31-03-2014

Appelcake!

Al een tijdje wilde ik graag een 'gewone' cake proberen te maken, alleen dan met verantwoorde ingrediënten. Een cake zoals we cake gewend zijn, dat lukt niet, als je overgaat op gezonde voeding. Zo mooi goudgeel, wordt het niet met speltmeel/bloem en natuurlijke suikers. Daarom had ik cake eigenlijk gewoon van m'n lijstje geschrapt. Er is nog zoveel ander lekkers wat je kunt maken en bakken! Toch wilde ik graag eens appelcake proberen, en dat was zeker de moeite waard! Een snel, eenvoudig baksel, wat bijna niet mis kan gaan! Deze gaat nog regelmatig terugkeren!

Appelcake!

Ingrediënten:
135 gram speltbloem of meel, 75 gram kokosbloesemsuiker, 70 gram honing, 3 appels, 1 theelepel kaneel, 3 eieren, 1/2 theelepel baksoda, eventueel rasp van een halve citroen

Bereiding:
Verwarm de oven voor op 160 graden.

Schil de appels en verwijder het klokhuis. Snijd de appel in blokjes, bestrooi met kaneel en verdeel deze over een ronde bakvorm van 20 cm doorsnede.
Mix de eieren samen met de kokosbloesemsuiker en honing tot een luchtig en licht mengsel. Dit duurt ongeveer 5 minuten. Spatel het meel en baksoda door het beslag en evt. de citroenrasp. Verdeel het beslag over de appels en schuif de cake in de oven. Bak de cake ongeveer 50-60 minuten in de oven. Test met een satéprikker of de cake gaar is.

Eet Smakelijck!

Liefs, Williene

Foto volgt ;-)

Deel via social media

 
Print recept

55 Reacties

  • Anonymous
    Anonymous zaterdag 26 apr 2014 om 19:28
    Deze cake gemaakt met palmsuiker, het was een groot succes. Alleen omdat het een biscuitachtig deeg is, is volgens mij de oventemperatuur van 160 te laag. Ik heb de cake in een springvorm gebakken
    (met bakpapier bekleed) op een een temperatuur van 175 graden. Zeer voor herhaling vatbaar :)
    • Smakelijck E-nummer vrij! zaterdag 26 apr 2014 om 20:12
      Leuk zeg!

      Als je de oven hoger zet, dan verbrand de bovenkant te snel, omdat de cake ook vrij lang in de oven moet staan. Ik vond 160 graden prima werken, maar ovens verschillen nogal. Ik las pas ergens dat ovens wel 40 graden kunnen verschillen! Je moet dus altijd kijken wat voor jouw oven werkt.
  • Patricia
    Patricia maandag 07 apr 2014 om 17:04
    Ik koop het gewoon bij de turkse winkel, of bij de toko
  • Anonymous
    Anonymous vrijdag 04 apr 2014 om 15:59
    Williene,
    Hij staat af te koelen. Ik was erg benieuwd naar het rijzen met alleen baksoda, maar hij is super gerezen, zakt met afkoelen alleen wel weer wat in. Het heeft wel iets weg van een biscuitbodem, klopt dat? En een vraag over speltbloem; is dat niet net zo 'leeg' als gewone bloem?
    Groet,
    Jo
    • Smakelijck E-nummer vrij! dinsdag 08 apr 2014 om 12:50
      Wat leuk zeg! Fijn dat het is gelukt. Ik vind het zelf lekker om één laagje appel te hebben, maar je kunt het er natuurlijk ook doorspatelen. Lijkt me niet dat dat iets doet met de luchtigheid. Ga ik eens proberen ;-)

      Groetjes!
    • Anonymous
      Anonymous maandag 07 apr 2014 om 21:32
      ha williene

      Hij was heerlijk, en lekker hoog, ik had het recept keer 1.5 gedaan omdat mijn springvorm wat groter is, maar hij kwam boven de vorm uit, dus volgende keer kan ik gewoon jou grammen nemen.
      lijkt idd op biscuit boden, lkeer zacht.dus ik ga hem maken zonder appel en dan maak ik er een monchoutaart van, ben benieuwd.
      ik had hem trouwens met palmsuiker en honing gemaakt, dit ging prima, wel iets bruiner, ja, maar dat geef niet.
      ik vroeg me alleen af, waarom de appels onderop en niet gewoon door het beslag, of wordt hij dan niet luchtig genoeg?
      Dit is een blijvertje.

      groetjes marjan
    • Smakelijck E-nummer vrij! zaterdag 05 apr 2014 om 09:57
      Ja, dat klopt wel, van die biscuitbodem. Speltbloem is inderdaad een 'witmeel'. Ik gebruik dus het liefst overal speltmeel voor, maar soms probeer ik iets eerst met bijv. half speltbloem/half meel omdat het dan niet zo compact wordt. Deze is prima te maken met speltmeel. Toch vind ik speltbloem wel een veel beter product dan tarwemeel, want dit is niet zo zwaar verteerbaar als tarwe en wordt ook niet zo snel opgenomen.

      Hopelijk heeft 'ie gesmaakt ;-) Fijn weekend!
  • Angel
    Angel vrijdag 04 apr 2014 om 13:12
    Hoi Williene,

    Ik ben zo benieuwd naar hoe hij bij jou geworden is.
    Kun je de foto al plaatsen?
    Ik moet hem nog gaan maken. Ben eerst opzoek geweest naar baksoda. (gevonden bij DA-drogist TIP ;) )
    En nu de ronde taartvorm nog. Bedoel je dan een vlaaivorm of een springvorm waar je ook o.a een appeltaart in maakt??
    • Angel
      Angel maandag 07 apr 2014 om 08:34
      Dat is een goed teken!! haha dan is de cake bij jullie al gauw op!
    • Smakelijck E-nummer vrij! zaterdag 05 apr 2014 om 09:54
      Elke keer als ik een foto wil maken is 'ie al op ;-) Dus de volgende keer dat ik 'm maak maak ik gelijk een foto als hij uit de oven komt.

      Ik maak 'm gewoon in sprinvorm, omdat hij vrij hoog wordt.

      Succes!
  • Anonymous
    Anonymous dinsdag 01 apr 2014 om 21:22
    ik heb de appeltjes door het beslag gedaan en het geheel in een cakeblik. maar toen ik de cake uit het blik wilde halen viel hij uit elkaar. kan het wel in een cakeblik?
    de eerste heb ik wel in een ronde vorm gedaan en die was verrukkelijk!!!
    • Smakelijck E-nummer vrij! woensdag 02 apr 2014 om 15:36
      Ik verwacht het wel, maar dan moet het wel langer in de oven, denk ik omdat hij dan hoger is. Was hij wel gaar? Fijn dat de ronde wel goed gelukt was!
  • Annemieke V.
    Annemieke V. dinsdag 01 apr 2014 om 14:46
    Ha Williene,

    Ken jij de suiker sucanat (oerzoet)? Is ook lichter van uiterlijk en smaakt ook heel goed. Het is de meest pure en ongeraffineerde rietsuikervorm. Ik bak er weleens mee...

    Grt!
    • Annemieke V.
      Annemieke V. dinsdag 01 apr 2014 om 21:42
      OK! :-) Wilde ik even weten. Het is namelijk niet zo duur als kokosbloesemsuiker en ook licht van kleur. Maar daarom had ik ook even je mening nodig... ;-)
    • Smakelijck E-nummer vrij! dinsdag 01 apr 2014 om 19:57
      Yep, die ken ik inderdaad. Ik vind het alleen geen goede suikervervanger omdat het wel degelijk invloed heeft op je bloedsuiker. Het is wel vrij onbewerkt en bevat daardoor ook voedingstoffen, maar ik gebruik het om bovenstaande reden niet.
  • Smakelijck E-nummer vrij! dinsdag 01 apr 2014 om 08:49
    Ja, zeker wel! Succes!
  • Annemieke V.
    Annemieke V. dinsdag 01 apr 2014 om 08:01
    Maar als ik er dus 1/3 bij doe (is geen probleem), gaat-ie wel stijgen toch?
  • Anonymous
    Anonymous maandag 31 mrt 2014 om 22:10
    Gebruik je een rond cakeblik met een gat in het midden of is het een taartvorm?
    Groeten Anne Marie
    • Smakelijck E-nummer vrij! dinsdag 01 apr 2014 om 08:50
      Nee, ik heb hier een gewone 20 cm taartvorm voor gebruikt. Je hebt dan dus gewoon een ronde cake.
  • Anonymous
    Anonymous maandag 31 mrt 2014 om 21:30
    Kan dit ook met wijnsteenzuurbakpoerder ipv baksoda?
    Groetjes Annieke
    • Smakelijck E-nummer vrij! dinsdag 01 apr 2014 om 08:50
      Dat verwacht ik wel, misschien dat de cake iets minder rijst.

      Succes!
  • Smakelijck E-nummer vrij! maandag 31 mrt 2014 om 19:37
    Ja, ik leg bakpapier op de bodem en ik bekleed de zijkanten ook.

    Succes!
  • Anonymous
    Anonymous maandag 31 mrt 2014 om 19:31
    Wat gebeurt er (denk je) als ik de honing achterwege laat en er iets meer kokosbloesemsuiker aan toevoeg? Groetjes Marieke
    • Smakelijck E-nummer vrij! dinsdag 01 apr 2014 om 08:52
      Ik zit ineens te denken, als je de honing weglaat zou ik het baksoda vervangen voor wijnsteenzuurbakpoeder. Honing is het 'zuur' element wat werkt in combinatie met baksoda. Als je honing weglaat is ook de werking van de soda weg. Dan kun je dus beter als rijsmiddel wijnsteenzuurbakpoeder gebruiken. Succes!
    • Smakelijck E-nummer vrij! maandag 31 mrt 2014 om 19:37
      Dan kan heel goed! Dat maakt niet zoveel uit.

      Succes met het recept!
  • Petra
    Petra vrijdag 22 aug 2014 om 17:39
    De cake zit nog in de oven, maar hij is totaal niet gerezen, hij moet nog maar 10 minuten dus dat gaat ook niet meer gebeuren. Ik heb precies jouw recept aangehouden Williene, enig idee wat er fout is gegaan?
  • Smakelijck vrijdag 22 aug 2014 om 19:29
    Hoi Petra, Waar het fout is gegaan kan ik natuurlijk niet met zekerheid zeggen ;-) Het kan aan de oven(temperatuur) liggen, kwaliteit van de baksoda, aan het mixen van het beslag, etc. Soms helpt het om de baksoda hélemaal op 't laatst toe te voegen. HOpelijk smaakt de cake wél goed! Fijn weekend!
    • Petra
      Petra vrijdag 22 aug 2014 om 20:53
      Ik heb net een stuk op en hij is te droog, had hem 50 minuten op 160 graden gedaan, dus dat mag wat minder lang. Ik heb altijd dezelfde biologische baksoda dus dat kan het ook niet zijn, ik had alleen geen citroen in huis maar de honing bevat ook zuur waardoor het de baksoda laat rijzen dus dat zou het niet mogen zijn. Nouja we proberen het gewoon nog een keer. Jouw recepten zijn altijd zo goed en lekker, dit komt wel goed hoor ;)
      • Smakelijck maandag 25 aug 2014 om 09:12
        Jammer, dat hij te droog was, Petra, maar dat kan inderdaad aan te lange oventijd liggen. Ovens verschillen erg in temperatuur heb ik wel gemerkt. Hopelijk lukt het de volgende keer wel! Fijne dag!
  • Flourish like a Palm Tree
    Flourish like a Palm Tree zaterdag 23 aug 2014 om 15:27
    Momenteel staat de gewone cake in de oven, maar dan met kokosbloesemsuiker ipv gewone suiker. Ben benieuwd! Een vraagje over dit recept, als ik geen appel gebruik, kan ik dan wel de rest van het recept/oventijd/etc. aanhouden of moet daar dan iets in wijzigen ivm de nattigheid van de appel die dan mist? Ander vraagje: sommige recepten zijn verantwoord (qua suiker/speltmeel/etc.), maar anderen nog niet. Hoe kan ik dat het makkelijkste terugzien? Aan het uitroepteken in de index? Of moet ik toch gewoon even het recept openen? Groetjes, Annelies (flourishlikeapalmtree.wordpress.com)
    • Smakelijck maandag 25 aug 2014 om 09:22
      Hoi Annelies, Bedankt voor je reactie! Ben benieuwd of de gewone cake is gelukt? Met kokosbloesemsuiker? Bovenstaande recept kun je verder gewoon aanhouden, zou alleen opletten met de oventijd, omdat appel het inderdaad wat langer vochtig houdt. In de vorige index stond er inderdaad bij of het suikervrij was, dat is in deze index niet terug te vinden, maar wel weer via de zoekfunctie, daar kun je aanvinken: suikervrij en dan bijv. koekjes. De bedoeling is om alle recepten die ik in het eerste jaar heb geplaatst en nog niet suikervrij zijn om deze suikervrij te maken. Maar dat is een hele klus ;-) Daarom ben ik altijd benieuwd als mensen het zelf proberen naar hun ervaringen, dan kan ik het aanpassen en hoef ik ze niet allemaal zelf uit te vogelen ;-) Fijne dag!
      • Flourish like a Palm Tree
        Flourish like a Palm Tree maandag 25 aug 2014 om 16:58
        Bedankt voor je reactie! Helaas is de cake met kokosbloesemsuiker niet helemaal geworden wat ik had gehoopt. De smaak is op zich goed, maar de cake zelf is erg compact en had denk ik toch nog wat langer in de oven gemoeten. Ik ga maar een keertje de appelcake (eventueel zonder appel) proberen. Die is qua meel dan sowieso nog gezonder :-) Succes met het suikervrij maken van alle recepten. Inderdaad een hele klus, maar fijn dat via de zoekfunctie al wel geselecteerd kan worden! Blijf zo doorgaan met al je lekkere recepten! Gr. Annelies
        • Smakelijck maandag 25 aug 2014 om 19:00
          Jammer, maar wel goed om te weten, Annelies! Hopelijk lukt de appelcake dan beter ;-)
  • jac
    jac vrijdag 21 nov 2014 om 11:21
    Even een vraagje. Heb je ervaring met de wonderpan? Zou eigenlijk willen weten of die bij mensen bevalt. En kan daarmee dan misschien op de houtkachel een cake bakken? Heb jij er weleens van gehoord? Of ken je mensen die hem gebruiken. Bespaard weer een oven voorverwarmen en warm houden.
    • Smakelijck vrijdag 21 nov 2014 om 15:19
      Ik weet dat het bestaat, maar ik heb er geen ervaring mee ;-) Maar wie weet iemand anders die je kan helpen?
  • Bertha
    Bertha zaterdag 10 jan 2015 om 11:56
    Helaas..Helemaal niks gerezen. Smaakt nu nog wel lekker!! Het enige afwijkende wat ik gedaan heb is dat ik nadat ik de meel en citroen erdoor had gespateld heb ik nog een paar seconden op de laagste stand door het beslag heen gemixt. Kan dat een oorzaak zijn? Groetjes Bertha
    • Smakelijck zaterdag 10 jan 2015 om 13:13
      Jammer! Gelukkig dat het wel lekker is ;-) Eieren ook luchtig geklopt tot het minimaal verdriedubbeld is? Want het kloppen van de eieren is van groot belang voor een luchtig resultaat.
  • Riet
    Riet zaterdag 10 jan 2015 om 19:44
    Hoi misschien n rare vraag maar moet er geen boter in de cake?
    • Smakelijck zaterdag 10 jan 2015 om 22:03
      Nee, dat hoeft hier niet in!
  • kristel
    kristel donderdag 27 aug 2015 om 14:39
    K heb de cake ook gebakken, alle ingrediënten aan gehouden, alleen speltbloem / meel vervangen voor 60 gram tarwemeel en 65 gram bloem... maar hij is nauwelijk gaan reizen... hoe kan dat? Het deeg is nog beetje vochtig..
    • Smakelijck maandag 31 aug 2015 om 09:41
      Heb je foto op facebook gezien en ik denk dat het komt door de taartvorm waardoor je in verhouding veel appel op de bodem krijgt. Hij leek ook niet goed gaar te zijn, dus wellicht had langer in de oven het verschil gemaakt. Jammer!
  • Suzanna
    Suzanna maandag 31 aug 2015 om 09:39
    Hoi, heb zaterdag de appelcake gebakken en hij was echt lekker! De hoeveelheid baksoda heb ik dus goed gegokt, want hij was goed gerezen! Maar als er in een recept een bijvoorbeeld 1 theelepel baksoda staat, om hoeveel gram gaat het dan ongeveer? Je kan namelijk een volle schep, afgestreken schep, een iets kleiner/groter lepeltje gebruiken? Groetjes, Suzanna
    • Smakelijck maandag 31 aug 2015 om 09:43
      Ik strijk nooit af, maar ook geen flinke kop, gewoon een normaal schepje uit de pot ;-) Hoeveel gram dit is, geen idee ;-) Leuk trouwens dat de cake goed is gelukt en heeft gesmaakt!
  • Tineke
    Tineke zaterdag 23 apr 2016 om 13:58
    Dag, kan ik in plaats van baking soda ook bakpoeder gebruiken voor dit appelcake gerecht en ik wilde de suiker geheel weglaten, zou dit goed komen?
    • Smakelijck zaterdag 23 apr 2016 om 16:39
      Hoi, Ja hoor, dat kan, maar dan moet je wel iets meer gebruiken. Suiker helemaal weglaten in een cake is geen goed idee. Dan moet je het vervangen door bijv. dadelpuree of bananenpuree.
  • Ineke
    Ineke donderdag 02 jun 2016 om 16:07
    Deze is echt super heerlijk geworden en lekker luchtig!! Voor herhalingvatbaar!!
    • Smakelijck donderdag 02 jun 2016 om 17:49
      Leuk!
  • Nathalie
    Nathalie vrijdag 26 okt 2018 om 12:31
    Hoi Williene, Wat zou ik evt. kunnen gebruiken ter vervanging van het ei in dit recept? Lijnzaad, Banaan? Hartelijk dank voor je antwoord! Groetjes Nathalie
    • Smakelijck vrijdag 26 okt 2018 om 17:20
      Je kunt ei vervangen door banaan, een lijnzaadei of door appelmoes. Zelf zou ik het liefst banaan gebruiken, 1 ei = 1 banaan. Succes!
    • Nicolette Raaijmakers
      Nicolette Raaijmakers donderdag 02 apr 2020 om 13:01
      Gelukt
    • lia
      lia donderdag 27 aug 2020 om 12:54
      alsik dekokoabloemsuiker gebruik in dit gerecht kan ik dan voor de honig de yacon siroop gebruiken of wordt het dan erg zoet groetjes lia
      • Smakelijck vrijdag 28 aug 2020 om 10:08
        Ja hoor, dat is geen probleem!
        • lia
          lia vrijdag 28 aug 2020 om 19:32
          dank u wel ga het uitproberen
    • M B Mosterdijk
      M B Mosterdijk maandag 24 jul 2023 om 14:54
      hoeft er geen boter in? kan het met boekweitmeel samen met amandelmeel?
      • Smakelijck woensdag 26 jul 2023 om 09:11
        Nee, in dit recept hoeft geen boter. Ik weet niet of het goed rijst als je het glutenvrij maakt en het wellicht droog wordt. Misschien voor de zekerheid een extra ei toevoegen.
Laat een bericht achter!
255