E-nummers op een rijtje

De rode, te vermijden E-nummers weer volgens Medica Natura:

Kleurstoffen:
E102, E104, E107, E110, E120. E122, E123, E124, E127, E128, E129, E131, E132, E133, E142, E150 a/d, E151, E154, E155, E173, e174, E175, E180, E181

Conserveermiddelen en voedingszuren:
E200, E201, E202, E203, E210 t/m E228, E230 t/m 240, E242, E243, E251, E252, E261, E280, E281, E282, E285

Antioxidanten en voedingszuren:
E310, E311, E312, E314, E320, E321, E336, E338, E339/i/ii, E340/i/ii, E341/i/ii/iii, E343/i/ii/iii, E385, E386

Emulgatoren, verdikkingsmiddelen, geleermiddelen en stabilisatoren:
E401, E405, E406, E407. E408, E413, E416, E417, E421, E422, E430 t/m E436, E444, E445, E450/i/ii/iii/v/vi, E451, E452, E457, E458, E459, E462, E463, E465, E466, E468, E469, E477, E478, E480, E483, E484, E490, E491 t/m E495

Zuurteregelaars, antiklontermiddelen, rijsmiddelen:
E500, E508, E511, E512, E513, E514, E515, E518, E520 t/m E523. E525, E527, E535 t/m E541, E543, E544, E545, E546, E554, E555, E556, E586

Smaakversterkers:
E621 t/m E636, E710, E713

Antischuimmiddelen, glansmiddelen, meelverbeteraars:
E900, E903, E905a/d, E906, E907, E922, E923, E925, E926, E927b, E928

Drijfgassen, zoetstoffen, stabilisatoren:
E940, E950 t/m E955, E957, E959, E967

Gemodificeerde zetmelen:
E1404, E1414, E1420, E1421, E1440 t/m E1442, E1450

Deze E-nummers zijn verkrijgbaar op een handige waaier op creditcardformaat bij Medica Natura

 


Brochures van Medica Natura in samenwerking met de Stichting Voorlichting Natuurgeneeskunde kunt u via deze site downloaden.
Nieuwsbrief No. 11 gaat met name over voeding en E-nummers. 

De lijst groene, oranje en rode E-nummers van Corinne Gouget:

Een lijst met groene E-nummers. Deze zijn niet schadelijk:
E100, E101, E140, E160c, E160e, E160f, E161, E162, E163, E170,E172, 
E263, E297, 
E301, E302, E303 E304, E304, E306, E307, E308, E309, E322, E330, E331, E334, E335, E336, E337, E350, E351, E351, E353, E354, E356, E357, 
E400, E401, E402, E403, E404, E417, E440a, E440b, E445, E470a, E470b, E481, E482, E483, 
E500, E501, E503, E504, E551, E558, E570, E574, E575, E578, E579, E585, 
E901, E902, E903, E920, E927b, E938, E939, E941, E942, E948, E949, E959, 
E1103

Oranje E-nummers, hier is nog te weinig onderzoek naar gedaan en het is onduidelijk of het een gevaar is voor onze gezondheid:
E141, E150a/b/c/d, E153, E160a/b/d, E161a/b/c, E171, 
E234, E260, E261, E262, E270, E280, E281, E282, E283, E290, E296, 
E300, E315, E316, E325, E326, E327, E332, E333, E338 t/m E343, E363, E370, E375, 
E405, E406, E407, E410, E412 t/m E416, E418, E420, E422, E442, E444, E459, E475, E476, 
E511, E516, E524, E526 t/m E530, E535, E536, E538, E559, E572, E576, E577, 
E626, E650, 
E904, E907, E913, E943a/b, E944, E953, E957, E965, E966, E999, 
E1100, E1105, E1200, E1404, E1410, E1412, E1413, E1414, E1420, E1422, E1440, E1442, E1450, E1451, E1505, E1517, E1518, E1519

Rode E-nummers, deze E-nummers zijn schadelijk voor je gezondheid en moeten zoveel mogelijk vermeden worden:
E102, E104, E107, E110, E120, E122, E123, E124, E127, E128, E129, E131, E132, E133, E142, E151, E154, E155, E161g, E173, E174, E175, E180,
E200, E201, E202, E203, E210t/m E233, E235t/m E242. E249 t/m E252, E264, E284, E285, 
E310, E311, E320, E321, E380, E385, 
E421, E425, E430 t/m E436, E441, E450, E451, E452, E460 t/m E469, E471 t/m E474, E477, E479b, E491 t/m E496, 
E507 t/m E510, E512 t/m E515, E517 t/m E523, E525, E541 t/m E545, E552 t/m E556, 
E620 t/m E625, E627 t/m E640, 
E900, E905, E906, E912, E914, E927a, E950 t/m E952, E954, E955, E962, E967,
E1201, E1202, E1520

Zelf vermijden we de rode E-nummers. Dat is best lastig af en toe, maar we doen het omdat we ons er beter door voelen. E-nummervrij koken is dus echt de moeite waard! Denk niet dat, als je alles zonder E-nummers eet, je gezond bezig bent. Gezond eten gaat verder dan alleen E-nummers vermijden. Lees daar meer over onder de tab 'Gezond voedingspatroon'.

Ik maak wel af en toe een uitzondering. Bijvoorbeeld met een verjaardag, of een feestje. Af en toe mag je best buiten de lijntjes kleuren. Maar in ons dagelijks terugkerende voeding zoals broodbeleg, avondeten, tussendoortjes e.d. komen geen schadelijke E-nummers in voor. Wil je weten wat we o.a. eten? Lees de blogs in de receptenindex onder suikervrij leven en informatieve blogs!

101 opmerkingen
  • mieke
    mieke dinsdag 20 dec 2011 om 20:22
    Hallo Williene

    Ik heb een heel makkelijk kaartje met alle Enummers,(goed en slecht)
    Je hebt het rode nummer 142 vergeten en het oranje nummer 141 staat ook in je rode lijst.
    Op mijn kaartje staat ook nog E234,E325,E326,E327> en 1105 als rood.
    Je hebt een hele leuke site waar ik met veel plezier op kijk.
    Hoe sta jij overigens tegenover glucose-fructosesiroop. Is dit echt zo slecht?
  • Smakelijck E-nummer vrij! dinsdag 20 dec 2011 om 21:24
    Bedankt voor je reactie. 142/141 is een tikfout. Ik ga het veranderen, bedankt!
    Ik heb het boekje van Corinne aangehouden. Maar er wordt inderdaad verschillend over de oranje nummers gedacht. Dat maakt het bepaald niet makkelijker. Het schijnt vooral slecht te zijn voor zwangeren en borstvoedende vrouwen.

    Glucose/fructose zijn ook de meningen sterk verdeeld. Ik vermijd het wel zoveel mogelijk. Maar met wat wij eten is de iname hiervan minimaal.
  • Mama Muis
    Mama Muis woensdag 18 jan 2012 om 12:32
    Couget zet de E-nummers 249 en 250 bij rood (zit veel in vleeswaren door gebruik van colorozozout, ook in veel biologische vleeswaren) en de stof natriumnitriet is ook in verschillende landen verboden, maar bij medica natura staat deze helemaal niet bij de rode e-nummers, dat vind ik toch wel bijzonder...
  • Smakelijck E-nummer vrij! woensdag 18 jan 2012 om 13:29
    Hoi MamaMuis,

    Klopt, MedicaNatura ziet deze e-nummers niet als een gevaar voor onze gezondheid.

    Maar je bent natuurlijk helemaal zelf vrij welke rode nummers je laat staan. Of je nu het boekje van Gouget of de waaier van MN gebruikt.
  • Smakelijck E-nummer vrij! woensdag 18 jan 2012 om 13:31
    En van beide de rode E-nummers ontwijken kan natuurlijk ook :-)
  • Jolanda
    Jolanda woensdag 18 jan 2012 om 20:07
    Datzelfde viel mij ook op. Vorige week een heleboel e nummer vrije vleeswaren gekocht en nu zou ik volgens MedicaNatura deze e nummers wel kunnen nuttigen. Ik vind het moeilijk waar ik nu van uit moet gaan. Waar baseert MedicaNatura zich op om dit wel als 'groen'nummer aan te merken?
  • Smakelijck E-nummer vrij! woensdag 18 jan 2012 om 20:17
    Hoi Jolanda,

    Omdat er vanuit verschillende kanten ook kritiek komt op het boekje "Wat zit er in uw eten?" wil ik ook graag de andere kant belichten. Niet alle gistextract is bijv. E621 terwijl Gouget daar wel vanuit gaat etc. Dit werkt zeer verwarrend.

    Ik wil hier dus ook resultaten van andere deskundigen weergeven. MN heeft onderzoek gedaan naar aanleiding van het boekje van Gouget en is in samenwerking met een voedingsdeskundige, arts etc. aan deze lijst gekomen. Ik mijd nog steeds de E-nummers van Gouget (rode) en daar zijn er een paar bijgekomen van MN die Gouget weer niet schadelijk acht terwijl ze dat dus wel zijn.

    Ik wil het dus niet moeilijker maken, maar wel verschillende kanten laten zien op mijn blog.
  • jolanda
    jolanda donderdag 19 jan 2012 om 07:54
    Dank je wel voor je uitleg. Om mezelf een mening te vormen kijk ik ook wel op de site www.food-info.net. Daar staat van alle e nummers de herkomst etc.
    Ik ga de waaier in ieder geval bestellen ook al vind ik de verzendkosten wel hoog.
  • Mieke
    Mieke donderdag 19 jan 2012 om 10:17
    Staan er op het kaartje van MN ook de namen? Heel vaak zetten fabrikanten alleen de naam van het ingredient(b.v.xanthaangom)op het product.
    Je moet dan eerst in huis nakijken welk E-nummer het is .Ik heb een klein opschrijfblokje in mijn tas waar ik de namen met nummers in op heb geschreven, dat werkt wel maar is lastiger dan een kaartje.Hoe denken ze bij MN trouwens over
    de oranje nummers? Laten ze dat aan jezelf over?
  • Smakelijck E-nummer vrij! donderdag 19 jan 2012 om 10:21
    Bedankt voor je tip! Ik heb het boek E=Eetbaar? besteld, dat schijnt ook een erg duidelijk boek te zijn met een goed onderbouwde uitleg.

    Bij mijn weten was de prijs incl. verzendkosten, maar dat kan ik mis hebben.

    Succes!
  • Smakelijck E-nummer vrij! donderdag 19 jan 2012 om 10:25
    Hoi Mieke, op het kaartje van MN staan alleen de E-nummers, anders zou het niet meer in je portemonnee passen :-) In de brochure staan wel de namen achter de E-nummers.

    MN werkt niet met oranje nummers, die hebben ze ingedeeld bij groen of rood.

    Groetjes, Williene
  • Jolanda
    Jolanda donderdag 19 jan 2012 om 14:06
    Klopt, prijs was zonder verzendkosten. Ik had deze al overgemaakt,maar men was zo aardig mij te bellen om te zeggen dat ik het teveel teruggestort krijg. Ben er blij mee. Net zo blij als met jouw site ;)
  • Smakelijck E-nummer vrij! donderdag 19 jan 2012 om 14:10
    Fijn!
  • mieke
    mieke donderdag 19 jan 2012 om 16:46
    Nog even een vraagje. Ik heb net de waaier per post ontvangen en bekeken. Nu valt mij op dat jij bij de rode nummers van MN veel meer nummers hebt staan dan op mijn kaartje. B.v Bij emulgatoren enz staan bij jouw E-444 445 457 458 459 462 465 483 484. Deze staan niet op de waaier. Hoe zit dat nu?
    Mieke
  • Smakelijck E-nummer vrij! donderdag 19 jan 2012 om 17:19
    Hoi Mieke,

    Dat is mij nog niet opgevallen. Bedankt voor je oplettendheid! Ik ga dit even mailen, en ben benieuwd naar hun reactie.

    Dankjewel.
  • Smakelijck E-nummer vrij! maandag 23 jan 2012 om 15:53
    Mieke, ik heb het nagevraagd en ik kreeg het volgende antwoord:

    "Het is zoals ik vrijdag al aangaf, deze nummers komen niet of nauwelijks voor. Om de overzichtelijkheid van het waaiertje te bevorderen hebben we ze daarom niet vermeld. Als ik het over moest doen zouden we wel de E483 en E484 vermelden. Het gebruik hiervan is heel beperkt maar het kan in margarines voorkomen. Maar ja, dat moeten we so wie so niet willen eten!. E462 is een middel dat ook niet meer door de EU is toegelaten. Wordt hoogstens nog gebruikt voor verf in paaseieren. Alleen voor uitwendig gebruik. Dus geen risico, vandaar niet vermeld. Dit is voor de andere nummers vergelijkbaar. Wij hebben natuurlijk aan de hand van verschillende lijsten zitten werken en daarin is onderling ook verschil. In het overzicht van de Food-info worden die nummers namelijk al niet meer genoemd. Gelukkig zijn er dus geen nieuwe kaartjes nodig!"

    Je zou een sticker op de waaier kunnen plakken met de ontbrekende nummers, maar als je nooit margarine eet en de rest niet voorkomt lijkt het me overbodig.

    Als je nog vragen hebt hoor ik het wel!

    Groetjes, Williene
  • mieke
    mieke maandag 30 jan 2012 om 12:53
    williene, ik ben achter nog een foutje gekomen.E-500 is volgens jou lijstje groen maar op het kaartje van MN staat hij bij rood. Dit is best verwarrend.(op de site van Dinneke stond daar ook al een vraag over:-))
    Even over de mayonaise van Belze . Ik gebruik die met een blauw deksel,die is wat zoeter ,speciaal voor de hollanders gezoet met honing.Voor als je niet veel tijd hebt om het zelf te maken
    (kijk maar eens op de site van Belze)
    groetjes mieke
    groetjes Mieke
  • Smakelijck E-nummer vrij! maandag 30 jan 2012 om 13:08
    Ah, dankjewel! Dat is vreemd, want hij staat namelijk niet in de brochure van MN, maar wel in het waaiertje. Ik ga het aanpassen.

    Waar koop je die mayo met blauwe deksel? Hier bij de Plus verkopen ze alleen de 'zure'. Had de mayo ook nog niet bij andere supermarkten gezien.
    Bedankt voor de tip!

    Groetjes, Williene
  • Smakelijck E-nummer vrij! maandag 30 jan 2012 om 13:24
    Ik heb het nog even nagekeken, maar ook in wijnsteenzuur bakpoeder zit natriumbicarbonaat. Als je deze als rood neemt (E500) kun je dus niets meer bakken wat je wilt laten rijzen. Die laat ik dus aan me voorbijgaan, anders heb ik niets meer te doen :-) Volgens Gouget is het wel een groen nummer, maar er staat wel bij: 'tot nu toe als onschuldig beschauwd'.
  • mieke
    mieke maandag 30 jan 2012 om 18:58
    Bedankt voor de uitleg.Maar het E-nummer 500 kan toch ook een fout op het waaiertje zijn,dan houden we toch de brochure aan? :-)
    Bij de jumbo hebben ze die mayonaise. Met een rood deksel een blauw(dus zoeter) en een paars deksel,dat is met knoflook.
    Groetjes Mieke
  • Smakelijck E-nummer vrij! maandag 30 jan 2012 om 21:57
    Haha, inderdaad :-)

    Ah, bedankt! Jumbo zit hier niet in het dorp, maar als ik er eens kom zal ik het onthouden. Vind de andere mayo's zo vreselijk zuur!

    Groetjes, Williene
  • Erik
    Erik vrijdag 17 feb 2012 om 14:11
    Hallo,

    wat is er nu precies mis met de voedingszuren die op de oranje en soms rode lijst staan? Ik zie melkzuur (E270) en azijnzuur (E260) erop staan en de zouten van deze zuren, bijvoorbeeld kaliumacetaat (E261). Deze ingrediënten komen hoe dan ook van nature in ons voedsel voor: in azijn, karnemelk, zuurkool, crème fresh, yoghurt, brood, olijven, vlees. En ze zijn onmisbaar in het metabolisme van de mens en komen bij iedereen op elk moment in het lichaam voor.
    Dus waarom eten we aan de ene kant wel zuurkool en yoghurt met sloten melkzuur erin, produceren we melkzuur in ons lichaam als we gaan hardlopen en aan de andere kant mijden we een levensmiddel waar een beetje melkzuur inzit dat gedeclareerd wordt als E270?
    Ik snap dat iedereen zijn eigen afwegingen wil maken; echter de logica en onderbouwing ontgaat me hier en daar. Wie kan me dit uitleggen?

    groeten
    Erik
  • Smakelijck E-nummer vrij! vrijdag 17 feb 2012 om 15:14
    Hallo Erik,

    Bedankt voor je reactie!

    Zoals je kunt zien in de lijst van Medica Natura worden E260 en E270 ook als niet gevaarlijk gezien voor de gezondheid. Corinne Gouget heeft de 3 genoemde E-nummers bij oranje staan en vermeldt hierbij dat mensen zelf moeten beoordelen dit te willen eten of niet. Mede omdat bijv. E261 niet geschikt is voor mensen met nierklachten. Etc.

    Het is echter wel een verschil of een voedingsstof van nature in voedsel aanwezig is of dat deze stof synthetisch of chemisch wordt toegevoegd.
    E270 is bijvoorbeeld niet geschikt voor baby's omdat het darmstoornissen kan veroorzaken.

    Hopelijk heb je hiermee een antwoord gekregen op je vragen, anders hoor ik het graag!

    Groet, Williene
  • Smakelijck E-nummer vrij! vrijdag 17 feb 2012 om 15:40
    Nog even een toevoeging, Corinne Gouget heeft bijv. aardig wat E-nummers onder 'oranje' staan. Daar is nog te weinig onderzoek naar gedaan of bepaalde personen kunnen hier allergisch voor zijn (zoals oa E260 en E270). Het is dan natuurlijk onzinnig om deze te 'verbieden', sommigen zijn ook allergisch voor tomaten of noten. Om ze dan vervolgens de hele mensheid te onthouden is natuurlijk niet nodig. Vandaar de code oranje zodat je zelf kunt beoordelen om deze voedingsstof te nemen ja of nee.
  • erik
    erik vrijdag 17 feb 2012 om 21:49
    Hallo,

    bedankt voor de reacties. Ik ben niet tegen labeling van ingrediënten. Ik begrijp goed dat veel mensen allergisch kunnen zijn voor van alles. Of om medische redenen bepaalde zaken niet kunnen eten. Deze personen moeten goed geïnformeerd worden. Maar ik denk dat nierpatienten dat al wel weten, dat bezorgde moeders hun baby geen zuurkoolschotel voeren vanwege melkzuur, etc.
    Ik denk dat dergelijk kleurcodering niet objectief zijn, onnodig angst zaaien en het leven van mensen onnodig ingewikkeld maakt. Een reactie van een lezer op het boekje van CG: "...ik had al die tijd vergif aan mijn gezin gegeven...."
    Wat heeft iemand aan een code oranje voor azijnzuur? Moeten we dan gaan twijfelen of balsamicoazijn wel zo gezond is voor ons? En op welke criteria moet een leek dat dan gaan beoordelen voor zichzelf? En het spijt me te zeggen, maar het azijnzuur in echte Italiaanse balsamicoazijn is echt exact hetzelfde als het door de industrie gemaakte azijnzuur E260. De weg om het te maken is anders, maar het eindproduct is hetzelfde.

    groet
    Erik
  • Smakelijck E-nummer vrij! zaterdag 18 feb 2012 om 13:02
    Hallo Erik,

    Bij nader 'onderzoek' door MN is dus gebleken dat code oranje voor azijnzuur dus inderdaad 'overdreven' is. Volgens MN kun je deze zonder gevaar nemen.

    Verder is het natuurlijk voor ieder persoonlijk een keuze of je je hierin wilt verdiepen en op deze manier wilt eten/koken/leven.

    Als je echt duidelijke klachten hebt en je merkt dat je met het vermijden van bepaalde E-nummers beduidend minder of geen klachten meer hebt dan is de keuze snel gemaakt, lijkt me.

    Groeten, Williene
  • Annemieke
    Annemieke dinsdag 21 feb 2012 om 10:42
    Heb jij een verklaring voor het feit dat E471 bij Medica Natura groen is en bij Corinne Gouget rood. Dat betekent dat ik volgens Medica Natura net zo goed het gewone (volkoren) brood van het Stoepje kan eten. Nu koop ik het Brood van Toen: Zonnelicht.
  • Smakelijck E-nummer vrij! dinsdag 21 feb 2012 om 12:29
    Hoi Annemieke,

    In het boek van Dr. Kamsteeg over E-nummers staat dat E471 ook bij de spijsvertering wordt gevormd en als normaal onderdeel van de voeding kunnen worden beschouwd.

    Volgens Gouget kan het ook een natuurlijk product zijn maar ook een mengsel van chemische producten. Ook zegt zij dat sommigen het als onschuldig beschouwen. Zij beschouwd het wel als rood.

    Wat is wijsheid, ik zou hem weglaten.

    Hopelijk heb je iets aan mijn antwoord.

    Groetjes, Williene
  • Gerdien
    Gerdien zondag 20 mei 2012 om 23:53
    Hallo Williene,

    Tja, en ik was dus net begonnen aan een Oranje lijst met producten Met de Oranje nummers van Corrine,
    Vind het ook erg moeilijk, want ik ben de hele tijd uitgegaan van dat boekje, en mijn lijst is daar dus op gebaseerd.
    Ondertussen Heb ik al meer dan 1300 producten op de gewone lijst staan, ik hoop toch dat er niet teveel verandert, anders word ik echt moedeloos.
    Ik ga morgen maar meteen kijken, het is geen probleem als Corinne ze rood noemde en ze nu groen zijn, want dan staan ze niet op mijn lijst.
    Maar er zijn ook nummers rood geworden die Groen waren begreep ik nu?
    Op mijn lijst heb ik me gehouden aan de Rode en oranje e-nummers voor de gewone lijst, die staan er dus niet in.
    Daarbij heb ik geen Gemodificeerd zetmeel, geen Aroma's alleen als we weten wat het is ,wel, zoals bij de Natuurwinkel,geen Gistextract,Aspartaam, of andere vreemde zoetstoffen.
    Geen Glucose of Fructose siroop, is er nog iets bijgekomen dan?
    Vreemd, ben ik zo druk geweest dat me dit totaal is ontgaan, ik moet dus nog beter opletten:-)
    Groetjes Gerdien
  • Smakelijck E-nummer vrij! maandag 21 mei 2012 om 11:27
    Hoi Gerdien,

    Lastig is dat he! Het boekje van Corinne is inmiddels al een tijdje geleden uitgekomen en zij heeft op bepaalde punten fouten gemaakt, of is te strikt geweest, met bijv. gistextract. We zijn nu allemaal bang voor gistextract, terwijl het ook natuurlijk gistextract kan zijn. Nu ben ik daar in de supermark wel bang voor, maar in de natuurwinkel neem ik nu gerust iets mee wat gistextract bevat. Zij vertelden mij namelijk dat E621 absoluut niet in Eco pruducten mag zitten.

    Door mijn eet en leefwijze hoef ik eigenlijk nauwelijks meer te letten op E-nummers. Ik koop veel vers, veel basis en ik weet nu wel zo'n beetje welke producten ik kan nemen. Zo'n lijst is natuurlijk prachtig maar er kan veel veranderen. Ook de samenstelling van het product. Je moet hem dus steeds up to date houden en daar gaat echt veel werk inzitten. Ik vind het echt heel knap wat je doet! En je helpt er ongetwijfeld heel veel mensen mee!

    Heel veel succes ermee! En soms moet je ook bepalen waarmee je door wilt gaan. Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om gewoon door te gaan met hoe je bezig was. Er blijven toch dingen veranderen.

    Mijn standpunt is dat je wat je kunt vermijden moet je vermijden maar als je een keer wel iets binnenkrijgt of met een verjaardag een uitzondering maakt of op een feestje bijv. moet je daar niet te moeilijk over doen.

    Groetjes, Williene
  • Gerdien
    Gerdien maandag 21 mei 2012 om 11:56
    Hallo Williene,

    Natuurlijk ga ik gewoon door, het enige wat ik nu moet nakijken, is wat er bij is gekomen maar kan nooit echt veel zijn.
    En ik snap wat jij doet met het eten, maar mensen die net beginnen, of mensen die helemaal niet van koken houden, die kunnen misschien via mijn lijst, in ieder geval zonder slechte E-nummers eten.
    Maar dat je het roer helemaal om moet gooien en gezonder moet eten, dat had ik al lang begrepen, en jij helpt de mensen daar goed mee.

    Groetjes Gerdien
  • Smakelijck E-nummer vrij! maandag 21 mei 2012 om 19:42
    Ha,

    Klopt hoor, als je ermee begint is het ideaal om gewoon een overzichtje te hebben met wat wel en niet.

    Succes verder met je lijst ;-)

    Groetjes!
  • Gerdien
    Gerdien dinsdag 22 mei 2012 om 00:09
    Dank je,gaat lukken, en via mijn lijst heb ik ook jou gevonden op een bepaalde manier, en ik vind het hier super gezellig:-)

    Groetjes Gerdien
  • Smakelijck E-nummer vrij! dinsdag 22 mei 2012 om 19:12
    Leuk om te horen, Gerdien! Blijf lekker komen en vertel het vooral door ;-)

    Groetjes, Williene
  • Gerdien
    Gerdien zaterdag 02 jun 2012 om 02:03
    Hallo Williene,

    Heb de hele pagina met nieuwe e-nummers over lopen tikken, wat een werk zeg, maar het staat erop.met alle namen van wat het is, je moet er wel echt bij opletten, het zijn niet de gemakkelijkste woorden:-)
    Ook contact gehad met Medica Natura, erg aardige mensen, en denk dat ik die lijst ga aanhouden, vind het moeilijk omdat er toch erg veel mensen helemaal op Corinne ingesteld zijn.

    Ik ga er morgen weer verder aan werken, heb het voor vandaag helemaal gehad.
    Ondertussen al drie keer jouw vegaburgers gemaakt, en aan iedereen laten proeven, ook mensen naar je pagina toegestuurd, die wilden zelf mayonaise gaan maken, je doet goed werk, dat meen ik echt.
    Groetjes Gerdien
  • Smakelijck E-nummer vrij! zaterdag 02 jun 2012 om 12:47
    Ha Gerdien,

    Wat een klus! Het is inderdaad lastig wat je nu aan moet houden. Door mijn levensstijl heb ik nog maar weinig met E-nummers te 'maken', en verder hou ik dan de groene aan die ze allebei als groen bestempelen. Maar als je zo'n lijst maakt wat is dan wijsheid. Lijkt me ook heel lastig. Vooral omdat het boekje inderdaad inmiddels grote bekendheid heeft en de waaiers nog niet.

    Wat leuk dat je de vegaburgers zo lekker vindt, inmiddels wel met paneermeel? Haha!

    Dankjewel voor je complimenten, het is wederzijds!

    Groetjes, Williene
  • Smakelijck E-nummer vrij! zaterdag 02 jun 2012 om 12:48
    Je hebt er trouwens wel echt nachtwerk van gemaakt he, zie ik nu... ;-)
  • Gerdien
    Gerdien zaterdag 02 jun 2012 om 21:28
    Dat is heel normaal voor mij, ik ben s'avonds altijd laat,helemaal niet goed, maar ik ben een nachtmens:-)
    Moet nu die lijsten nog naast elkaar leggen, en sommige dingen vind ik erg vreemd, het vergt nog wel wat denkwerk voor me.
    Waarschijnlijk houd ik de oranje lijst toch wel, voor de mensen die Courget blijven volgen, heb er inmiddels wel de karamel producten afgehaald omdat die volgens de nieuwe lijst weer rood zijn.
    Ik moet vooral kijken welke groene nummers rood zijn geworden, en dat zal erger zijn, ik heb nu bijna 2000 producten in mijn lijst staan.
    Het heeft veel uren, winkelbezoekjes, en parkeergeld gekost, en als ik alles over moet doen, pffffff, moet er niet aan denken zeg.
    En jij hebt het inderdaad al goed overdacht, en weet precies wat je wel en niet moet eten, ik hou nog steeds van de kant en klare puree van Bruno Fischer is het alleen geworden nu.
    Nee hoor, ik kook ook wel vaak zelf, maar als ik bezig ben, dan vind ik zulke dingen wel gemakkelijk, en die van Bruno is echt goed.
    Zo, en nu maar even op de bank met een leuke film, als ik de lijst zo weer up to date heb gemaakt:-)

    Groetjes Gerdien
  • mieke
    mieke maandag 04 jun 2012 om 12:28
    gerdien,

    Ik zat ook met dat probleem. Ik heb voor mijzelf een lijstje gemaakt met alleen de rode nummers die zowel bij gouget als bij MN rood zijn. Dan weet ik zeker dat die slecht zijn . Als ze bij MN groen zijn en bij gouget oranje wie heeft er dan gelijk? Dus als ze allebei vinden dat iets een rood nummer heeft heb ik het toegevoegd aan mijn lijst.
    Maar iedereen moet dat voor natuurlijk voor zichzelf uitmaken.
    Mieke
  • Smakelijck E-nummer vrij! maandag 04 jun 2012 om 12:40
    Zo heb ik het ook een beetje gedaan Mieke, bij dingen die ik wel kant en klaar koop kijk ik naar wat ze beide als groen aanhouden. Nummers die ze beide rood bestempelen is sowieso fout. Wat Corinne als oranje aangeeft en MN groen houd ik nu ook als groen. Ik heb ook het boek van Dr. Kamsteeg en als ik twijfel sla ik die erop na...

    Succes ermee! Ik zou zeker niet opnieuw beginnen en je lijst laten zoals hij is en beetje bij beetje aanpassen als je dat zelf wilt.

    Groetjes, Williene
  • Jolanda
    Jolanda woensdag 06 jun 2012 om 10:28
    Hoi Mieke,Gerdien,

    ook ben ik ontzettend bezig met het e nummer vrij eten. Ik houd het boekje van Corinne aan maar heb wel in het boekje veranderd dat oranje/groene e nummer rood zijn geworden. Helemaal lukt het hier toch niet. Af en toe een zakje andere chips als naturel vinden we ook wel lekkr. Maar haar wel veel bij de vleesboerderij/ bij de molen ect. En ja stroop op pannenkoeken vinden we ook nog steeds lekker ( er is nog steeds volgensmij geen stroop voor pannenkoeken zonder enummer) ja appelstroop. Succes .......

    Ben nu vlierbloesem siroop aan het maken
  • Smakelijck E-nummer vrij! woensdag 06 jun 2012 om 10:36
    Hoi Jolanda,

    Probeer eens honing of agavesiroop op je pannekoeken. Is ook erg lekker ipv. stroop.

    Succes!
  • mieke
    mieke woensdag 06 jun 2012 om 12:52
    ik gebruik schenkstroop van van Gilse. Daar staat bij de ingredienten:suikerstroop. Dat is volgens mij toch wel goed?
    mieke
  • Smakelijck E-nummer vrij! woensdag 06 jun 2012 om 12:59
    Hoi Mieke,

    Daar zitten inderdaad geen E-nummers in, maar honing of agavesiroop is wel beter voor je dan suikerstroop.
  • Gerdien Lindblad
    Gerdien Lindblad woensdag 27 jun 2012 om 02:10
    Mieke ik ga ook de nummers allemaal opschrijven, ben de laatste tijd met zoveel andere dingen bezig geweest, maar het is een goed idee.
    Voor mij worden de rode nummers van beiden ook rood, en de oranje die nu groen geworden zijn, die neem ik dan als bonus zelf ook in het groen, dan valt het toch weer reuze mee.
    het gaat wel steeds beter, ik heb nu een hollandaise saus gevonden in de bio winkel met gistextract, en de juffrouw in de winkel zei inderdaad geen msg, dus dat helpt me reuze, op de lijst heb ik die producten niet geplaatst, maar zelf heb ik die stap wel gezet, en dat helpt me enorm.
    De bronwater met wat limoen diksap van het merk Eko vind ik ook heerlijk, en de vegaburgers van Williene, we maken ze nu soms met paprikastukjes er doorheen, en ik blijf ze roemen.
    De kaas van de biologische winkel vind ik ook geweldig, lekker zacht en heerlijk van smaak.
    We hebben zelf pindakaas gemaakt en er een schep sambal doorheen gedaan, smaakt ook zo zalig, en het is wel erg leuk om zulke dingen te proberen.
    Ik had van Jolanda een klein receptenboekje gekregen via de mail zo ontzettend lief.Dus we eten e-vrij, ontdekken nieuwe dingen, en ontmoeten mensen die met hetzelfde bezig zijn, dat is toch allemaal positief.
    En nu ga ik gauw naar bed, want het is wederom erg laat geworden:-)

    Groetjes Gerdien
  • Smakelijck E-nummer vrij! woensdag 27 jun 2012 om 13:36
    Lekker he, biologische kaas! Ik vind het zo'n verschil, zo lekker zacht inderdaad! Mmm!

    Leuk je pindakaas, waar heb je pinda's gekocht? Waren ze met of zonder vlies? Ik vind ongezouten namelijk alleen met vlies en weet niet of ik die er ook voor kan gebruiken. Lekker, met sambal!

    Leuk dat je zo enthousiast bent en succes weer!

    Groetjes, Williene
  • Gerdien Lindblad
    Gerdien Lindblad woensdag 27 jun 2012 om 19:20
    De pinda's waren zonder vlies,en ook ongezouten en omdat we het voor het eerst gingen proberen hadden we de goedkoopste pinda's van de Jumbo gekocht van 0,29 een zakje, en we hebben er iets arachideolie bijgedaan, en een schepje sambal, en het is echt lekker geworden.
    Dus ik zou zeggen ook proberen,je vindt het vast lekker, en je kunt er je eigen draai aangeven, met wat je er aan ingredienten bijdoet.
  • Smakelijck E-nummer vrij! woensdag 27 jun 2012 om 19:34
    Dankjewel voor je tip! Ga het ook eens proberen!
  • Amanda
    Amanda zondag 14 okt 2012 om 15:27
    Misschien handig voor in de supermarkt... Je hebt tegenwoordig ook een app voor op de telefoon E-nummers heet het. Kost wel iets en ik weet ook niet of de lijsten overeen komen, maar misschien een tip?
  • Smakelijck E-nummer vrij! maandag 15 okt 2012 om 15:40
    Ha Amanda,

    Ik weet dat de App er is, maar ik loop hopeloos achter... Ik heb zo'n telefoon waar ik alleen mee kan bellen en sms'en, ;-) Maar zodra ik ooit een Iphone koop dan is dat de eerst App die ik er op zet ;-)

    Groetjes, Williene
  • Anoniem
    Anoniem maandag 10 dec 2012 om 16:25
    Hallo Williene,
    in het overzicht van veilige E-nummers van Medica Natura staat ook E 250 natriumnitriet. Ik heb me daar altijd over verbaasd, omdat ik altijd heb gehoord dat als je spinazie voor de 2e keer opwarmt er natriumnitriet ontstaat, en je dat dus niet moet doen. Nu staat er vandaag een stuk in de krant (het RD) dat het gebruik van E250 wordt afgeraden aan zwangere vrouwen! Kun jij hier nog iets over zeggen?
    Groeten, Annemieke
  • Smakelijck E-nummer vrij! dinsdag 11 dec 2012 om 20:21
    Hoi Annemieke,

    Ik heb het even voor je nagevraagd.
    Dit is een beknopt antwoord wat zij gaven:

    'Conserveermiddelen zijn lastige stoffen. Het gebruik hiervan is soms nodig. Geen conserveermiddel is vaak erg risicovol vanwege de vorming van schadelijke micro-organismen
    waar we ziek van kunnen worden. Denk aan salmonella, listeria, e-coli, diverse schimmels e.d. E250 kan bij beperkt gebruik (en dat is in de praktijk eigenlijk altijd zo) als veilig worden beschouwd.'

    Maar je bent natuurlijk altijd vrij om zelf te kiezen om hem op je rode lijst te zetten.

    Ook met dit is het natuurlijk zoveel mensen, zoveel meningen. E250 zit met name (als ik me niet vergis) in vleeswaren, worst, bewerkt vlees e.d. welk E-nummer daar ook in zit, het is sowieso aan te raden om dat zeer beperkt te eten.

    Hopelijk heb je wat aan dit antwoord!

    Groetjes, Williene
  • Anoniem
    Anoniem woensdag 12 dec 2012 om 11:33
    Bedankt voor je antwoord. Wat ik vergat te schrijven is wat ik las bij food-info.net. over E250. Die schrijven nl. "nitrieten kunnen in de maag met eiwitten reageren tot de (potentieel kankerverwekkende) nitrosamines. Daarom schrok ik wel. Sowieso eet ik al bijna geen vleeswaren meer, en als ik ze eet dan koop ik biologische vleeswaren, daar zit dan altijd nog wel die E250 in. Vandaar.
    Bedankt voor het navragen.

    Super trouwens je kerstbrood, ga hem zeker maken.
    Groeten, Annemieke
  • Smakelijck E-nummer vrij! woensdag 12 dec 2012 om 19:01
    Dat kan ik me voorstellen, dat je schrok. Ik moet ook zeggen dat ik het liever vermijdt, en als je heel veel onbewerkt eet krijg je het ook bijna niet binnen. En na al die negatieve berichten ga ik er ook weer meer op letten!

    Succes met het kerstbrood ;-)

    Groetjes, Williene
  • Anoniem
    Anoniem zaterdag 15 dec 2012 om 22:43
    Hallo Williene,
    wat een leuke, interessante site heb je! Ik verdiep me ook heel erg in de schadelijke effecten van E nummers, en ik vroeg me af hoe jij tegenover de limonadesiroop Karvan Cevitam denkt. Het zit vol met suiker, conserveermiddel 202 en "aroma's" (moet je bij aroma's meteen aan e621 denken of is dit niet zo?). In ieder geval haal ik het nooit in huis, maar mijn dochtertje krijgt het twee keer per week op de peuterspeelzaal. Ik voel me hier niet goed bij en wil dat ze diksap krijgt. Maar na een gesprekje met de juf voelde ik me zo'n aansteller..wat maakt niet twee keer per week nou uit..maar toch. Mag ik jouw advies hier in vragen? Groetjes, Kitty
  • Smakelijck E-nummer vrij! maandag 17 dec 2012 om 18:34
    Hoi Kitty,

    Dankjewel en welkom!

    Ik gebruik zelf nooit Karvan Cevitam, roosvicee o.i.d. De kinderen drinken bij mij wel biologische diksap (bijv.AH). Bij aroma's zet ik altijd wel m'n vraagtekens, maar in het geval van deze sap hoef je geen bang te zijn voor E621. Dit zit toch echt met name in hartige producten.

    Thuis kun je er goed opletten, maar buitenshuis is dit geen doen. Ze zullen steeds ouder worden en dus ook steeds vaker weg zijn en buitenshuis allerlei 'troep' binnen krijgen. Dit is echt niet te voorkomen. Ik belast mijn kinderen er ook niet teveel mee, ze moeten op een gegeven moment zelf de keuze gaan maken. En ik wil er ook voor waken dat ze op een gegeven moment doorslaan en van hun eigen geld de snoepwinkel gaan leegkopen. Dus als thuis de basis goed is, zou ik dit gewoon zo laten. Het is niet anders. En anders zelf drinken meegeven, is dat nog een optie of bespreekbaar? Succes ermee!

    Hopelijk heb je iets aan mijn antwoord!

    Groetjes, Williene

  • Anoniem
    Anoniem dinsdag 18 dec 2012 om 08:55
    Dankjewel, Williene!
    Daar heb je inderdaad gelijk in..hoe ouder ze worden, hoe moeilijker het is..ik wil er ook niet in doorslaan. Maar ze is voor mijn gevoel nog zo klein met haar drie jaartjes. Ik heb nu zojuist diksap meegegeven naar de peuterspeelzaal, ik ben benieuwd wat vanmiddag de reactie van de juf zal zijn.
    Bedankt in ieder geval!
    Groetjes, Kitty
  • Smakelijck E-nummer vrij! dinsdag 18 dec 2012 om 12:33
    Graag gedaan. Dat zou inderdaad een goede oplossing kunnen zijn en het lijkt me sterk dat de juf daar moeilijk over zou doen.

    Succes ermee!

    Groetjes, Williene
  • Myrthe
    Myrthe dinsdag 18 dec 2012 om 15:15
    Super leuke site en ik heb al heel wat producten gemaakt.
    Toch voel ik een bepaalde druk. Voor kerst gaan we weer eten met elkaar, blegg (heb daar echt een gruwelijke hekel aan), het moet dus allemaal e-nummer vrij zijn (ik vermoed dat ze bedoelen: de gevaarlijke e-nummers). Continu komt dit naar voren. Bij elk feestje, verjaardag, bezoekje. Ik wordt het onderhand knetter gek van. Ik probeer zo puur mogelijk te koken/bakken en klaar te maken. Door ziekte ben ik helaas afhankelijk van mensen om me heen, dus er komt wel eens een gevaarlijk e-nummertje bij ons binnen.

    Hoe zou ik dit van me los kunnen laten, negeren?
  • Smakelijck E-nummer vrij! dinsdag 18 dec 2012 om 21:30
    Ha Myrthe!

    Dankjewel voor je compliment en voor je reactie!

    Ik kan me je gevoel voorstellen. En hier 'waarschuw' ik altijd een beetje voor. Doorslaan is nooit oke. Vooral als je geen andere gespreksonderwerpen meer hebt. Voedsel is een belangrijk onderdeel van hoe je je voelt etc. maar ook het sociale en geestelijke aspect is daar een heel groot onderdeel van. Gezonde voeding is dus niet het enige wat belangrijk is voor een gezond lichaam.

    Doe wat voor jou haalbaar is. Zodra het je stress gaat kosten om je voeding te veranderen of er mee bezig te zijn, doe het niet! Stress is veel ongezonder dan een los E-nummertje. Echt waar.

    Ik eet bij anderen gewoon wat me voorgeschoteld wordt, ik eet mee in restaurants, want ik ben van mening dat als ik het overgrote deel gezond en puur eet mijn lichaam echt wel tegen dat ene stootje kan. Ik ga anderen dus niet opleggen dat ze volgens mijn regels moeten koken. Daarvoor vind ik het sociale leven te belangrijk.

    Laat je dus niet gek maken, kook wat haalbaar is, als jij voor het eten moet zorgen en probeer het los te laten. Ik zou er geen discussie over aan gaan, maar het proberen naast je neer te leggen en inderdaad te negeren.

    Ik hoop dat je ondanks alles toch nog fijne en gezellige feestdagen mag hebben!

    Succes!

    Groetjes, Williene
  • Anoniem
    Anoniem zondag 13 jan 2013 om 20:02
    Hallo allen,

    Ben pas begonnen/proberen eten zonder enummers,....
    Wel even een opgave....
    wat zitten er in veel produkten e nummers zeg...niet normaal

    Heb laatst een pakje maizena van koopmans gekocht..om saus te binden, maar zie erop staan bevat sulfiet.

    Het klinkt als een chemisch middel , maar zie het niet als een E nummer staan alleen als woord.

    Is dit gezond dan om te gebruiken.....
    En is men verplicht als het erin zit dit te melden als een Enummer of mag men het gewoon als een woord erop zetten.

    groet
    Edwin
  • Smakelijck E-nummer vrij! maandag 14 jan 2013 om 18:40
    Hallo Edwin,

    Welkom bij de club ;-)
    Sulfiet heeft als E-nummer: E150b en d, E221 t/m 228.

    Sulfiet zit ook veel in wijn en wijnazijnen. Soms dus bijna niet te vermijden, maar het is beter om dit wel te doen.

    Men is niet verplicht om een E-nummer op de verpakking te vermelden. Een naam volstaat ook en bijv. een verzamelnaam (aroma's) ook. Dit maakt het allemaal extra ingewikkeld.

    Succes ermee en als je vragen hebt, stel ze gerust. Er is iemand die een hele lijst met veilige producten per supermarkt heeft samengesteld. Deze vind je rechts op mijn site bij handige links.

    Groetjes, Williene
  • Gerdien Lindblad
    Gerdien Lindblad maandag 21 jan 2013 om 05:21
    Hallo Williene,

    Heb op mijn site bij de e-nummers nu de twee lijsten van Corinne en Medica Natura naast elkaar staan met gekleurde vakjes voor de kleuren, als mensen er wat aan hebben zou het leuk zijn.
    Ik vind het zelf erg duidelijk geworden, dat heb ik aan Bram te danken, het gevolg is dat we nu pas naar bed gaan, maar ben er wel super blij mee:-)
    Ik zet normaal geen links op een ander's pagina, maar denk dat je het wel goed vindt, anders gewoon eraf halen.
    http://www.moween.eu/evrij/vergelijk.html

    Groetjes Gerdien
  • Smakelijck E-nummer vrij! maandag 21 jan 2013 om 14:12
    Ha Gerdien!

    Wat handig zeg! En voor jouw mooie site is hier altijd plaats ;-) Wat een prachtig schema, heel mooi gedaan! Als ik meer tijd heb dan zet ik 'm even hierboven in de blog.

    Dankjewel!

    Groetjes, Williene
  • Gerdien Lindblad
    Gerdien Lindblad maandag 21 jan 2013 om 18:26
    Hallo Williene,

    Fijn, ik ga er nog verder mee aan de slag, er zijn een paar nummers, die ik niet kon vinden nog, die staan dan wel weer op de waaier, zelfs 1 nummer dat op de groene en rode lijst staat van medica dat is nummer 636, wel vreemd moet ik zeggen.
    Maar ik wil er wel wat mee gaan doen nog, heb alleen geen tijd voor alles wat ik nog wel.
    Mijn hele lijst wordt wat anders ingedeelt, namelijk niet meer op appelsap etcetera maar op sap, en op rijst, en op jam, en niet alles apart, de lijst wordt nu zo groot dat het even wat overzichtelijker moet, dus druk, druk, druk, en jij ook zag ik,lijkt me een heerlijk soepje de knolselderij, vast bedankt weer.

    Groetjes Gerdien
  • Smakelijck E-nummer vrij! dinsdag 22 jan 2013 om 10:18
    Oh, dat is wel vreemd Gerdien! Zo kom je nog eens ergens achter ;-)

    Pfoe, je bent er maar druk mee! Ga je alles omswitchen of blijven je oude lijsten nog wel op de site?

    Succes ermee!

    Groetjes, Williene
  • Gerdien Lindblad
    Gerdien Lindblad woensdag 23 jan 2013 om 02:14
    Hallo Williene,

    Er zijn erg veel mensen die oorinne blijven volgen, maar ik maak de rode nummers van beide rood, en de andere artikelen zet ik denk ik op mijn lijst met oranje voor Corinne, of ik houd de oranje lijst weet het nog niet helemaal.
    Ben ongeveer drie dagen bezig geweest om mijn lijst voor mezelf over te tikken zodat Bram ze gemakkelijker in de pdf kan krijgen, en ik heb alles hopelijk wat duidelijker gemaakt.
    Er staat nu niet meer aardbeienjam, maar jam, merk en dan verschillende smaken, kruiden allemaal onder kruiden, en dan daarachter in alfabetische volgorde de kruiden, kortom, het is even genoeg.
    Ben nu net klaar, en Bram is aan het uploaden, dus morgen denk ik maar even wat anders, maar zeker weten doe ik dat nooit, als ik vragen krijg, ben ik zo weer bezig:-)
  • Smakelijck E-nummer vrij! woensdag 23 jan 2013 om 15:10
    Wat een werk zeg!!

    Maar je maakt er heel veel mensen blij mee!
  • creaties van kokosnoot
    creaties van kokosnoot vrijdag 25 jan 2013 om 10:42
    Via zoeken naar rijsttafelrecepten kwam ik op deze site terecht en ben ik verder gaan lezen. E621 of Ve-tsin wordt als rood/slecht benoemd. Is er verschil tussen het toevoegen van E621 door een fabrikant of het gebruik van Ve-tsin uit het kruidenpotje thuis?
    In de oosterse keuken wordt het, zeker in restaurants, vaak gebruikt als smaakmaker, bijvoorbeeld in plaats van zout.
    Weet u hier meer over?
  • Smakelijck E-nummer vrij! vrijdag 25 jan 2013 om 12:11
    Wat leuk dat je mijn blog hebt gevonden, welkom!

    Ve-tsin = E621. Dus de witte poeder in een potje is pure E621. Dit is inderdaad een grote smaakmaker in de Oosterse keuken en wordt dus ook veelvuldig gebruikt. Ik heb eens gelezen van een chinese vrouw die ge-emigreert was naar Nederland en waarvan haar ouders een chinees restaurant hadden. Haar vader gebruikte volop Ve-tsin omdat de Hollanders zo van die smaak hielden. Hij wilde het zijn kinderen en gezin echter niet voorzetten omdat het zo ongezond was, dus daarvoor kookte hij het zonder deze poeder.

    Gelukkig kun je ook zonder deze Ve-tsin te gebruiken heerlijke oosterse gerechten op tafel zetten. Deze vind je op mijn blog bij de Index.

    Succes ermee!

  • Maaike de Graaff
    Maaike de Graaff donderdag 14 feb 2013 om 16:24
    Wat grappig, ik lees altijd veel op deze blog, maar op de website van Gerdien heb ik heel veel info vandaan van de supermartken.
    Ben echt heel blij ermee :D
  • Smakelijck E-nummer vrij! vrijdag 15 feb 2013 om 19:19
    Leuk om te horen, Maaike!
  • Anoniem
    Anoniem woensdag 27 feb 2013 om 12:18
    Hallo, wat vind jij van de Zonnatura groentebouillonblokjes? op de verpakking staat dat er gistextract in zit, ik heb contact gehad met zonnatura en zij verzekerde mij dat er geen E621 in zit, het is een puur biologisch product, gebruik jij deze blokjes ook. Ik ben al enige tijd bezig om E nummer vrij te eten, en ben heel blij met jouw site. Groetjes, Yvonne
  • Smakelijck E-nummer vrij! woensdag 27 feb 2013 om 20:44
    Hoi Yvonne,

    Ik heb de Zonnatura blokjes nog nooit gebruikt, ik koop mijn bouillon altijd in de natuurwinkel. In bio-producten mag geen E621 zitten en wordt gebruik gemaakt van natuurlijk gistextract. Dat zit nl ook in de blokjes van de natuurwinkel. Dus ik zou deze gewoon gebruiken.

    Groetjes, Williene
  • Anoniem
    Anoniem zaterdag 13 apr 2013 om 15:58
    Inderdaad bijzonder om te zien als je er op gaat letten. Sinds een paar weken ben ik, vanwege een verergerende nierziekte, min of meer genoodzaakt om veel beter op mijn voeding te gaan letten. Daar horen de e-nummers als vanzelfsprekend bij. Een duik in de voorraadkast leverde behoorlijk wat verrassingen op aan lekker uitziende/ klinkende rommel die ik op zeer regelmatige basis naar binnen hark. Om maar eens een voorbeeld te noemen van een van mijn favoriete maaltijdvervangers: YumYum noodles. Prachtig plaatje op de voorkant met fraai gerangschikte gezonde producten zonder bruine vlekjes en zo. Even het plastic potje omdraaien en dan zie ik de volgende waslijst aan e-nummers (de genoemde kleuren komen overeen met de lijst van Corinne Couget resp. Medica Natura):

    E150c (ammonia; oranje - rood)
    E296 (appelzuur; oranje - groen)
    E319 (t-Butylhydroxyanisol (BHA); - groen)
    E320 (Butylhydroxyaniol (BHA); rood - rood)
    E330 (citroenzuur; groen - groen)
    E331 (xnatriumcitraat; groen - groen)
    E340 (xkaliumfosfaat; oranje - rood)
    E412 (guarpitmeel; oranje - groen)
    E452 (kaliumpolyfosfaat; rood - rood)
    E466 (Natriumzout van Carboxymethylcellulose; rood - rood)
    E471 (Monoglyceriden (Diglyceriden) van in Spijsvetten Voorkomende Vetzuren; rood - groen)
    E500 (Natriumxcarbonaat; groen - )
    E501 (kaliumxcarbonaat; groen - groen)
    E551 (siliciumdioxide; oranje - groen)
    E621 (MGS; rood - rood)
    E627 (dinatriumguanylaat; rood - rood)
    E631 (natriuminosinaat; rood - rood)

    9 rood, niet slecht! Als we een lijst opstellen van meest ongezonde rommel, komt dit fraaie groene potje best hoog te staan gok ik.

    Het gevolg van een betere nadruk op mijn voedsel: ik ben (vooral in het begin) veel langer bezig met boodschappen doen. Ieder etiket wordt bestudeerd, geanalyseerd en gefotografeerd (nou ja...), maar begin er wel steeds meer lol in te krijgen om e-nummer vrij te eten. En de tijd voor boodschappen neemt nu ook af, doordat ik weet wat ik kan kopen.

    Hoewel een nierpatiënt bepaalde producten beter over kan slaan, zijn veel van de recepten die hier staan een prima hulpmiddel om een gezonde variantie aan te brengen op basis van verse producten zonder e-nummers. Helemaal geweldig en waarvoor alvast mijn hartelijke dank!
  • Smakelijck E-nummer vrij! maandag 15 apr 2013 om 09:56
    Hallo,

    Bedankt voor je reactie! Ik ken het product (Yumyum noodels) niet, maar enorm, wat een lijst E-nummers :-) Zo kom ik ze niet vaak meer tegen ;-)

    Fijn dat je wat hebt aan de recepten! Hopelijk vallen ze in de smaak ;-)

    Veel succes!

    Groetjes, Williene
  • Anoniem
    Anoniem maandag 26 aug 2013 om 14:43
    Of je moet gaan werken met een zelfgemaakte starter van Meel en water....
    Maar dan moet je denk ik heel wat recepten aan gaan passen...

    Groeten
    Evert
  • Anoniem
    Anoniem maandag 26 aug 2013 om 14:52
    Probeer het op de markt...
    Bij ons (in Maassluis) staat een notenkraam die z'n eigen pindakaas maakt... geplette ongeroosterde en ongezouten pinda's met wat zonnebloemolie... DAT is pindakaas...
    Smaak is heel anders dan calvé... maar eigenlijk veel lekkerder..

    Groeten
    Evert
  • Smakelijck E-nummer vrij! maandag 26 aug 2013 om 21:05
    Dat geloof ik Evert! Het klinkt in ieder geval heel erg lekker! Ik ga eens kijken op de markt! Bedankt voor je tip!
  • Smakelijck E-nummer vrij! maandag 26 aug 2013 om 21:07
    Dat is inderdaad een heel werk. Ik heb een tijdje een zuurdesem gehad, maar dat moet je best bijhouden en daar ben ik dan weer niet zo goed in ;-) Wel een goede tip, als je het echt helemaal goed wil doen!
  • Anoniem
    Anoniem vrijdag 06 sep 2013 om 16:28
    Dan doe je heel enthousiast mee met e-nummervrij eten en dan krijg je medicijnen om zwanger te worden (clomid) en dan zit er e104 in. Naar mijn weten is dat een kleurstof... wat maakt mij het nou uit wat voor kleur dat pilletje heeft.. vind het zo gek dat ze dit erin stoppen!

    Groet
  • Smakelijck E-nummer vrij! vrijdag 06 sep 2013 om 18:58
    Ai, dat is inderdaad vervelend. Maar goed, soms ontkom je er niet aan met medicijnen. Helaas.

    Succes!

    Groetjes, Williene
  • Josella
    Josella vrijdag 13 sep 2013 om 12:53
    In alle kalktabletten schijnt aspartaam te zitten, dat geloof je toch ook niet....
  • Josella
    Josella vrijdag 13 sep 2013 om 13:03
    Ik bedoel: je gelooft toch niet dat het nodig is dat dit gif er in moet....
  • Smakelijck E-nummer vrij! vrijdag 13 sep 2013 om 14:02
    Ja, dat is inderdaad heel bizar. Ik denk dat bijv. de kalktabletten van Dr. Vogel wel zuiver zijn.
  • Anoniem
    Anoniem woensdag 30 okt 2013 om 09:13
    Hallo Williene,

    Wat moet ik denken van Herbamare van Dr. Vogel? Bij ingrediënten staat : bevat 97,3% kaliumchloride.
    Dat is toch ook een rood nummer?

    Groeten, Marina

  • Smakelijck E-nummer vrij! woensdag 30 okt 2013 om 13:23
    Op mijn potje Herbamare staat Natriumchoride, dat is een andere naam voor gewoon zout. Welke Herbamare bedoel jij?

    Groetjes, Williene
  • Anoniem
    Anoniem woensdag 30 okt 2013 om 20:34
    Herbamare van A. Vogel, natriumarm met als ingrediënten: 97% dieetzout, 3,2% groenten en kruiden (afkomstig van gecontroleerde biologische teelten) en kelp. Bevat 97,3% kaliumchloride. Dit laatste begrijp ik dan niet.
  • Smakelijck E-nummer vrij! donderdag 31 okt 2013 om 09:29
    Ah, je hebt de natriumarme variant. Ik zou zelf de gewone Herbamare nemen, gebruik je 't veel? Ik gebruik deze herbamare enkel op eitjes, voor de rest gebruik ik Keltisch zout. Misschien een tip voor je?
    Ik zou ook niet voor deze variant kiezen.
  • Anoniem
    Anoniem vrijdag 01 nov 2013 om 13:53
    Ik gebruik het weinig, vind het ook niet lekker smaken. Het is inderdaad natriumarm. Het is echt moeilijk om om te schakelen zonder pakjes en zakjes. Er wordt overal veel zout en suiker in gebruikt, dat merk je nu pas. Bedankt in ieder geval voor je reactie en we gaan weer ons best doen.

    Groeten, Marina
  • Smakelijck E-nummer vrij! vrijdag 01 nov 2013 om 18:54
    Ja, dat klopt! Daar schrik je dan van! Eerder was ik me daar ook helemaal niet bewust van, maar nu je oplet, enorm! Als je zout wil toevoegen kun je beter Keltisch zout gebruiken, dit is onbewerkt zout met tal van mineralen.

    Succes!
  • Edwin van Heuven van Staereling
    Edwin van Heuven van Staereling donderdag 09 jan 2014 om 16:44
    Hallo Williene

    dank je voor je reactie...
    sorry nu pas na lange een reactie...
    kan me niet herinneren of je nu een mail krijgt van meldingen op berichten, anders eerder reactie op mijn vraag...

    Moet dus ook de tekst goed lezen op potjes, omdat ze niet verplicht te zijn de enummers als nummer te melden maar dan doen als tekst....
    wat ik zo vervelend vind is dat ze die tekst zo klein maken...zouden eigenlijk verplicht goter leesbaar moeten zijn...

    Nu al een tijd bezig met enummervrij en suikervrij bezig....
    met suikervrij bedoel ik de standaard suiker ook verborgen in voedsel als dextrose maltrose en al die verschillende varianten van suiker

    Gebruik nu alleen honing, palmsuiker of agavesiroop

    wat enummers is het blijven zoeken en etiketten bekijken

    hier wat artikelen die ik gevonden heb zonder enummers

    plakken kaas van Guldenaer van Lidl
    plakken kaas van Parano ( deze hebben ook geraspte kaas)
    plakken kaas van Uniekaas

    brood haal ik bij Jumbo de tarwe variant van Goudeerlijk

    Jam St Dalfourbij Jumbo en soms bij andere supermarkten

    Mayonaise hollandse variant met honing met blauw wit geruit deksel ( deze is er ook zonder
    honing )

    Soms wel nog lastig met vlees uit de supermarkt enummervrij te verkrijgen.

    Maar wel fijn dat het meer bekendheid krijgt om gezond te eten zonder enummers
    Misschien dat de regering er een keer iets an doet..

    Groetjes Edwin
  • Smakelijck E-nummer vrij! vrijdag 10 jan 2014 om 18:31
    Ha Edwin,

    Je bent al goed bezig zie ik ;-) Je krijgt inderdaad geen mail als ik reageer. Geen idee of je dat kunt instellen.

    Ken je de lijst van Gerdien? www.moween.eu/evrij? Daar kun je alle producten vinden die E-vrij zijn. Als jouw producten daar nog niet bijstaan, dan kun je haar mailen dan zet zij ze erbij.

    Vlees is inderdaad lastig, vooral bewerkt en gekruid vlees. Bovendien worden daar ook vaak suikers aan toegevoegd.

    Succes met je zoektocht en het e-vrije eten en leven!

    Fijne avond!
  • Anoniem
    Anoniem vrijdag 31 jan 2014 om 11:39
    Lastig! Ik heb pas producten gehaald bij een bakker, maar die blijken geïmporteerd uit Amerika. Daar staan alleen dingen op als: rood # en rood #40. Hoe kan ik dit rijmen met de E-nummers? Ik heb geen idee wat er nu in zit. Al googelend zag ik handige lijstjes voor E-nummers, maar ik heb helaas niets gevonden over de Amerikaanse variant hiervan. Kunnen jullie hier misschien bij helpen?
  • Smakelijck E-nummer vrij! vrijdag 31 jan 2014 om 12:33
    Dat heb ik nog nooit gezien! Lastig zeg! Weet de bakker het zelf niet? Lijkt me dat hij moet weten wat de ingrediënten zijn, omdat er meer mensen dit willen weten, ivm allergien enzo. Daar zou ik het eerst eens gaan vragen.
  • Thijmen van Kooten
    Thijmen van Kooten woensdag 12 mrt 2014 om 19:38
    http://enummersinwoorden.petities.nl/
    teken de petitie en laat fabrikanten e-nummers volledig uitschrijven.
  • Anoniem
    Anoniem vrijdag 18 apr 2014 om 15:54
    als ik dit lees denk ik, okeee.. wat kan je wel eten... misschien mot er eens een kookboek op de wereld komen zonder e nummers.. ik heb jou chocolade pinda repen gemaakt ze waren heerlijk, alleen kreeg enorme uitslag. Waavan weet ik nog niet, nu hoorde ik dat havermout uit pak ook heel slecht is.
  • Smakelijck E-nummer vrij! vrijdag 18 apr 2014 om 16:09
    Nog héél veel! Ik heb zelf 2 kookboeken geschreven zonder E-nummers, Smakelijck, Gezond en Gevarieerd en Smakelijck, Groenten voor elk moment van de dag. Te koop via de boekwinkel of www.smakelijck.nl. En zo zijn er wel meer boeken te vinden waar puur en zonder toevoegingen wordt gekookt. Verder vind je op deze blog zo'n 450 recepten zonder E-nummers. Een bewijs dat je zonder E-stoffen toch heel gezond én lekker kunt eten.

    Producten die e-vrij zijn kun je vinden op de lijst van Gerdien: www.moween.eu/evrij.

    Succes!
  • Marieke
    Marieke dinsdag 29 apr 2014 om 14:47
    Ik heb net de waaier van MN besteld. Vind het wel vreemd dat er staat dat je geen verzendkosten hoeft te betalen, en vervolgens krijg ik een mail met bevestiging en daar staat bij het bedrag wel €4,50 verzendkosten bij....?
    Verder wil ik je een compliment over je site geven!! Zit er over te denken om (aangezien manlief er waarschijnlijk niet eens aan denkt, haha!!) mezelf een boek van je cadeau te doen :-)

    Groetjes, Marieke
  • Marieke
    Marieke dinsdag 29 apr 2014 om 14:50
    Met moederdag bedoel ik :-)
  • Smakelijck E-nummer vrij! dinsdag 29 apr 2014 om 19:38
    Dat is inderdaad niet goed. Als je ze mailt krijg je het bedrag terug, geloof ik. Leuk cadeau hoor voor Moederdag ;-) Af en toe moet dat kunnen, haha!

    Succes!
203
203