07-11-2013

Wie slaat er nu eigenlijk door?

Soms heb je van die momenten dat je het een en ander overdenkt. Afgelopen weekend had ik zo'n moment. Ik behoor tot een bepaalde groep. Gezondheidsextremisten of -goeroes, orthorexia's, biologische grijze wollensokken oftewel, een groep die bewust met voeding omgaat en niet alles in hun mond stopt wat er wordt voorgeschoteld ;-)

Nu hoor ik om mij heen dikwijls mensen die bang zijn om 'door te slaan'. We zijn alert op ingrediënten lijstjes, we gaan voor puur & eerlijk (niet verwarren met het AH-logo), proberen op te letten op hetgeen we eten, maar willen onszelf ook niet alles ontzeggen, want ja, je bent al zo'n uitzondering op de rest van de mensheid.

Zelf waak ik ook een beetje voor doorslaan. Er is voor alles iets te zeggen en niemand heeft het 100% bij het rechte eind. Voedingsdeskundigen, artsen en foodies spreken elkaar regelmatig tegen, zelfs wetenschappelijke onderzoeken doen dit.
Weet één ding, ieder lichaam is anders, iedere bevolkingsgroep is anders en niet iedereen gedijt bij dezelfde voeding. Het is dus een kwestie van zelf aanvoelen waar je je goed bij voelt. Of dit nu wel of geen zuivel is, glutenvrij of niet, enzovoorts.

Oké, terug naar het doorslaan. Ik probeer niet al te krampachtig te zijn, zo af en toe een snoepje uit te delen, (ja, gruwel, mét suiker ;-)) in het weekend af en toe een schaaltje naturelchips etc. Gewoon omdat het kinderen zijn die je niet alles kunt ontnemen, vooral niet als ze wat ouder worden en om zich heen zien wat de rest krijgt en eet.

Toch zat ik dit allemaal eens te overdenken en ik bedacht me ineens, wie slaat er nu eigenlijk door? Wie moet er nu bang zijn om door te slaan, ik? Ik, (of beter gezegd, wij, mijn man staat namelijk vierkant achter mijn ideeën) die probeer zoveel mogelijk terug te gaan naar de basis, geen voedsel eet die mijn verre voorouders niet als voedsel zouden herkennen, óf de groep die alles eet omdat het nu eenmaal te koop is en het er zo lekker en kleurrijk uitziet?

Want zeg nu zelf, 50-75 jaar geleden aten we allemaal zoals ik, met uitzondering van een aantal ingrediënten uiteraard. Suikergebruik was minimaal, men at groenten, fruit, noten, een stukje vlees, en niemand keek elkaar daar op aan.
Inmiddels zijn we compleet het spoor bijster. Voedingsproducten met tientallen ingrediënten, genetisch gemanipuleerde voeding (denk bijv. aan Monsanto), pesticiden die te pas en te onpas worden gebruikt, antibioticagebruik in de veehouderij, toevoegingen die je nooit zou durven en willen eten als je de verpakking zou bekijken. Zou jij je kinderen iets te eten of drinken geven als er een zwart kruis op de verpakking staat? Nee, natuurlijk niet hoor ik je denken, ben je wel wijs? Precies, waarom zit het dan wel in onze voeding, en eet je het dus, zonder dat je het weet en er erg in hebt?

Dus, wie is er nu doorgeslagen wat betreft z'n voedingsgewoonten? Zijn wij dat, degene die gezonde, zo puur en eerlijk mogelijke voeding willen eten, of is het juist de groep die zich voedt met kant en klaar maaltijden, gemanipuleerde voeding en zich volstopt met kilo's suiker per jaar? Gewoon, omdat het kan en het vooral zo lekker makkelijk is?

Inmiddels heb ik het antwoord voor mezelf. Ik sla niet door in mijn eetgewoonten, maar we zijn met z'n allen doorgeslagen in hetgeen we voorgeschoteld krijgen door de fabrikanten die ons voeden met voedsel dat geen voedingswaarde heeft. Ben je extreem als je je kind water geeft, of ben je juist extreem als je je kind frisdrank geeft, vol suiker en zoetstoffen waar ze van gaan stuiteren (om het over de rest nog maar niet te hebben)?

Deze hersenspinsels wilde ik even met je delen. Gewoon, om eens over na te denken!

Fijne dag!

Liefs, Williene


 

Deel via social media

 
Print recept

25 Reacties

  • Anonymous
    Anonymous maandag 11 nov 2013 om 13:41
    Een goed verhaal, en heel herkenbaar!
    ik word nogal eens heen en weer geslingerd.
    Doordat ik me er steeds meer in ga verdiepen hoor/lees ik zoveel verschillende dingen dat het me wel eens duizelt!
    Daar word ik dan weer erg onzeker van..
    Maar.. ondervinding is nog steeds de beste leermeester(al vind ik het niet echt leuk om proefkonijn te zijn haha!)
    Vorige week hadden we ( ik kon het gewoon niet laten) weer eens '' foute'' chips gekocht.
    Wat denk je, man ,kids en ik behoorlijke buikklachten enz. dus was wel duidelijk waar het van kwam..
    Verder vind ik veel dingen veel zoeter dan eerst, dus dat went ook al.

    Volhouden is nog steeds moeilijk, mede doordat ik AD gebruik en daar als bijwerking echt enorme eetbuien heb, dan is er niets veilig,
    Maar goed, we moeten gewoon zorgen alleen goede dingen in huis te hebben en de strijd blijven aangaan.

    Grtjs
    Janneke de Groot
    • Smakelijck E-nummer vrij! maandag 11 nov 2013 om 19:06
      Ha Janneke,

      Bedankt voor je reactie! Des te meer je leest des te meer je te weten komt, des te lastiger het wordt! Heb ik ook last van hoor ;-)

      Succes met alles en doe het gewoon op je eigen tempo!

      Groetjes, Williene
  • Janet woort
    Janet woort zaterdag 09 nov 2013 om 16:04
    Mede dankzij jou blog heb ik mijn voedingspatroon veranderd, alleen moet mijn man overtuigen. Veel herkenning dus als ik voorgaande reacties lees. Komende maandag is het Sint Maarten en ben al aan het bedenken om een verantwoorde traktatie te geven. Wie heeft er suggesties?

    groetjes van Janet
    • Smakelijck E-nummer vrij! maandag 11 nov 2013 om 09:42
      Ha Janet,

      Wat goed om te lezen! En een tip voor Sint Maarten: Een mandarijn met een leuk gezichtje getekent met een papieren petje op? Succes!
  • Miriam
    Miriam vrijdag 08 nov 2013 om 12:17
    HELEMAAL mee eens! ;) Jammer genoeg heb ik, net als anoniem, ook een man die niet zo makkelijk te overtuigen is! Dus eten we regelmatig iets waar ik niet echt achter kan staan. Grappig is wel dat als hij hetzelfde van anderen hoort, het opeens toch nog goed komt! :)
    • Smakelijck E-nummer vrij! vrijdag 08 nov 2013 om 16:12
      Dankjewel! Uiteindelijk gaan ze wel om hoor, de mannen ;-) Ik ben er van overtuigd dat steeds meer mensen overgaan op gezonde voeding/gezond leven. Ook omdat steeds meer artsen (durven) uit te spreken hoe het nu écht zit. Dus nog even volhouden ;-)

      Succes!
  • Summer-design
    Summer-design donderdag 07 nov 2013 om 17:59
    Goed stukje Williene!
    Toch begrijp ik soms niet dat we met z'n allen steeds ouder worden, je zou zeggen dat de meeste mensen niet echt weten wat gezonde voeding en leefwijze is en daar dus niet bewust mee om gaan. Ergens ook wel te begrijpen, er wordt ons veel wijs gemaakt over wat gezonde voeding inhoud, de tegenstrijdige verhalen hierin, gisteren beweerde Dhr. Katan nog dat aspartaam geen kwaad kan, dat is na jarenlange studie, wetenschappelijk bewezen. Echter als je googled lees je zoveel narigheid over aspartaam dat je acuut niet meer hoeft, ik bedoel maar. Zelf heb ik nooit een goed gevoel gehad over aspartaam en zijn vriendjes, trouwens ook nooit gebruikt.
    Je hebt vast weleens gehoord van het 80/20 principe, wekelijks 80% gezond eten dan mag de overige 20% iets minder verantwoord zijn, hoeft niet perse, maar denk dat je dan goed bezig bent.

    Groetjes, Wietske
    • Smakelijck E-nummer vrij! donderdag 07 nov 2013 om 21:52
      Dankjewel!

      Er wordt inderdaad veel geschreven, veel verteld, maar wat mijn leidraad is: Chemisch kan nooit iets goeds betekenen voor je lichaam. Dan kunnen duizenden artsen beweren dat aspartaam geen kwaad kan, ik geloof daar gewoon niet in. En er zijn ook genoeg berichten die het tegendeel bewijzen. Dhr. Katan heeft mij teveel lijntjes met de voedingsindustrie, dat ik zijn adviezen totaal niet serieus neem. En vergis je niet, wetenschappelijk onderzoek wordt heel vaak gefinancierd door bedrijven die belang hebben bij het onderzoek. Niet altijd even betrouwbaar dus.

      80/20 principe ken ik! Inderdaad is dat een goede richtlijn. Zelf ben ik meer van het 90/10 ;-) Af en toe iets eten wat geen voedingswaarde heeft of wat iets bewerkt is kan je lichaam echt wel verdragen. Helaas hebben het gros van de wereldbevolking het principe omgedraaid. 20/80. 20% enigszins gezond, 80% bewerkte, loze voeding. En daar gaat het helaas mis.

      Bedankt voor je reactie in ieder geval!

      Groetjes!
  • Anonymous
    Anonymous donderdag 07 nov 2013 om 16:54
    Hoi,

    Dit verhaal komt op het juiste moment!
    Helaas staat mijn man niet vierkant achter mij (op sommige punten eigenlijk wel) en gisteren nog een hele discussie gehad. Hij vindt dat ik doorsla, ik wil alleen maar het beste voor hem en mezelf..
    Dit verhaal verwoordt precies hoe ik me voel en hoe ik er over denk.

    Groetjes
    • Smakelijck E-nummer vrij! zaterdag 09 nov 2013 om 14:14
      Haha, dat is inderdaad erg leuk om te horen! Succes!
    • Hanneke
      Hanneke vrijdag 08 nov 2013 om 19:26
      haha, herkenbaar! Ik heb als voorbeeld de aankoop van kokosolie extra vierge (duur!) en er ontstond een grimmige discussie tussen mij en mijn man. De maat was vol! Hij moest al mijn eetverhalen al aanhoren en dan ook nog zulke dure spullen: die komen het huis niet in! Paar weken later koopt hij het zelf...! Dan ben ik stiekem zo trots! hihi. Groetjes!
    • Smakelijck E-nummer vrij! donderdag 07 nov 2013 om 21:47
      Fijn dat je er wat aan hebt! Lastig als je man niet mee kan komen in je ideeën. Zorg er wel dat het niet tussen jullie in komt te staan, m'n huwelijk zou me meer waard zijn dan 100 % gezonde voeding!

      Succes!
  • Anonymous
    Anonymous donderdag 07 nov 2013 om 16:47
    hallo,

    heel goed verhaal!!! ik hoop echt dat alle mensen hier zo over gaan denken. soms ben je het gewoon een beetje zat om iedere keer uit te leggen waarom je zo eet.
    bedankt weer!

    Groeten,
    Gerinda
    • Smakelijck E-nummer vrij! donderdag 07 nov 2013 om 21:45
      Graag gedaan, Gerinda!
  • Smakelijck E-nummer vrij! donderdag 07 nov 2013 om 13:06
    Dankjewel, Bert! Ook voor het delen.

    En als je kijkt naar de gezondheid van de westerse wereld, maar ook in andere delen van de wereld, die is zo ontzettend verslechterd sinds we zo gemanipuleerd en bewerkt zijn gaan eten, dat is echt schikbarend. En ik ben er van overtuigd dat de omslag gaat komen. Het duurt misschien even, maar mensen worden zich gelukkig steeds meer bewust.
  • Smakelijck E-nummer vrij! donderdag 07 nov 2013 om 13:03
    Daar heb je zeker een punt. Ook die dingen zetten mij weleens aan het denken. Maar in deze tijd niet gemakkelijk haalbaar. Voeding komt echt in ons lijf en hebben direct invloed op ons welzijn. Daarom vind ik dat we goed voor ons lichaam moeten zorgen. En dat is niet met gemanipuleerde, bewerkte voeding. Maar ieder is natuurlijk vrij in hoe ver hij/zij gaat.
  • Smakelijck E-nummer vrij! donderdag 07 nov 2013 om 13:01
    Bedankt voor je toevoeging! Er zijn inderdaad steeds meer boeren bewust en beperkt bezig in antibioticagebruik. Toch wordt er nog veel voor gewaarschuwd, en de 'plofkippen' discussie is natuurlijk ook niet voor niets. Er wordt dus nog wel degelijk met antibiotica gewerkt, en dan vooral in de massa-stallen. Maar ik ben wel blij om te horen dat ook dat verbeterd wordt!
  • Smakelijck E-nummer vrij! donderdag 07 nov 2013 om 12:59
    Fijn om te lezen dat je zo goed op weg bent! Succes!
  • Smakelijck E-nummer vrij! donderdag 07 nov 2013 om 12:57
    Graag gedaan!
  • Smakelijck E-nummer vrij! donderdag 07 nov 2013 om 12:56
    Klopt helemaal! Het is ook lastig, dat ontken ik zeker niet, en daarom mogen ze van mij ook zeker wel eens een snoepje o.i.d. maar wel beperkt en niet in de mate die de voedingsmiddelenindustrie ons opdringt.

    Succes!
  • Smakelijck E-nummer vrij! donderdag 07 nov 2013 om 12:55
    Dankjewel, Diana!
  • Henny Wichers
    Henny Wichers donderdag 07 nov 2013 om 12:54
    Thanks voor je verhaal, helemaal mee eens!!!
    • Smakelijck E-nummer vrij! donderdag 07 nov 2013 om 13:08
      Bedankt voor je reactie, Henny! Graag gedaan!
  • Muisje
    Muisje donderdag 07 nov 2013 om 12:42
    Iedereen moet zijn eigen gevoel volgen denk ik.
    Zelf probeer ik de hoofdmaaltijden zo natuurlijk mogelijk te houden, maar tussendoor mag dochterlief echt wel een snoepje of koekje met " rommel'.
    Maar als we thee drinken bijvoorbeeld mag ze er geen suiker in, want ze lust het ook zonder.
    • Smakelijck E-nummer vrij! donderdag 07 nov 2013 om 13:07
      Je groeit hier ook in, jaren geleden was ik ook nog helemaal niet zo ver als dat ik nu ben. En je gaat zover als je zelf kunt én wilt.
Laat een bericht achter!
251