha Lydia,

    Bedankt voor je reactie. Goed dat je bent begonnen met het eten zonder E-nummers en geraffineerde suikers. Je klachten klinken inderdaad als 'afkicken'. Vooral het eten zonder geraffineerde suikers maakt je in het begin erg moe en lusteloos. Niet iedereen heeft hier evenveel last van, maar je lichaam is verslaafd geraakt en suiker en moet letterlijk afkicken. Misschien is het stoppen met suiker én veel meer bewegen, te rigoureus. Je kunt het wandelen misschien beter wat langzamer opbouwen. Ik weet zeker dat je je over een aantal weken steeds beter gaat voelen. Succes, en hou vol!

    Fijne avond!
  • Lydia
    Lydia woensdag 01 jan 2014 om 02:37
    Bedankt, ik ga ervoor .
  • Smakelijck E-nummer vrij! woensdag 01 jan 2014 om 20:17
    Super! Succes en als je vragen hebt kun je me altijd mailen!
  • Helga
    Helga donderdag 30 jan 2014 om 14:01
    Ik heb een vraag over kokosolie, de kokosolie van de toko is die ook goed en hun kokos of is het beter om het bij de biologische winkel te kopen.


    Gr. Helga
  • Smakelijck E-nummer vrij! donderdag 30 jan 2014 om 16:43
    Als er geen toevoegingen inzitten dan lijkt het me prima! Succes!
  • Mevrouw Wispeltuut
    Mevrouw Wispeltuut woensdag 26 feb 2014 om 12:39
    Ken je het boekje 'Genesisdieet?' Ik ben het niet met alles eens, maar het zet me zeker aan het denken. Leuk om je blog gevonden te hebben!
  • Smakelijck E-nummer vrij! woensdag 26 feb 2014 om 15:23
    Ja, die heb ik hier ook! Heel interessant!
  • Pino
    Pino zondag 02 mrt 2014 om 16:46
    Hoi Williene,

    Sinds kort heb ik je blog ontdekt, mijn ouders gaven mij jouw kookboek cadeau. Wij koken al jaren erg bewust, zonder pakjes en zakjes, maar niet 100% e-nummervrij. Ik heb een vraag over water drinken: sommige mensen beweren dat water drinken beter is dan (kruiden)thee (of groene/witte thee) en andere mensen zeggen juist dat thee beter is dan water. Wat zou de 'waarheid' zijn? Wij drinken de hele dag door (kruiden/groene) thee (zo'n 8 glazen) en weinig water. Is het beter dit te veranderen? Ik hoor het graag!

    Groetjes!
  • Smakelijck E-nummer vrij! maandag 03 mrt 2014 om 10:58
    Ha,

    Ik weet niet wat waarheid is. Als je thee drinkt, dan inderdaad groene of witte en kruidenthee. Zelf drink ik beide erg veel, dus kruidenthee én water. Ik denk dat een combinatie van beide prima is!

    Succes!
  • Linda Meinen
    Linda Meinen maandag 31 mrt 2014 om 13:52
    Hoi Williene,

    Wat een geweldige site!!! Ik ga hier zeker iets mee doen.......

    Ik heb een vraag over olijfolie. Ik heb heel veel moeite met olijfolie, welke is lekker, welke is nou geschikt voor koken (braden) en welke gebruik jij voor als dressing over de sla bijv.?? Ik heb namelijk een aantal olijfolie soorten geprobeerd maar niet lekker. Nou weet ik ook dat je eerst moet wennen aan de smaak van olijfolie als je er niet aan gewend bent, maar toch kunnen wij er niet aan wennen. Er zijn ook zoveel soorten. Kan je bijv. dezelfde olijfolie voor het bakken/braden gebruiken voor een dressing over de sla?

    Ik gebruik sinds vorig jaar oktober medicijnen (amitripteline). Ik ben er heel veel van aangekomen en houd vocht vast. Tevens heb ik ook meer eetlust. Heb jij nog andere suggesties om te voorkomen dat ik straks helemaal dicht groei? Ik weet dat het lastig is als er iedere medicijnen in genomen moet worden maar misschien heb jij er ervaring mee.

    Groetjes Linda
  • Smakelijck E-nummer vrij! maandag 31 mrt 2014 om 19:36
    Dankjewel, Linda!

    Olijfolie heeft een typische smaak. Je houdt ervan, of niet... Al kun je wel aan de smaak wennen. Ik koop altijd pure olijfolie in Italie, en om te bakken kun je bijv. Valderrama gebruiken. Olijfolie altijd heel zacht verwarmen en nooit op hoog vuur. Daarvoor kun je beter kokosolie gebruiken. Deze olie kun je ook gebruiken voor dressing, eigenlijk voor beide.

    Naast je medicatie zou ik brandnetelthee gaan drinken. Deze kun je gewoon van Zonnatura kopen of in de biologische winkel. Deze werkt reinigend en maakt je lichaam schoon. Verder lekker veel groenten en fruit eten!

    Succes met alles en als je vragen hebt, stel ze gerust!

  • W. Meinen
    W. Meinen maandag 31 mrt 2014 om 19:49
    Dankjewel voor jouw reactie!!

    Is Valderrama een soort olijfolie? Is echte roomboter om mee te braden ook verantwoord?

    Brandnetel ken ik en zal ik weer eens kopen.....

    Groetjes Linda
  • Smakelijck E-nummer vrij! dinsdag 01 apr 2014 om 11:37
    Ja, Valderrama is een merk olijfolie. Roomboter kun je ook gebruiken, maar niet te hoog verhitten. Wel lekker om bijvoorbeeld je vlees in te braden.

    Succes!
  • W. Meinen
    W. Meinen maandag 07 apr 2014 om 12:36
    Dank je wel. Welke boter kan ik het beste gebruiken op brood??? Ik gebruik Becel Light en ik heb gehoord dat juist light producten toch niet zo goed zijn, klopt dat??

    Groetjes Linda
  • Smakelijck E-nummer vrij! maandag 07 apr 2014 om 16:48
    Op brood kun je het beste biologische roomboter gebruiken. Margarines en halvarines bevatten veel E-nummers, zijn erg bewerkt en bevatten veel transvet. Roomboter of kokosolie is de beste en natuurlijke keuze. Succes!
  • Anoniem
    Anoniem maandag 07 apr 2014 om 21:13
    http://www.trosradar.nl/uitzending/artikelen/detail/article/gezonde-suikers-met-een-verdachte-bijsmaak/

  • Smakelijck E-nummer vrij! dinsdag 08 apr 2014 om 12:52
    Ik heb 'm gezien en op facebook is er al een hele discussie over geweest ;-)

    In het stuk zie je dr. Katan. Dr. Katan wordt betaald door Unilever, Nestlé, Campina e.d. Niet zo heel gek dus dat hij alle alternatieven van tafel schuift. Dit schreef ik op facebook:

    Tenenkrommend. Dokter Katan in een uitzending van Radar over suiker en suikervervangers.

    Laat je niet gek maken, dokter Katan wordt betaald door Unilever, Campina, Nestlé, Nederlands grootste voedingsmiddelenindustrie... De Glycemische index van kokosbloesemsuiker van palmsuiker van honing staat vast, hier wordt niet mee geknoeid en deze is beduidend lager dan de glycemische index van witte suiker en rietsuiker. Deze drie suikers zijn dan ook mijn beste natuurlijke suikervervangers en niet geraffineerd, terwijl witte suiker, rietsuiker en witte stevia, ahornsiroop en agavesiroop dat wél zijn!

    Helaas worden door dit soort uitzendingen mensen weer op het verkeerde spoor gezet. Maar een arts die beweerd dat aspartaam de beste suikervervanger is en dat hier niets mis mee is, die nemen we niet serieus, toch?

  • Mickey H.
    Mickey H. donderdag 01 mei 2014 om 14:44
    Beste Williene,
    Kun je bij het bakken van pannenkoeken, koekjes en taart tarwemeel altijd één-op-één vervangen door de andere, gezondere meelvarianten, of moet je dan hoeveelheden aanpassen?

    Groet,
    Mickey
  • Smakelijck E-nummer vrij! donderdag 01 mei 2014 om 17:41
    Ha,

    Nee, dat werkt helaas niet altijd zo. Meel met meer vezels heeft ook meer vocht nodig. Je kunt wat uitproberen of via google uitvinden wat een meelsoort nodig heeft. Tarwebloem kun je wel bijna altijd probleemloos vervangen door spelt of volkorenmeel. Ga je quinoameel of kokosmeel gebruiken of boekweit dan heeft het vaak andere verhoudingen nodig. Succces!
  • penny
    penny woensdag 23 jul 2014 om 20:57
    Hoi Williene! ik ben je site aan het doorspeurem, wauw wat staat er veel op. Heb hierdoor nu wel een vraagje, wat is er precies niet goed aan de magnetron? Wij stomen onze groentes en aardappelen in de magnetron zodat de vitamines goed bewaard blijven en vinden dit ook echt heel erg lekker!! We gebruiken een tupperware bak waarin de groente bovenin ligt en water eronder. Ik hoop dat dit nog wel kan!! groeten Pen Sanders (Penny)
    • Smakelijck donderdag 24 jul 2014 om 09:43
      Ha Pen, Bedankt voor je reactie! Over de magnetron gaan verschillende verhalen. Omdat een magnetron via straling verwarmt zouden er veel voedingsstoffen kapot gaan. Zo zijn er experimenten op internet te vinden waar mensen 2 plantjes elke dag water geven. Het ene plantje krijgt gekookt, afgekoeld water uit de magetron, de ander krijgt gewoon gekookte en afgekoeld water. Het magnetron plantje is aan het einde van het experiment dood, het gewone plantje staat er prachtig bij. Je kunt er wel naar googlen, als je wilt. En zo zijn er ook kinderartsen die sterk afraden om (baby)voeding te verwarmen in de magnetron. UIt voorzorg heb ik dus geen magnetron in huis. Hopelijk kun je wat met deze informatie. Succes! Groetjes, WIlliene
      • penny
        penny zondag 27 jul 2014 om 11:09
        Bah, dat klinkt niet al te best! Ik ga er eens mee aan de slag. bedankt voor je reactie!!
    • karin
      karin donderdag 27 feb 2020 om 14:19
      Goedemiddag ,heeft iemand van jullie kennis over inductie koken ? Ik moet een nieuwe oven en kookplaat en iedereen raad me inductie aan ,maar hier lees ik negatieve berichten . Ik hoor het graag zsm ...bij voorbaat dank Karin
    • Janneke
      Janneke vrijdag 02 okt 2020 om 21:04
      Hoi, heb je voor mij alternatieven voor (kikkoman) sojasaus, en ketjap?? Groetjes Janneke
      • Smakelijck zaterdag 03 okt 2020 om 13:09
        Coconut Aminos :-)
    • Marij
      Marij zaterdag 28 aug 2021 om 18:47
      Dag Williene, ik probeer al gezond en koolhydraatarm te eten. Probleem is de lunch. Meestal eet ik een salade maar ter afwisseling heb ik Fries roggebrood gekocht. Waarmee kan ik dit beleggen?
      • Smakelijck maandag 30 aug 2021 om 12:33
        Roomboter met bijv. kaas of hummus. kiemgroenten is ook erg lekker om hierbij toe te voegen. Haring met uitjes is ook heerlijk en klassiek op roggebrood. Succes!
Laat een bericht achter!
206