02-09-2013

Mijn voedingstips en het RD!

 

Ik kon er uiteraard op wachten. Een recensie over mijn boek die het niet eens was met mijn voedingsadviezen. Logisch ook, niet iedereen kan het met je eens zijn. En ik denk dat je dat ook niet moet willen. Toch, na die enorme vloed van positiviteit, was dit wel even slikken. Eerlijk is eerlijk. Gelukkig was ze over de rest van het boek enorm positief en lovend over de recepten,  alleen de voedingstips, die had ik beter achterwege kunnen laten. Juist niet dus. Er zijn nog veel te veel mensen die de waarheid niet weten!

De recensieschrijfster is het niet eens met mijn toegevoegde tips over een gezonde levensstijl. En dan met name: de hoeveelheid groente (400 gram i.p.v. De 200 gram geadviseerd door het Voedingscentrum), Tarwebrood en koemelk. Tja, iemand die het Voedingscentrum aanhangt zal het nooit met mij eens worden. En dat recht heeft ze uiteraard. Maar toch wil ik hier wel mijn tips weerleggen. Ook omdat hier al veel onduidelijkheid over is, en als dan ook een diëtiste zegt dat je mijn tips met een korrel zout moet nemen, tja, wat is dan nog waar?

 

 

 

Ten eerste heb ik mijn eerste hoofdstukken gedeeld met een aantal (natuur)artsen. Zij onderschreven wat ik daarin heb opgenomen.

 

 

 

Ten tweede zijn er inmiddels veel onderzoeken en artsen die dezelfde adviezen voorschrijven aan hun patiënten. Lees bijv. de boeken van:

 

 

Dr. Kris Verburgh; de Voedselzandloper

Dr. Serben Schreiber: Anti-Kanker

 

 

 

William Davis: Broodbuik

Gefundeerde boeken met onderzoeken die aantonen dat onze westerse leefstijl tal van ziekten en ongemakken veroorzaakt.

 

 

 

 

Oké, terug naar de kritische punten.

 

 

 

1.       Tarweproducten (en dus brood).

 

 

Toevallig dat deze naar voren komt. Of eigenlijk ook niet. Natuurlijk eten hele volksstammen tarwe. Het zit overal in. En waar heeft het ons gebracht? We zijn dik, ongezond, futloos, depressief, krijgen tal van welvaartziekten en lijden onder onze voedingsstijl. Dat dus hele volksstammen tarwe eten betekent niet dat we dit kunnen verdragen of er goed tegen kunnen. Je kunt je ook afvragen waar het mis gaat als je naar de westerse bevolking kijkt. En juist wat wordt er veel gegeten? Tarwe, suiker, melk, vlees, bewerkt voedsel etc. Lijkt me meer dan logisch dat (als je even alleen naar voeding kijkt) je het in die hoek moet zoeken.

 

 

Ik heb net het boek “Broodbuik” gekocht. Een dikke pil van dr. William Davis. Een arts uit Amerika. Hij zegt dat tal van problemen (en dus ziekten) komen door tarwe. Hij zet vrijwel al z’n patiënten op een tarwevrij dieet. En iedereen vaart er wel bij, raakt kilo’s kwijt, geneest etc. Als ik het gehele boek heb doorgelezen zal ik hier zeker een blog aan wijden.

Wat ik hier al vaker heb geschreven, Tarwe is niet meer het tarwe van 100 of meer jaren geleden. Tarwe van tegenwoordig wordt gemanipuleerd en zo bewerkt dat het weinig meer met het oude tarwe te maken heeft. Er is volgens Dr. Davis zo gesleuteld aan tarwe om de opbrengsten te verhogen en het beter bestand te maken tegen schimmels en ziekten dat de complete structuur is verandert.

 

 

 

Van Tarwe krijg je behoefte aan meer. Het werkt verslavend, en dr. Davis vergelijkt het zelfs met drugs. Hij vertelt ook dat onze bloedsuikerspiegel sneller stijgt van tarweproducten dan van gewone suiker!

Als je (nog) niet glutenvrij wilt eten en dus op zoek bent naar andere granen adviseer ik over het algemeen spelt.

 

 

 

 

Waarom Spelt?

 

 

 

Spelt is geen tarwesoort, spelt is een graan. Spelt bevat ook gluten, maar een ander soort gluten dan tarwe.

 

 

Spelt is gemakkelijker verteerbaar voor onze darmen.

 

 

Spelt bevat erg veel aminozuren die een positieve uitwerking hebben op onze gezondheid.

 

 

Spelt zorgt voor een stabiele bloedsuikerspiegel (i.t.t. tarwe!).

 

 

Spelt bevat geen schadelijke lecithinen die bijv. wel in tarwe zitten.

 

 

Spelt bevat veel vitaminen maar bovenal veel mineralen. En dat is uniek voor een graansoort.

 

 

 

 2.       Melk

 

 

“Hele volksstammen drinken probleemloos melk”.


Melk is goed voor elk. Zuivel hebben we nodig voor sterke botten (calcium). En om groot te groeien hebben we toch melk nodig? Ach, wie kent het niet? En nog steeds wordt dit volop gepropagandeerd door voedingscentrum en consultatiebureaus. En dus ook deze diëtiste.

 Ik kan me daarom best voorstellen dat je je wenkbrauwen optrekt dat nu naar boven komt dat melk helemaal niet zo gezond is. In tegendeel. Melk onttrekt juist calcium uit ons lichaam en zorgt op die manier voor botontkalking. Nederlanders drinken veel melk en zuivelproducten. Het meeste ter wereld. Tegelijkertijd kent Nederland de meeste personen met botontkalking.

 
Waar komt melk vandaan?

Melk komt van de koe. Als een moederkoe bevalt van een kalfje dan drinkt het kalfje bij haar moeder tot het groot genoeg is om gras te kunnen eten. Net als bij mensen dus. Een baby drinkt bij haar moeder totdat het groot genoeg is om zelf te kunnen eten. Ook hierover zijn de meningen verdeeld. De één vindt 1 jaar oud genoeg, WHO adviseert om baby's/peuters te voeden tot 2 jaar. Zelf heb ik mijn kinderen gevoed tot ze het zelf genoeg vonden. Dit was bij mijn oudste ruim 4 jaar, m'n jongste is rond haar 3e verjaardag gestopt. Veel mensen vinden het maar vreemd dat een kind zolang aan de borst drinkt. Maar waarom drinken we zelf dan zoveel borstvoeding van een koe??

Voedingsdeskundigen stellen zelfs dat (koe)melk calcium onttrekt uit onze botten. Dit komt doordat de samenstelling van koemelk niet geschikt is voor ons, mensen.

Bovendien beschadigt melk onze darmslijmvliezen en kan buikkrampen en pijn veroorzaken. Een groot gedeelte van de wereldbevolking is allergisch voor melk. Een groot deel van de Nederlanders ook, alleen weten ze dit zelf niet. Hoeveel procent van de Nederlandse baby's heeft koemelkallergie? Hoeveel baby's hebben eczeem terwijl de ouders geen idee hebben waar dit vandaan komt? Maar ook bijv. borsttumoren worden in verband gebracht met de grote hoeveelheid zuivel die wij drinken.

Beter is het dus om voor plantaardige melksoorten te kiezen zoals amandelmelk, rijstmelk of havermelk (zonder toevoegingen en zonder toegevoegde suiker).  Wil je toch graag koemelk blijven drinken of af en toe gebruiken, gebruik dan in ieder geval biologische rauwe melk of gefermenteerde melkproducten zoals karnemelk of kwark. Deze bezitten goede melkzuurbacteriën die probiotisch werken.

 En wat betreft calcium: groene (blad)groenten bevatten vaak veel calcium, die ook nog eens beter opneembaar zijn voor ons lichaam.

 Bronnen:

*http://www.rudolfdewit.com/melk.html

*De voedselzandloper van Kris Verburgh

 

Iedereen is vrij om een mening te hebben. Iedereen heeft gelukkig zelf een keuze om wel iets te doen met tips en te laten wat niet bij hem/haar past. Bij deze heb ik (nogmaals) uitgelegd hoe ik er over denk. Hopelijk heb je er iets aan!

 
Fijne dag!

 Liefs, Williene

 

 

 

 

Deel via social media

 
Print recept

28 Reacties

  • Petra de Vries
    Petra de Vries vrijdag 17 jan 2014 om 09:46
    Wat een ontzettende leuke blog heb je! Ik ben nog lang niet uitgelezen. Ik ben begonnen met de boeken van Amber Albarda en via via bij jou terechtgekomen. Bedankt voor al je recepten!!
    • Smakelijck E-nummer vrij! vrijdag 17 jan 2014 om 13:12
      Dankjewel voor je complimenten! Succes met lezen ;-)

      Groetjes, Williene
  • Smakelijck E-nummer vrij! dinsdag 17 sep 2013 om 21:25
    Fijn dat je iets hebt gevonden!

    Ik weet dat bijv. groene thee je bloeddruk zou verlagen. Ook het gebruik van keltisch zout is goed voor een lage bloeddruk (itt gewone zout). Verder veel groenten/fruit, geen suiker/witmeel. Veel noten, zaden etc.

    Ik kan me voorstellen dat speltbrood wennen is, maar het wisselt nogal van bakker, dus dat kun je ook nog even uitproberen ;-)

    Succes!
  • mamavanzes
    mamavanzes dinsdag 17 sep 2013 om 21:00
    bedankt voor de reactie's.
    ik heb nu een thee van verschillende kruiden die de bloeddruk moeten verhogen, en het lijkt wel te helpen.
    misschien dat er ook een thee is om het te verlagen?
    zoethoud bv verhoogd, dus dat moet vermeden worden..

    het speltbrood moet ik nog erg aan wennen, vind het brood van de bakker zoveel fijner van structuur ;-)
  • Anonymous
    Anonymous zaterdag 14 sep 2013 om 09:29
    Hoi Williene

    Hoewel het hierboven al vaak is gezegd : ik ben erg blij met je site en doe er mijn voordeel mee, so keep up the good work!
    Ik ben vooral geschrokken over t verhaal over melk, ik heb echt liters gedronken ( op advies ) omdat ik zoveel last van mijn gewrichten heb, acuut mee gestopt met die melk! Ik loop alleen wel tegen n aantal praktische dingen aan als hoe bak ik pannenkoeken zonder melk ( en tarwe ) en hoe maak ik n latte machiato voor mijn man? Wij vinden rijstmelk heel vies namelijk, heb jij tips ?
    En n ander vraagje mbt de lijst van E nummers waar je elders naar verwijst, het valt me op dat er producten opstaan die me niet zo gezond lijken zoals boemboe van Conimex, sapjes, hagelslag etc. Kun je daar iets over vertellen?
    alvast superbedankt!
    • Smakelijck E-nummer vrij! maandag 16 sep 2013 om 10:21
      Ha,

      Fijn om te horen, zeg! Dankjewel voor je reactie.

      Pannenkoeken bak ik vaak met amandelmelk of bijv. water. Is wel minder voedzaam, je kunt ook half water/half amandelmelk doen.

      Latte machiato is een lastige en daar loop ik ook tegenaan! Mijn man drinkt 'm nog wel steeds met gewone melk. Soyamelk wil ik niet voor iedere dag, dus ja, amandelmelk is niet zo lekker in de koffie, dus als er nog iemand tips heeft ;-)

      Ik weet niet goed wat je bedoeld met de lijst van E-nummers. Is dit de lijst van www.moween.eu/evrij?

      Zij heeft namelijk een lijst samengesteld met producten zonder E-nummers, en heeft suiker e.d. niet meegenomen, vaak zet ze er wel achter dat er bijv. maisstroop of glucosestroop inzit. Voor mensen die alleen willen opletten met E-nummers is dit een fantastische lijst, en wil je zelf ook zonder suikers eten dan is het sowieso nog opletten geblazen. Uiteindelijk moet je zelf kiezen hoever je hierin gaat.

      Succes!

      Groetjes, Williene
  • Smakelijck E-nummer vrij! donderdag 12 sep 2013 om 10:09
    Zelf drink ik geen plantaardige melk puur. Ik verwerk het in een recept, dus dan proef je het niet zo.

    Sojamelk is erg omstreden. Het bevat erg veel oestrogenen (hormonen). Dit kan er bijv. bij mannen/jongens voor zorgen dat ze borstgroei krijgen of onvruchtbaarheid veroorzaken. Er zitten meer oestrogenen in sojamelk dan in de anticonceptiepil! Het kan dus ook je menstruatie beinvloeden.
    Bovendien is soja vaak genetisch gemanipuleerd en zijn er onderzoeken die het in verband brengen met bijv. borstkanker. Wil je soja nog wel gebruiken dan altijd biologisch en het liefst gefermenteerd.

    Voor mij dus geen (of zeer zelden) sojamelk, tenzij in gefermenteerde vorm, zoals miso of gefermenteerde sojasaus.
  • Anonymous
    Anonymous woensdag 11 sep 2013 om 22:18
    Een ding wil ik kwijt: ik heb ooit rijstmelk geproefd, dat is smerig!!
    Zelf heb ik galactosemie (lactosevrijdieet), waarom geef je geen advies om sojamelk te drinken?

  • Anonymous
    Anonymous woensdag 11 sep 2013 om 08:38
    Dag Williene,

    Graag wil ik nog reageren op je stukje over chemokuren.
    ik had het daar over met een voormalig verpleegkundige die zelf ook borstkanker gehad heeft en daarvoor ook chemo kreeg.
    Ik vond het ook een onbegrijpelijke reactie toen ik het las dat een patiënt maar zoveel mogelijk lekker dingen moest eten, maar nu begrijp ik het wel iets beter. Het lastige is dat veel mensen die chemokuren krijgen weinig trek hebben en ook niet meer alles lusten, terwijl ze toch absoluut niet mogen afvallen. Want als je gaat afvallen terwijl je met chemo bezig bent dan gaat er van iedere kilo die je afvalt een 1/2 kilo vet maar ook een halve kilo spierweefsel weg. Dat vet is geen probleem, maar dat spierweefsel natuurlijk wel omdat dit een lichaam enorm extra verzwakt. Vandaar dat ze zoiets hebben 'hoe meer je eet hoe beter, als je maar niet gaat afvallen'. Persoonlijk zou ik dan samen met zo'n patiënt gekeken hebben naar wat ze nog wel lekker zou vinden, en daar proberen toch de meest gezonde dingen uit te vissen en zo lekker mogelijk klaar te maken, maar zover zijn ze in het ziekenhuis blijkbaar nog niet. Jammer dat daar in ziekenhuizen nog zo weinig aandacht voor is, hoewel in het zuiden van het land is er een ziekenhuis wat patiënten streekproducten aanbied, er is daar vorig jaar ook een onderzoek naar geweest en die patiënten waren eerder hersteld dan gemiddelde andere patiënten in andere ziekenhuizen.
    Wat die verpleegkundige nog wel toevoegde is dat je lichaam door chemo zo vervuild is dat wat extra rommel het vast niet 'erger' zou maken, ik weet niet of ik het daar mee eens ben.
    Het is ook de vraag of als je zo ziek bent je nog veel tijd en energie over hebt om zelf veel en lekker eten klaar te maken. Maar goed misschien moeten we daar als mantelzorgers wel iets mee...
    Verder vind ik je boek echt geweldig.. gisteravond de zalm met walnoten gemaakt! Heerlijk!
    Groetjes,
    Gerinda
    • Smakelijck E-nummer vrij! woensdag 11 sep 2013 om 19:22
      Ha Gerinda,

      Bedankt voor je uitgebreide reactie!

      Het klopt inderdaad wat je zegt, vaak is eten erg moeilijk tijdens behandelingen met chemo. Maar je hoort ook zo vaak dat mensen die wel goed blijven eten, (bijv. Moerman) dat ze zich zoveel beter voelen. En dat is dan jammer dat je daar niets over hoort!

      Wat goed om te lezen dat er nog wel ziekenhuizen zijn die zich daarmee bezig houden. Hopelijk zet deze trend zich voort.

      Leuk dat het recept in de smaak viel! Succes met de rest ;-)

      Fijne avond,

      Groetjes, Williene
  • Diana
    Diana vrijdag 06 sep 2013 om 16:22
    Ik zal heel eerlijk zeggen dat ik niet zo van de superfoods ben hoor. Tenzij je het over rauwe honing hebt die je lokaal kunt krijgen. Maar geloof wel, dat als je bijvoorbeeld te kampen hebt met tekorten dat ze wel een aanvulling kunnen zijn, net zoals je bijvoorbeeld anders een vitaminepil zou slikken. Heb zelf chronisch een laag ijzergehalte, en om die reden neem ik regelmatig chia zaadjes omdat ik niet aan de ijzertabletten wil ;) En kokosproducten gebruik ik ook graag. Maar verder denk ik, dat een voedselpatroon met veel groente, noten, zaden en goede vetten voldoende zou moeten zijn.
    • Smakelijck E-nummer vrij! vrijdag 06 sep 2013 om 19:06
      Ha,

      Ik vind je geen zeur hoor :-) Vragen mag altijd! Wat betreft superfoods, daar ben ik niet zo op voor. EIgenlijk net als wat Diana zegt en wat ik ook pas schreef op de facebook-groep. Superfoods kunnen fijn zijn om een bepaald tekort op te vullen of als je geld teveel hebt of als je het erg lekker vindt. Maar als je gewoon puur natuur, basis eet, groenten en fruit dan heb je geen superfoods nodig. Daarom werk ik er ook zelden mee. En je kunt het natuurlijk altijd zelf aanpassen en vervangen door andere ingrediënten. Kokosolie ben ik wel fan van, omdat ik dat een geschikte olie vind om te bakken, maar ook dat is te vervangen.

      Succes met alles!

      Groetjes, Williene
  • Anonymous
    Anonymous vrijdag 06 sep 2013 om 11:27
    Williene en Diana ,dank voor jullie snelle reacties. Helemaal eens ben ik het met jullie ,maar hier in mijn gezin/familie leeft meer de mening die in het rd stond. Ik denk ook dat het wel komt doordat wij eigenlijk,gelukkig ,niet met grotere gezondsheidsproblemen te maken hebben .En onze ouders ,zijn gelukkig nog gezond ,en toch op leeftijd,en natuurlijk wel wat probleempjes ,maar dat zijn toch meer de dingen die ook in Gods Woord vermeld worden bij het ouder worden.Dus om ze te overtuigen ,ja dat valt niet mee,eigenlijk . Zelfs de griep hebben we al een aantal jaren aan ons voorbij zien gaan. Ze vinden het wel helemaal goed dat ik regelmatig e vrij kook (ik heb je boek ook )en vinden dat ook zeker erg lekker.Sta zelf erg graag in de keuken ,koken en bakken vind ik heerlijk ,en maak ook veel uit koken&genieten ,dat zijn goede kloppende recepten die je ook nogeens aardig kan aanpassen en echt op het seizoen gericht zijn.
    Dus , ik ga gewoon door met zo gezond mogelijk te koken /leven! En nog een vraagje ,ehm ,ik hoor hier ook wel zeggen ,ja die bessen en zaden (zgn.superfood )die komen uit een ander werelddeel met een vliegtuig ,huh ? dus is dat dan zo milieu bewust leven en eten wat je grootmoeder niet kende ??Sorry als jullie me een beetje zeur vinden ,maar ik waardeer jullie reactie enorm , hartelijke groet .
  • Anonymous
    Anonymous donderdag 05 sep 2013 om 20:42
    Hoi Williene
    Ik ben het helemaal met je eens. Het is puur ontwetendheid!
    Zelf verdiep ik me ook al heel wat jaren in voeding zoals God het heeft bedoeld.
    En wat jij schrijft komt overeen met boeken zoals ‘Het Genesisdieet’, Afvallen volgens het Genesisdieet’ en ‘De Hemelse Voedselbank’. In dit laatste boek wordt ook veel uitgelegd over tarwe en koemelk. Naar aanleiding van dit boek, heb ik mijn jongste zoontje, toen de borstvoeding na 11 maanden stopte, geitenmelk gegeven i.p.v. zuigelingenvoeding. Geitenmelk komt qua samenstelling het meest overeen met moedermelk. Maar je wordt wel raar aangekeken door het consultatiebureau en de kinderarts. In zuigelingenvoeding zitten stoffen die in kattenvoer verboden zijn i.v.m. maagbloedingen, maar dit stoppen we dan wel in babyflesvoeding. dat is toch te gek voor woorden. Ouders weten niet eens meer wat ze hun kinderen geven. Laatst was er een verslaggever die na de voetbaltraining aan een moeder vroeg: ‘Zou uw zoontje van 8 jaar nu 13 suikerklontjes mogen eten?’ ‘Natuurlijk niet’, antwoordde de moeder, waarop de verslaggever aangaf dat in het blikje Energydrank wat haar zoontje dronk, wel 13 suikerklontjes zitten. Gewoon puur onwetendheid.
    Gister was ik in de supermarkt en keek eens even naar de potjes babyvoeding. Tot 12 maanden mag er geen gistextract inzitten, maar vanaf 12 maanden zit het opeens overal in! Toch maar lekker zelf maken. En sinds ik geen tarwe meer eet, maar spelt, is mijn huid gigantisch opgeknapt, en dan heb ik het nog niet eens over de andere voordelen. Mensen die de ‘schijf van vijf’ aanhangen i.p.v. het zandlopermodel, of alleen op calorieën letten i.p.v. op vetten en suikers zijn gewoon nog onwetend.
    Van de week las ik een bericht waarin stond dat biologisch en puur eten een trend is en dat daarmee onterecht angst wordt aangejaagd voor niet natuurlijke bestandsdelen. Voor je lichaam zou er geen verschil zijn tussen natuurlijke en niet-natuurlijke stoffen. De strenge regelgeving in Nederland zorgt ervoor dat er niets in ons eten terecht komt wat de lever niet zou kunnen afbreken of zich ophoopt of stapelt in ons lichaam. En je kunt ook ziek worden van gezond eten, want daar kan ook salmonella op zitten, aldus dat artikel. De bron van dit artikel: een voedingsspecialist bij het Voedingscentrum.
    Volgens deze man is het enige voordeel van deze trend dat we meer volgens de schijf van vijf gaan eten. Van zo’n artikel gaan mijn haren wel een beetje overeind staan. Het voedingscentrum wordt ook gespekt door unilever, dus die gaan natuurlijk niet hun eigen producten afkraken!
    Zo zie je maar weer, er is nog genoeg werk aan de winkel, voordat de schellen bij de mensen van de ogen vallen. Dus Williene, laat je niet ontmoedigen, maar ga alsjeblieft door met je werk!
    Gods zegen! Groetjes Liesbeth Mandemaker
    • Smakelijck E-nummer vrij! vrijdag 06 sep 2013 om 19:02
      Ha,

      Bedankt voor je uitgebreide reactie! Wat goed om te lezen hoe je ermee bezig bent!

      En inderdaad, het is pure onwetendheid. Geen etiketten lezen, geen idee hebben wat je naar binnen werkt. Jammer is dat. Maar goed, dat deed ik zelf net zo, een jaar of 6 geleden.

      Het voedingscentrum loopt wat betreft gezonde voeding zwaar achter de feiten aan. Ik vind het ook zo erg dat ze smeerkaas en smeerworst adviseren als gezond broodbeleg voor baby's vanaf een maand of 8? Veel te zout, veel te belastend voor ze, maar het wordt heel normaal gevonden.

      Bedankt voor je reactie nogmaals en we gaan natuurlijk gewoon door ;-)

      Groetjes, Williene
  • Anonymous
    Anonymous donderdag 05 sep 2013 om 19:18
    Hoi Williene,

    Ik vind het heel goed wat je doet, ik zie in je een bondgenoot in de strijd tegen de grote onkunde die er heerst. Wij volgen al ruim vijf jaar deze leefwijze. In het begin kregen we erg veel reakties uit onze omgeving, inmiddels is iedereen eraan gewend. Vanavond staat er een stukje van mij bij opgemerkt over de colomn van Hanneke van Eckeveld. Jammer genoeg is het behoorlijk aangepast door het RD. Waarom vraag ik me af??
    In ieder geval succes met je website en boek, ga zo door!
    groetjes Christine Kerpel
    • Anonymous
      Anonymous vrijdag 06 sep 2013 om 22:09
      Dag Christine,
      Wat apart dat je reactie gewijzigd is door het RD. Ik was er wel blij mee, zeker nu vanavond bleek dat er naast mijn eigen reactie ook nog weer twee andere reacties waren. We zijn niet de enigen! Goed dat we met elkaar deze tegenreactie gegeven hebben.
      De mijne is overigens ongewijzigd geplaatst...
      Groeten, Mariet Reinders
    • Smakelijck E-nummer vrij! donderdag 05 sep 2013 om 20:24
      Dankjewel voor je reactie! Het is inderdaad een stukje gewenning. Eerst kijken ze je raar aan en later beginnen ze zelf ook stapje voor stapje. Leuk om te zien! Ik heb zelf het RD niet, maar zal het eens bij m'n moeder bekijken! Wat ontzettend vreemd dat het is aangepast. Heel jammer dat je zo met je lezers.

      Bedankt, en we gaan zeker door!

      Groetjes, WIlliene
  • wilma
    wilma donderdag 05 sep 2013 om 16:34
    Ha williene. Wat een reacties al zeg!!
    Ik zal je eerlijk iets bekennen en men mag het allemaal lezen.
    Eerst vond ik het allemaal erg overdreven,echt. En sommige dingen vind ik nog wel heel wat,maar ik kan het niet zomaar veranderen omdat het best erg duur is en het niet is op te brengen voor ons.
    Mijn huisarts hier overzee vertelde me het een en ander en jouw verhaal schoot direct door me hoofd. Eet minder vlees bijv en let best meer op en het werkt best al doe ik het sinds kort.
    Helaas kan ik het niet bestellen ,maar ik lees je blog wel.
    Groet, Wilma
    • Smakelijck E-nummer vrij! donderdag 05 sep 2013 om 20:22
      Nou hé? Echt heel veel ;-) Het leeft, dat is wel duidelijk...

      Ik denk dat heel veel dat moment even hebben gehad. Het gevoel van overdreven en het gevoel van doorslaan.

      Toen ik begon met het vermijden van E-nummers kwam ik mensen tegen die ook suikervrij wilde eten. Dat vond ik destijds echt grote onzin, etc. Dan kon je helemaal niets meer eten. En toch, stapje voor stapje ga je steeds verder. Omdat je merkt dat het werkt, je voelt je beter, energieker etc.

      Je moet ook doen wat je kunt. Financieel, maar zeker ook wat je kan, wat je gezin wil etc. En gewoon lekker op je eigen tempo. En al hou je het bij E-vrij dan is dat ook prima.

      Succes met alles en bij vragen, je weet me te vinden ;-)

      Groetjes, Williene
  • Smakelijck E-nummer vrij! donderdag 05 sep 2013 om 14:38
    Ha,

    Heb jij het boek al helemaal gelezen? Interessant, ik lees al wel dat ik heel snel moet doorlezen, haha! Ik heb inderdaad een paar zinnetjes gelezen dat hij zei dat gewone suiker nog beter was dan volkoren. Daar trok ik ook m'n wenkbrauwen bij op, maar ik moet het boek nog in z'n geheel lezen.

    Weet je, ik snap best dat mensen eerst iets wetenschappelijk bewezen willen zien, want dan is het 'waar'. Maar er zijn talloze onderzoeken, die elkaar regelrecht tegenspreken. Dus wat is waarheid? Wanneer is iets echt wetenschappelijk bewezen? Ik geloof echt alleen wetenschappelijke onderzoeken als het onafhankelijk is. Ook hierin gaat zoveel geld in om, ik heb het niet zo op al dat wetenschappelijk onderzoek. Want nergens wordt er zo gesjoemeld met statistieken e.d. als daar. Maar goed, nu zal ik me wel op gevaarlijk terrein begeven ;-) Je eigen lijf, dat is wel een graadmeter waaraan je kunt merken of je ertegen kunt of niet. En dat zegt mij veel meer dan welk wetenschappelijk onderzoek dan ook ;-)

  • Diana
    Diana donderdag 05 sep 2013 om 14:30
    De tarwe van vroeger, van onze grootouders, is niet meer hetzelfde als de tarwe van vandaag. Daar is te veel aan gesleuteld. Ook het bio gebeuren is heel nieuw... vroeger, in de tijd van onze opa en oma was bio heel gewoon, bespuiten niet ;) Vroeger aten onze grootouders maar een kilo of 5 geraffineerde suiker per jaar, nu loopt het op tot in de 30 ;) Er is helaas veel veranderd in die tussentijd...

    Je hebt trouwens gelijk dat het duurder is! Maar met heel veel creativiteit kan het wel betaalbaarder worden. ;) Mijn man is op het moment de enige verdiener thuis, we hebben twee kinderen, en van een hele bescheiden inkomen lukt het ons om voor 90% biologisch te eten. Het is dus niet onmogelijk. Alleen moeten er keuzes gemaakt worden waaraan het geld liever besteed wordt. Maar als je veel lokaal inkoopt, bio pakketten bij de plaatselijke boer afneemt en ook zo aan vlees etc. kan komen en in bulk kan inkopen, groente en fruit van het seizoen invriest... dan kan het een hoop in de kosten schelen!

    Wat de Bijbel betreft: Mijn opvatting is het volgende: God heeft de wereld perfect geschapen, Hij alles al gegeven heeft voor een goed en gezond leven. De huidige moderne maatschappij heeft de dingen zoals God ze gemaakt heeft, rigoureus veranderd: ons eten wordt bespoten met bestrijdingsmiddelen, er worden chemische additieven aan toegevoegd, we worden gebombardeerd met geraffineerde suikers, dieren lijden ten koste van onze overmatige vlees- en zuivel consumptie en in veel producten zijn toxische stoffen verwerkt. Dit alles gaat ten koste van onze gezondheid en Gods schepping. Dat is mijn opvatting :) Niet alle Christenen zullen het met mij eens zijn. ;)

    Succes verder met het overtuigen van iedereen in je gezin ;)

    Sorry Williene als ik voor mijn beurt spreek! ;)
    • Smakelijck E-nummer vrij! donderdag 05 sep 2013 om 14:50
      Haha, sorry Diana, ik lees nu pas jouw reactie. Nou ja, eens dus ;-) Had me een hoop typewerk gescheeld ;-) In het vervolg lees ik eerst alles voordat ik ga reageren...

      Dankjewel!
  • Anonymous
    Anonymous donderdag 05 sep 2013 om 13:54
    Hoi Williene,ik volg je al een jaar iedere dag op je blog ,en heb poosje terug je kookboek gekocht.Toch een paar vragen,als dat mag,ikzelf sta helemaal achter jou opvattingen ,niet allemaal uitvoerbaar in mijn gezin met 10 kids.B.v. biologisch is echt niet te betalen voor onze grote club.Maar op e.nummers enz. let ik absoluut ,maar nu mijn vraag ,mijn pubers en ook mijn man ,zijn echter best sceptisch over idd koemelk ,tarwe en suiker b.v. Haha iedere week wel discussies hierover ,zij zeggen ,als dat zo is ,hoe kunnen dan onze grootouders ,probleemloos wel ruim tachtig worden. Zij aten/eten toch iedere dag tarwe brood ,koekje bij de koffie,drinken veel melk,eten niet biologisch en hebben toch niet veel klachten .Oke als ze tachtig zijn worden ze wel wat vergeetachtig,en hebben ze minder gehoor enz. Er staat toch in de bijbel ,zo wij zeer sterk zijn tachtig jaren ? Ik vind dit ook best moeilijk te weerleggen eigenlijk . Moet erbij zeggen ,dat ik hier veel lees over glutenallergie en nog meer klachten ,darm ,enz.,daar heeft bij ons niemand last van. Zomaar even wat vragen ,waar ik jou /jullie mening wel over zou willen horen. Ik zelf ben wel overtuigd ,maar ik snap mijn gezin met die vragen ook wel, En oh ja ,dat zal ik ook nog even zeggen ,ik had me opgegeven voor een workshop ,voor dit soort vragen ook o.a.,en die ging toen niet door omdat je ziek was . Nou je kan je voorstellen wat ik toen te horen kreeg ! Haha ,hoop niet dat ik het je te moeilijk maak ,maar ik loop hier al best lang mee ,groetjes en veel succes met je blog.
    • Smakelijck E-nummer vrij! donderdag 05 sep 2013 om 14:48
      Ha, Dankjewel voor je reactie! Ik kan me voorstellen dat het inderdaad een hele onderneming is met 10 kinderen. Dan vind ik het al heel knap dat je het überhaupt probeert ;-)

      Ik durf het niet na te zeggen dat onze ouders/grootouders probleemloos 80 jaar worden. Ik zie zoveel zieke, zwakke ouderen. Kanker, hoge bloeddruk, suikerziekte, hart en vaatziekten, dementie, staar, en ga zo nog maar even door. Zo gezond vind ik onze oudere generatie helaas niet. En natuurlijk zijn er uitzonderingen, die zullen er altijd zijn.

      Tarwe is de afgelopen 50 jaar erg verandert. Om de oogst te verhogen, om ziekten te voorkomen wordt er veel gemanipuleerd. De samenstelling is dus echt verandert. Suikerinname is in dezelfde 50-100 jaar gestegen van nog geen 1 kilo per persoon naar 40 (sommigen hebben het zelfs over 50) kilo per persoon per jaar!! Sinds 50 jaar worden er chemische stoffen en E-nummers toegevoegd in onze voeding. In diezelfde 50 jaar zijn de pakjes, zakjes, blikken en kant en klaar maaltijden in opkomst gekomen. En zie waar het ons brengt. De jeugd kampt al met tal van welvaartziekten, kijk alleen al naar het aantal diabetes type 2 patienten. Dit is grotendeels te wijten aan de voeding. Gelukkig komt hier steeds meer bewijs voor en voelen mensen zich ook daadwerkelijk beter als ze stoppen met tarwe/melk en/of suiker. Vooral als je daadwerkelijk klachten hebt.

      En ik beweer natuurlijk niet dat je nooit ziek kunt worden als je zo eet, en ook niet dat je later probleemloos de 80 haalt. Maar dat je je lichaam moet onderhouden en voor moet zorgen, dat is toch zeker een Bijbelse boodschap. En, ik ben dus ook wel eens ziek ;-) Maar sinds ik zo eet is dat echt sporadisch. Vroeger had ik gerust 3 keer de griep in een winterperiode. Afgelopen winter/voorjaar was dat inderdaad net toen ik een workshop zou geven. Ik heb toen 1 dag met flinke koorts in bed gelegen en daarna was het over. Maar goed, ik kan de opmerkingen begrijpen, en vooral van een puber ;-))

      Hopelijk heb je zo een antwoord op je vraag en anders hoor ik het wel!

      Groetjes, Williene

  • Rianne
    Rianne vrijdag 25 jul 2014 om 11:54
    Ha Williene, Erg leuk om af en toe een kijkje op je blog te nemen, ik leer er veel van! Ik heb een paar vraagjes: - ik vind koken erg leuk, maar heb een drukke baan en zoek soms ook wel naar gemak. Omdat ik het liefst wel gezond (e-nummer vrij) wil eten, vroeg ik me af of ik dan pakjes/zakjes bij de Natuurwinkel kan kopen? Denk bijvoorbeeld aan bouillonblokjes, mix voor macaroni etc. Het is misschien vloeken in de kerk, want jouw recepten zijn vast veel lekkerder, maar zo kan ik langzaam een beetje beginnen:) - Je leest steeds meer over tarwe en spelt etc. Aan de andere kant lees ik ook heel veel over volkoren brood en de goede werking van de vezels. Ik eet zelf daarom alleen maar volkorenbrood. Krijg ik daarmee dan toch te veel tarwe binnen? En als ik speltbrood eet (van de supermarkt), krijg ik dan geen vezels binnen die wel in volkorenbrood zitten? M.a.w. kun je het beste van twee werelden combineren of is dat er niet? Misschien een domme vraag hoor:) - Ik vind Griekse yoghurt erg lekker. Geleerd in Griekenland; met walnoten en honing. Bevat Griekse yoghurt de goede stoffen of kan ik dan beter voor magere yoghurt of kwark kiezen? Ik zou het ook wel wat meer willen eten als broodvervanging, maar heb nog het idee dat er meer kcal in zitten dan in brood; volgens mij is dat niet waar, maar ik wil even zeker weten dat ik gerust van brood over kan stappen op bijv. een paar x per week (liefst Griekse) yoghurt. Ik weet dat jij meer kijkt naar gezonde voeding dan naar kcal, maar ik wil graag op beide letten. Ik eet ook gerust met mate noten etc. en ben dan echt niet bang voor de kcal:) als de rest verder maar in balans is. Ik ben daar dus druk mee bezig. Ben heel benieuwd naar je reactie, alvast hartelijk bedankt!
  • Smakelijck maandag 28 jul 2014 om 08:40
    Hoi Rianne, Bedankt voor je reactie! Ik zal proberen je vragen te beantwoorden ;-) Ja hoor, dat kan zeker! Alleen zul je merken als je even bezig bent met e-vrij en gezond eten dat een maaltijd echt niet lang hoeft te duren. Zelf heb ik binnen een half uur een gezonde maaltijd op tafel staan. Recepten vind je hier in overvloed ;-) Het hoeft echt niet ingewikkeld te zijn, gezond eten! Bouillonblokjes kun je wel gebruiken van de natuurwinkel inderdaad, dat doe ik zelf ook regelmatig! Tarwe is zwaar verteerbaar voor de darmen. De één kan hier prima tegen, de ander wat minder. Ik zou de voorkeur geven aan afwisselen. Als je zelf geen last hebt van tarwe dan is er natuurlijk niets aan de hand, maar houdt het wel in de gaten Bovendien, volkorenbrood en vezels.. Er wordt nogal het één en ander in je brood gestopt om het vezelgehalte omhoog te krijgen. En dat is geen tarwe, haha! Zelf gebruik ik biologische griekse yoghurt. Deze bevat de goede melkzuurbacterien. Maar je kunt ook heel goed voor kwark kiezen. Wel volle kwark en volle yoghurt. Magere producten zijn bewerkt en de vetten hebben we juist nodig! Dat in brood veel kcal is niet waar, ik heb het een keer opgeteld, een maaltijdvervanger bevat vrijwel altijd meer kcal als een broodmaaltijd. en dan heb ik het over volle kwark, noten, gedroogde vruchten, zaden pitten of een lekkere gevulde salade met noten e..d. Als je gezonde voeding eet dan zeggen kcal niet zoveel. Geraffineerde suikers zijn echte dikmakers. Als je die laat staan kun je daar tegenover best wat kcal binnenkrijgen ;-) Heel veel succes en als je nog vragen hebt, stel ze gerust! Groetjes, Williene
  • Rianne
    Rianne maandag 28 jul 2014 om 08:54
    Ha Williene, Bedankt voor je reactie! Ik heb een paar zakjes mix en bouillonblokjes aangeschaft, nu kan ik in ieder geval alvast een verantwoorde maaltijd op tafel zetten. Ik wil er inderdaad zeker meer zelf mee gaan doen, maar moet daarvoor ook nog diverse producten aanschaffen, zoals ik ze op je website tegenkom. Dank je wel voor je info m.b.t. brood/tarwe etc. Vroeg me nog even af hoeveel gezonds ik binnen krijg met speltbrood van de supermarkt ten opzichte van volkorenbrood van de supermarkt? En waar koop je biologische Griekse yoghurt? Ik had tot nu toe die van Total, kan dat ook? Ik ga weer vrolijk verder! Gr. Rianne
Laat een bericht achter!
266