24-06-2013

Het verschil tussen baksoda en bakpoeder!

Na het uitgeven van mijn kookboek krijg ik verschillende vragen over het verschil tussen baksoda en bakpoeder. In sommige van mijn recepten gebruik namelijk beide. En er zijn nog steeds mensen die beweren dat er geen verschil zit tussen deze twee. Dit verschil is er echter zeker wel! Al bevat het allebei eenzelfde ingrediënt en zorgen ze er allebei voor dat je baksel gaat rijzen, de werking is anders.

Wat is baksoda?

Baksoda is puur zuiveringszout of dubbelkoolzure soda. Het is ook te koop in toko's onder de naam baking soda. Baksoda moet gecombineerd worden met een zuur ingrediënt om optimaal z'n werk te kunnen doen. Combineer baksoda dus bijv. met karnemelk, azijn, yoghurt, citroensap, chocolade, honing, cacao of fruit. Als je baksoda niet combineert met een zuur ingrediënt kan dit een vieze (of bittere) smaak geven aan je baksel. Baksoda heeft veel meer rijskracht dan bakpoeder, dus ik zit me nu ineens te bedenken dat als je baksoda toevoegt aan m'n ontbijtkoek recept dat hij dan waarschijnlijk wel goed rijst ;-) Voor wie het wil uitproberen, ik hoor het graag ;-)

Wat is (wijnsteen)bakpoeder?

Bakpoeder is een mengsel van zuiveringszout en citroen- of wijnsteenzuur. Bij bakpoeder heb je geen zuur ingrediënt nodig om te zorgen voor een rijzende werking. Door een lepeltje bakpoeder toe te voegen aan (spelt)bloem of meel krijg je zelfrijzend bakmeel.

De combinatie (die je bijvoorbeeld aantreft in mijn appel-noten-rozijnencake uit het boek Smakelijck, gezond & gevarieerd) van deze 2 witte poeders zorgt voor extra rijskracht maar ook voor een lekkere zachte cake/baksel.

Baksoda en Wijnsteenbakpoeder koop ik beide in de natuurwinkel. Baksoda van het merk Stevija en de wijnsteenbakpoeder van Natufood. 

Door de drukte rond mijn boek en mijn vakantie vorige week hebben jullie nog veel recepten van me tegoed! Ik heb hier stapels liggen om te bloggen, maar de tijd ontbreekt om ze uit te werken. Ook heb ik allerlei fantastische ijs-recepten liggen die zitten te wachten op mooi weer, maar dat laat nogal op zich wachten. Daarom wacht ik maar niet meer op het weer, maar ga ik ze gewoon bloggen ;-) Hou mijn blog dus goed in de gaten, want er staat weer veel lekkers én gezonds te wachten!

Fijne dag!


 

Deel via social media

 
Print recept

32 Reacties

  • Merel
    Merel woensdag 05 feb 2014 om 09:02
    Op de verpakking van mn baksoda staat niks over vermengen met iets zuurs, alleen dat ik bet moet oplossen in gekookte melk. Wordt het dan bitter als ik het volgens de gebruiksaanwijzing dioe? En wat is de verhouding als ik het met yoghurt vermeng? Alvast bedankt!
    • Smakelijck E-nummer vrij! vrijdag 07 feb 2014 om 20:19
      Haha, dat is een hele lijst ;-) Ik heb ook eens baksoda gebruikte van Stevija, maar ik heb het nooit gemengd met melk. Dus zou het gewoon zo proberen! Succes!
    • Merel
      Merel vrijdag 07 feb 2014 om 17:46
      Weer een nieuwe reactie te moeten plaatsen
    • Merel
      Merel vrijdag 07 feb 2014 om 17:45
      Dit heb ik even gekopieerd van de Stevija site. Ik had dit in 1 reactie willen sturen maar hij blokkeerd soms waardoor ik genoodzaakt ben steeds
    • Merel
      Merel vrijdag 07 feb 2014 om 17:42
      Terug naar alle producten »
      SteviJa Baksoda


      Omschrijving SteviJa Baksoda

      Baksoda wordt gebruikt als rijsmiddel voor deeg. Door baksoda aan het deeg toe te voegen, rijst het deeg tijdens het bakken in de oven. Over het algemeen is een theelepel baksoda voldoende. Los het baksoda op in twee eetlepels hete melk en meng dit met het bakmengsel.
      Ingrediënten SteviJa Baksoda

      Natriumbicarbonaat
      Voedingswaarde per dosering (2,5 gr.)
      Eiwit 0 gram
      Vet 0 gram
      25 kJ / 6 kCal
      Omschrijving ingrediënten SteviJa Baksoda

      Natriumbicarbonaat
      Natriumbicarbonaat, ook wel zuiveringszout of maagzout genoemd, is een natuurlijk product dat wordt geproduceerd uit o.a. kalksteen en zout.
      Toepassing SteviJa Baksoda

      SteviJa Baksoda is een 100% natuurlijk rijsmiddel. Baksoda zorgt samen met andere ingrediënten voor volume in het bakmengsel. Het kan worden gebruikt in plaats van gist om tijdens het bakken het bakmengsel te laten rijzen.
      SteviJa gebruikt in veel recepten haar Baksoda, omdat dit geen toevoegingen bevat zoals dit bij bakpoeder wel het geval kan zijn.

    • Merel
      Merel vrijdag 07 feb 2014 om 17:39
      Er staat bij gebruiksaanwijzing:los 1 theelepel Stevija Baksoda op in 2 eetlepels gekookte melk en roer dit door het beslag...
    • Merel
      Merel vrijdag 07 feb 2014 om 17:37
      Dat is vreemd.ik heb hier Stevija Baksoda - natuurlijk rijsmiddel.
    • Smakelijck E-nummer vrij! woensdag 05 feb 2014 om 11:01
      Daar heb ik nog nooit van gehoord. Ben je niet in de war met (verse) gist? Die moet je oplossen in melk, baksoda niet. Bij mij staat het ook niet op de verpakking, maar het is gewoon hoe baksoda werkt. Met een zuur ingrediënt gaat het pas werken.

      Succes!
  • Wilma
    Wilma dinsdag 17 sep 2013 om 20:55
    125 gr. zelfrijzend bakmeel... Als ik speltmeel wil gebruiken hoeveel baksoda/bakpoeder moet er dan bij? Het is een chcoladetaart.
    • Smakelijck E-nummer vrij! dinsdag 17 sep 2013 om 21:20
      Met sommige zware baksels (bijv. veel vulling) dan kan het door de combinatie zorgen voor wat meer luchtigheid. Als je geen vulling hebt, maar alleen cake dan is alleen bakpoeder genoeg! Succes!
    • Wilma
      Wilma dinsdag 17 sep 2013 om 21:16
      Bedankt! Dus geen baksoda... Ik dacht dat ik dat las hierboven, dat bij chocola dat 'moet' om het luchtig te maken... Dus wijnsteenzuurpakboeder is genoeg?
    • Smakelijck E-nummer vrij! dinsdag 17 sep 2013 om 21:12
      Dan zou ik 1 theelepel wijnsteenzuurbakpoeder toevoegen. Succes!
  • Janneke
    Janneke dinsdag 17 sep 2013 om 14:07
    Voor 1 el bakpoeder (voor bijv je appelkruimeltaart) gebruik je dus half om half baksoda en wijnsteenzuur bakpoeder?

    • Smakelijck E-nummer vrij! maandag 30 sep 2013 om 10:24
      Dankjewel!

      Dat een baksel niet goed rijst kan verschillende oorzaken hebben. Mixen doet heel veel, en ook het mixen van eieren is heel belangrijk. Bij een cake mix ik wel 10 minuten, en dan gebruikte ik geen enkel bakpoeder, toch is de cake dan heerlijk luchtig. Maar je kunt het eens proberen met baksoda! Succes!
    • Anonymous
      Anonymous zondag 29 sep 2013 om 14:40
      Nog bedantk voo rje antwoord. Ik heb een chocolade cake gemaakt van bloem en bakpoeder, maar niet genoeg gerezen. In dit geval wat waarschijnlijk baksoda handiger. Leuke site heb je!
    • Smakelijck E-nummer vrij! dinsdag 17 sep 2013 om 21:12
      Nee hoor, daarvoor gebruik ik nog steeds enkel wijnsteenzuurbakpoeder. Niet in elk baksel hoeft baksoda.

      Succes!
  • huis van jan steen
    huis van jan steen woensdag 03 jul 2013 om 15:28
    Hele leuke site, heb m net ontdekt maar ga er binnenkort zeker mee aan de slag
    • Smakelijck E-nummer vrij! woensdag 03 jul 2013 om 16:47
      Dankjewel! En welkom natuurlijk.

      Groetjes, Williene
  • Anonymous
    Anonymous maandag 24 jun 2013 om 20:42
    Hoi Williene,

    Eindelijk iets meer duidelijkheid over die twee. Ik heb nog wel een vraagje: Ik heb een potje met wijnsteenZUURbakpoeder staan van Natufood. Is dat het zelfde als wijnsteenbakpoeder ? Groetjes Gea
    • Anonymous
      Anonymous maandag 24 jun 2013 om 21:31
      Bedankt voor je vlugge antwoord

      Groetjes Gea
    • Smakelijck E-nummer vrij! maandag 24 jun 2013 om 21:16
      Ha,

      Oh, dat is hetzelfde hoor, de één noemt het wijnsteenbakpoeder, de ander wijnsteenzuurbakpoeder. Maar we bedoelen hetzelfde!

      Groetjes, Williene
  • Anonymous
    Anonymous maandag 24 jun 2013 om 19:26
    Aha, dat is waarschijnlijk het probleem waardoor ik nog nooit een lekkere luchtige cake heb kunnen maken zonder pakje! ;) Als ik baksoda en bakpoeder combineer, moet ik dan nog iets zuurs gebruiken of is dat dan niet meer nodig? Groetjes Eline.
    • Smakelijck E-nummer vrij! maandag 24 jun 2013 om 21:15
      Ja, dat zou ik dan nog steeds wel doen. Maar honing wordt ook gezien als zuur, en een kneepje citroensap ook ;-)

      Succes!
  • Smakelijck E-nummer vrij! maandag 24 jun 2013 om 14:18
    Haha, echt waar! Ik vond het al zo snel ;-) Wat grappig zeg! Maar het is in ieder geval fijn om te weten!

    Groetjes, Williene
  • Smakelijck E-nummer vrij! maandag 24 jun 2013 om 14:18
    Klopt! Dit is het: http://www.gekruid.com/bicarbonaat.html
  • Linda
    Linda zaterdag 14 jun 2014 om 11:51
    Hoi, Wat een mooie site. Ik kijk er regelmatig op je blog. Inspirerend! Pasgeleden heb ik brood gebakken met baksoda. Dat vond ik super handig en goed werken. Wat ik me afvraag: is baksoda echt 100 procent gezond? Ook als je het bij een toko of drogist of dergelijke koop? Want volgens mij is die van Stevija behoorlijk prijzig? Groet, Linda
    • Smakelijck zaterdag 14 jun 2014 om 15:24
      Hi Linda, Baksoda is puur zuiveringszout of natriumbicarbonaat. Verder niets, qua ingredienten. Er zijn heel veel goede bijwerkingen van bekend, en toch gebruik ik het wel matig. Maar of je het bij de natuurwinkel koopt of bij de toko geeft niets. Ik bestel het vaak bij pit-pit.com die is ook erg voordelig en dan heb je gelijk een kilo. Ik maak er namelijk ook verzorgingsproducten van, dan gaat het wat harder. Succes!
  • Linda
    Linda zaterdag 14 jun 2014 om 15:47
    Bedankt!
  • M.
    M. donderdag 03 sep 2015 om 22:38
    Ik heb je kookboek 'zoet' in huis, en nu ben ik op zoek naar wijnsteenbakpoeder. Op de site van pit-pit.com zag ik wijnsteenzuur. Kan ik dit gebruiken in de recepten of is dit nog geen bakpoeder?
    • Smakelijck vrijdag 04 sep 2015 om 09:23
      Pit pit heeft inderdaad op dit moment geen wijnsteenbakpoeder. G&W winkels hebben een fijne, van It's Amazing. Succes!
    • Petra
      Petra maandag 10 mei 2021 om 13:17
      In (biologische) wijnsteenbakpoeder in natuurwinkels (eigenlijk alle bio merken, óók It's Amazing) zie ik in de ingrediëntenlijst E-nummer E336. Volgens E-Nr-Checklijst uit je webshop en ook die van Medica Natura hoort E 336 (kaliumtartraat) niet bij de 'groene' E-nummers. E335 (natriumtartraat) en E337 (kaliumnatriumtartraat) wél... 335 en 337 worden 'groen' genoemd. 336 niet. Is het toch veilig?
      • Smakelijck dinsdag 11 mei 2021 om 09:31
        In het boekje van CG is het een groen en veilig E-nummer. Kaliumtartraat zit in elke vorm van wijnsteenbakpoeder omdat het het kaliumzout is van het wijnsteenzuur. Dit wordt gebruikt in combinatie met het bicarbonaat. Als je dit niet wilt gebruiken dan blijft alleen nog bicarbonaat over voor het rijzingsproces en zul je zelf een zuur ingredient moeten toevoegen.
Laat een bericht achter!
251